Ako depresivno raspoloženje ne prolazi, potražite pomoć!

Sve kraći dani s malo dnevnog svjetla pogoduju depresivnom raspoloženju. Važno je razlikovati depresiju i depresivno raspoloženje.

„Prava“ depresija podrazumijeva trajni i kontinuirani osjećaj bezvrijednosti i bespomoćnosti uz osjećaj krivnje, nemogućnosti uživanja u hobijima, nemogućnosti uživanja u svakodnevnim stvarima, teškoće u obavljanju uobičajenih obaveza. Uz ove tegobe, mogu se pojaviti i tjelesni simptomi: nesanica, nespecifični bolovi, glavobolja. Moguće su i suicidalne misli. Ako postoje i tjelesni simptomi, uvijek je potrebno isključiti i ostale moguće uzroke. Kod depresivnog raspoloženja simptomi su slični, ali blaži, javljaju se povremeno. Mogu biti vezani uz neki vanjski podražaj ili događaj.

Ako sumnjate da je riječ o „pravoj“ depresiji, obavezno se javite svom liječniku. Ako je riječ o depresivnom raspoloženju nešto možete učiniti i sami.

Što treba uvrstiti u prehranu?

Pripazite na prehranu. Pazite da bude uravnotežena i da unosite dovoljno minerala vitamina, kvalitetnih bjelančevina i ugljikohidrata.

Vitamin C – vitamin C može pomoći u otklanjanju psihičke iscrpljenosti. Glavni izvori su kivi, agrumi (naranča, limun, mandarina), kuhani krumpir i paprika.

Vitamini B skupine – nedostatak vitamina B može uzrokovati depresivna stanja. Vitamini iz ove skupine izuzetno su važni u „reguliranju“ raspoloženja. Glavni izvori vitamina B skupine su pivski kvasac, mekinje, pšenične klice, mlijeko, dinja, kupus, jaja, riba i jetrica.

Magnezij i cink – magnezij i cink najvažniji su minerali u „borbi“ protiv depresije. Glavni izvori su zobene pahuljice, pšenične klice, plodovi mora, suhe smokve, orasi i čokolada.

Kalcij – kalcij je također važan mineral. Njegov nedostatak može izazvati umor i razdražljivost. Glavni izvori su jogurt, sir, mlijeko, sojino mlijeko, sipa, lignje i kamenice.

Željezo – nedovoljna količina željeza može uzrokovati malodušnost, loše raspoloženje, gubitak energije, pospanost. Glavni izvori su svježe zeleno povrće, mahunarke (leća, grašak, bob, mahune), crveno meso, suho voće i crna čokolada.

Od ostalih namirnica, ljudi skloni depresiji trebaju jesti one bogate triptofanom i tirozinom, te složene ugljikohidrate. Triptofan, koji tijelo prerađuje u serotonin, nalazimo u jajima, soji, mahunarkama. Tirozin, građevni materijal za noradrenalin, nalazimo u jajima i mliječnim proizvodima. Hrana bogata složenim ugljikohidratima su kukuruz, ječam, zob, smeđa riža, krumpir, pahuljice od integralnog brašna, muesli, grah, grašak, mahune i sušeno voće.

Tjelesna aktivnost

Tjelesna aktivnost izuzetno je korisna u „podizanju“ raspoloženja. Ako možete, vježbajte ili se krećite barem 30 minuta, tri do četiri puta u tjednu. Vježbanje povećava razinu endorfina koji pozitivno utječu na raspoloženje. Preporučuju se cikličke, ponavljajuće aktivnosti kao što su: trčanje, plivanje, brzo hodanje, vožnja bicikla i šetnja.

Uvijek prednost treba dati aktivnostima na otvorenom zbog pozitivnog učinka dnevne svjetlosti, svježeg zraka, ali i izlaska iz zatvorenog prostora koji je često destimulirajući i demotivirajući.

Kako se možete lakše nositi s depresivnim raspoloženjem (ili depresijom)?

  • Ne postavljajte pred sebe zahtjevne zadatke, niti preuzimajte dodatne odgovornosti.
  • Veće zadatke podijelite na manje dijelove, odredite prioritete i činite ono što možete, kad možete.
  • Ne očekujte da ćete se brzo izvući iz ovog stanja. Tako možete izazvati osjećaj razočaranja ili ljutnje. Oporavak zahtijeva vrijeme.
  • Izoliranje i potiskivanje osjećaja samo će produbiti depresiju. Ne morate naširoko raspravljati o svom raspoloženju, ali možete kratko objasniti neke svoje postupke.
  • Bliskim članovima obitelji pokušajte objasniti da od njih ne očekujete rješenje vašeg problema. Međutim, podrška članova obitelji može znatno ubrzati oporavak.
  • Nastojte pojednostaviti život i usredotočiti se na ono što je uistinu važno. Ne morate biti savršeni.
  • Osvijestite da vi niste krivi što patite od depresije. Depresija je bolest baš kao svaka druga (od kojih obolijevaju mnogi oko vas).
  • Odijelite sebe od bolesti! Ono što osjećate niste vi. To su simptomi.
  • Mudro je odgoditi velike odluke na neko vrijeme.
  • Ne očekujte da će ovakvo raspoloženje, posebno ako je riječ o „pravoj“ depresiji, proći samo od sebe. Potražite pomoć i pomozite si koliko god možete, ali ne prekoravajte se ako to nekad niste u stanju.

Važno je zapamtiti Ako depresivno raspoloženje ne prolazi, potražite stručnu pomoć. Ma koliko vam to možda bilo teško, potražite pomoć stručne osobe.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI