Analiza Podravskog: Kolaps javnog autobusnog prijevoza, naša županija traži rješenje

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Redakcijski izvještaj

Koprivničko-križevačka županija spremna je biti prva županija koja će potpisati ugovor o javnoj usluzi linijskog prijevoza – istaknuo je župan.

No upravo je, očekivano, novac najvažnija stavka u ovom programu, a neke su procjene da bi samo na području naše županje bilo potrebno petnaestak milijuna kuna za financiranje optimalnog broja linija

Vesna Petrović iz 26 kilometara udaljene Gole u Koprivnicu može doći jedino autostopom. Nažalost, Vesna je tek jedna od brojnih žitelja našeg kraja koji trpe zbog činjenice da mreža javnog prijevoza u Koprivničko-križevačkoj županiji ne postoji. Naravno, nije naša županija jedinstvena s tim problemom, već se radi o ozbiljnom nacionalnom pitanju, koje se upravo ovih dana pokušava riješiti, dogovorom o financiranju između države i županija.

Kvaliteta života

Oni bi autoprijevoznicima, prema postojećem zakonskom okviru, trebali plaćati onaj dio troškova koji se ne pokrije prodajom karata. Sada se samo očekuje potpis ministra Olega Butkovića, jer je nacrt ugovora o sufinanciranju već poslan u Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. Ovaj problem koji izrazito pogađa starije ljude u ruralnim krajevima posredna je posljedica depopulacije sela, ali i činjenice da autobusni prijevoz, onima koji su i ostali, u najvećem broju niti ne treba jer posjeduju vlastite automobile. Ipak, ostaje nezanemariv broj stanovnika podravsko-prigorskih sela koji nemaju kako doći do gradskih sredina, što nesumnjivo uvelike pogoršava kvalitetu života.

Tako, primjerice, ako imate sreće da kroz vaše naselje ide školski autobus, a naručeni ste kod liječnika u Koprivnici u 12 sati, morate sjesti na jutarnji autobus u pola sedam, provesti nekoliko sati čekajući, a za povratak je opet potrebno pričekati popodnevnu liniju. Tako da odlazak k liječniku, recimo iz Gole, predstavlja cjelodnevno mukotrpno putovanje i čekanje. Također, djeca i mladi koji bi odlazili na izvanškolske aktivnosti u gradske sredine nemaju kako, pogotovo ako im roditelji rade. Upravo zbog toga uvođenje kvalitetnih autobusnih linija moglo bi barem u dijelu zaustaviti iseljavanje mladih ljudi sa sela. Ovakva se situacija trenutno dodatno pogoršala sad kad srednjoškolci ne putuju u škole, a na koprivničkom autobusnom kolodvoru trenutačno nije moguće dobiti vozni red jer on naprosto -ne postoji. Na licu mjesta smo saznali da trenutačno voze dvije linije koje nisu stalne. Problem je naravno u novcu.

Prijevozničke tvrtke, a na našem području za lokalni promet postoji samo jedan koncesionar, tvrtka Čazmatrans, nisu u stanju složiti liniju koja bi bila financijski održiva zbog premalog broja putnika. Iz tog proizlazi da ako bi se htjela uspostaviti mreža javnog prijevoza, potreban je javni novac, u ovom slučaju iz državne i županijske blagajne, koji bi trebao biti osiguran jer za to postoji zakonski okvir. Da se nalaze u teškoj situaciji potvrdili su nam iz Čazmatransa, koji smo pitali planiraju li dodatno smanjiti linije javnog prijevoza ili ih čak možda i u potpunosti ukinuti, a mogućnost takvog ishoda prema upućenima je realna, ako se nešto ne poduzme.

Demografska politika

– Svi javnolinijski prijevoznici koji obavljaju prijevoz županijskih linija u vrlo su teškom položaju i doista su pred kolapsom, jer se na tim linijama ostvaruju veliki gubici, a prijevoznici na svojim leđima provode, osim prijevozne usluge, i demografsku i socijalnu politiku Hrvatske, što je sve posljedica toga što se još uvijek nisu potpisali ugovori o Javnoj usluzi, a koji su prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu, Pravilniku o obavljanju javnog linijskog prijevoza putnika u cestovnom prometu te Uredbi 1370/2007 Europskog parlamenta i Vijeća od 23. listopada 2007. trebali biti potpisani do 3. prosinca 2019. godine. Tim ugovorima o javnoj usluzi formirala bi se mreža županijskih linija te međužupanijskih linija do 100 kilometara za koje je osigurana naknada zbog financijskih gubitaka na tim linijama – odgovorio je Nikola Matković iz službe za kontroling i prodaju tvrtke Čazmatrans, te dodao kako Koprivničko-križevačka županija zajedno s Čazmatransom ulaže velike napore i izdvaja znatna svoja sredstva kako bi pomogla svojim stanovnicima, roditeljima i učenicima u ostvarivanju prava na prijevoz.

Iz Koprivničko-križevačke županije na naš su upit odgovorili da je župan Darko Koren prošle srijede sudjelovao na 58. sjednici Izvršnog odbora Hrvatske zajednice županija na kojoj je izložio problematiku javnog linijskog prijevoza, temu koju je Koprivničko-križevačka županija inicirala na prijašnjim sjednicama, naglasivši važnost poduzimanja konkretnih koraka. Župan Koren kao potpredsjednik Zajednice nedavno je sudjelovao i na radnom sastanku u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture na kojem je ministru Olegu Butkoviću Radna skupina predstavila prijedlog modela distribucije proračunskog novca za namjenu plaćanja naknade pri uspostavi javne usluge prijevoza putnika u županijama.

– U potpunosti uvažavamo sve aktivnosti koje se tiču usuglašavanja zakonske regulative, no nužno je privesti kraju rasprave i poduzeti konkretne korake jer je ovakvo stanje neodrživo. Potrebno je pronaći sredinu i granicu održivosti u kojoj će funkcionirati obje strane, i naručitelji i isporučitelji usluge javnog prijevoza. U stalnom smo razgovoru s prijevoznicima koji zbog ovih pandemijskih okolnosti proživljavaju teške trenutke i moraju ukidati linije, posebice one iz ruralnih krajeva zbog ekonomske neisplativosti. Njihova održivost najviše se temelji na prijevozu učenika koji je sada smanjen, a poznato vam je da primjerice Koprivničko-križevačka županija prednjači u Hrvatskoj po pitanju sufinanciranju prijevoza s oko četiri milijuna kuna godišnje. Vrijeme je da se ovo pitanje konačno riješi – upozorio je župan Darko Koren te napomenuo kako je Županija napravila kompletnu analizu autobusnih linija na prostoru županije uz izračune koliko će financijskih sredstava biti potrebno za realizaciju, odnosno rješavanje problematike javnog linijskog prijevoza.

– Koprivničko-križevačka županija spremna je biti prva županija koja će potpisati ugovor o javnoj usluzi linijskog prijevoza – istaknuo je župan.

No upravo je, očekivano, novac najvažnija stavka u ovom programu, a neke su procjene da bi samo na području Koprivničko-križevačke županje bilo potrebno petnaestak milijuna kuna za financiranje optimalnog broja linija, a naravno, najveći dio tog novca trebala bi dati država, dok bi ostatak pokrila Županija.  Tako broj linija, ali i njihova učestalost, isključivo ovisi o tome koliko će novca država odobriti. Voditelj Radne skupine za uspostavu javne usluge prijevoza putnika na području Republike Hrvatske Ante Klečina istaknuo je Koprivničko-križevačku županiju kao odličan primjer naglasivši kako se očekuje skorašnje potpisivanje ugovora.  

– Koprivničko-križevačka županija ima spreman Prijedlog i doslovno nas dijeli samo ministrov potpis kako bismo mogli krenuti u posao – istaknuo je Klečina.

Kako se za prijevoz snalaze stariji mještani iz udaljenih sela: Dorotea ovisi o svojoj kćeri

Dorotea Kučan iz Imbriovca, naselja na području općine Đelekovec, prilikom odlazaka u Koprivnicu oslanja se na svoju kćer jer nema autobusnih linija. Kći je zaposlena pa mora s njom krenuti odmah ujutro u 6.45 sati i čekati do 15 sati  za povratak u Imbriovec.

– Već duže mi starci koji živimo sami i nismo vozači osuđeni smo snalaziti se na razne načine za prijevoz kad moramo nešto obaviti u gradu. Čekanje mi teško pada, ali nema mi druge pa skoknem malo do placa i tako tratim vrijeme – kaže Dorotea Kučan.

Ivan: Svaki odlazak u grad je muka

Ivanu Halačeku iz Gornje Šume, naselja na području općine Molve, također u pomoć s prijevozom uskače kći. Ni Gornja Šuma više nema autobusnih linija pa mu nema druge nego tražiti kćer da mu bude svojevrsna taksi-služba.

– Ni do Đurđevca ni do Koprivnice nemamo liniju. Nekad dok je bilo autobusa radovao sam se svakom odlasku u grad, a sad me jeza hvata dok znam da moram nekamo ići. Nije ni čudo da sve više staraca odlazi sa sela – kaže Ivan Halaček.

Nema mi druge nego podići palac

Muku s prijevozom muči i Vesna Petrović iz Gole, koje je prisiljena putovati autostopom.

– Moj palac mi uvijek pomaže i nikad ne čekam dugo da mi netko stane. Bolje mi je stopirati nego gnjaviti poznanike da me voze. Naravno da bi bilo puno lakše da imamo autobusne linije kao nekad – kaže Vesna Petrović i dodaje da je nekad Gola, kaže, imala čak četiri autobusne linije i bila je izvrsno povezana s Koprivnicom. Sad dok srednjoškolci ne idu u školu nema nijedne pa ona obavezno stopira kad mora u Koprivnicu.


FOTO Nikola Wolf

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Đurđevac: Prijetio poznaniku da će ga ubiti

Provedenim kriminalističkim istraživanjem sumnja se da je osumnjičeni 41-godišnjak sa šireg đurđevačkog područja prijetio riječima poznaniku, oštećenom 62-godišnjaku da će ugroziti njegov život. -Zbog sumnje

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI