Veselje ratara s rastom otkupnih cijena žitarica kratko je trajalo jer je došlo i do značajnijeg rasta cijena repromaterijala. To znači da će i proljetna sjetva ratarima biti znatno skuplja, a osim umjetnog gnojiva, znatno povećanje troškova će osjetiti i zbog rasta cijena goriva. Pojedine vrste umjetnog gnojiva, kažu ratari, trostruko su skuplje u odnosu na početak prošle godine, dok je cijena plavog dizela s 3,9 kuna, koliko je iznosila lani u siječnju, skočila na čak 6,8 kuna po litri.
Ova je tema objavljena u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…
Zbog toga rasta cijena repromaterijala i goriva ratari ipak neće profitirati s rastom otkupnih cijena žitarica. Isto tako, cijene žitarica na svjetskim tržištima variraju i to radikalno, skoro na dnevnoj razini. Svjetski mediji nedavno su pisali o povijesnoj cijeni žitarica zbog procjena analitičara da je u SAD-u pod usjevima maksimalna površina u povijesti, a također se govorilo o dobrom prinosu na južnoj polutki. Sad su pak cijene žitarica na povijesno visokim razinama zbog mogućeg sukoba Rusije i Ukrajine, zemalja koji čine 30 posto svjetske proizvodnje pšenice. Upravo zbog tih razloga ratari ne mogu znati kakva će biti otkupna cijena žitarica, ali znaju da će biti skuplji repromaterijal. Umjetno gnojivo već je sad skuplje jer proizvođači su ukalkulirali novu cijenu zemnog plina, koja je gospodarskim subjektima već sad donijela višestruke troškove s obzirom na prošlu godinu.

Ivica Baranašić iz Malog Otoka, jedan od najvećih ratara u našoj županiji, koji obrađuje 550 hektara zemljišta, ističe da bi više volio da nije došlo do „divljanja“ cijena na tržištu, no kao i svaki put dosad, prilagodit će se situaciji kako bi njegovo gospodarstvo i dalje uspješno poslovalo.
– Koliko su cijene repromaterijala išle gore najbolje pokazuje primjer da sam za repromaterijal za prihranu pšenice, ječma i uljane repice sad izdvojio 430.000 kuna, dok sam ga prije godinu dana platio 127.000 kuna. No, to je poljoprivredna proizvodnja i moramo biti svjesni da će rast otkupnih cijena žitarica sigurno pratiti i rast repromaterijala – kaže Ivica Baranašić.
Cijene sjemena, dodaje on, neznatno su poskupjele. Jedini problem vezan uz sjeme imat će ratari koji ga još nisu nabavili jer je na tržištu nestalo kvalitetne „robe“ koja jamči dobre prinose.
Ipak, za uspješno poslovanje, ističe Baranašić, najvažnije je dobro planiranje, kao i sustavna analiza tla koju njegovo gospodarstvo provodi.
– Za dobro poslovanje u poljoprivredi nužno je zemlji “vratiti” ono što se uzima od nje. Ne smije se gledati da se od zemlje izvlači maksimum, a ništa se u nju ne ulaže. Ako je zemlja u dobrim rukama i ako se posao radi s ljubavlju, onda će i bavljenje poljoprivredom biti isplativo bez obzira i na ovu situaciju s „divljanjem“ cijena. Nikad ne gledam da „šparam“ u količini repromaterijala koji je potrebno dati zemlji, već nastojim pronaći vrste koje će biti dobre, a pritom eventualno smanjiti troškove – smatra Ivica Baranašić.
Za Baranašića je jedino zabrinjavajući rast cijena goriva pa se nada da daljnjih poskupljenja plavog dizela neće biti.
– Nama je gorivo takoreći glavna sirovina jer se nijedan posao ne može obaviti bez plavog dizela i zato je važno da se njegova cijena stabilizira i dovede u granice normale – kaže Ivica Baranšić.
Dodatni izazov, ističe on, kao i svake sezone bit će vremenske prilike. Poljoprivreda je tvornica na „otvorenom“ pa je važno da i priroda ne poremeti planove ratarima. – Uvijek naglašavam da poljoprivreda nije moj posao već stil života. Mogao sam raditi nešto drugo, ali sam odlučio nastaviti obiteljsku tradiciju i nisam požalio. Uvijek kažem da sam zadovoljan svojim stilom života i nikad ne „kukam“ jer se od poljoprivrede sigurno može dobro živjeti. Najveće veselje mi je činjenica da je stariji sin Karlo završio poljoprivrednu školu i nedavno preuzeo očevo gospodarstvo pa će i on nastaviti našu obiteljsku tradiciju – zaključio je Ivica Baranašić.
FOTO Podravski list