Dr. Belan: Zašto je važna sportska rekreacija u svakodnevnom životu

Piše dr. Ivo Belan

Sportska rekreacija i općenito tjelesna aktivnost poprimaju sve veću ulogu u našem životu. Postavlja se pitanje što je to što ljude odvlači na otvorene prostore, parkove, livade,šume, da i po najvećoj ciči zimi ili velikim vrućinama napuštaju svoje udobne stanove, kako bi trčkarali, provozali se biciklom, otplivali, rolali, odigrali mali nogomet sa svojim prijateljima ili jednostavno prohodali oko svog kvarta.

Što im pružaju te aktivnosti i kako se osjećaju? Život današnjeg čovjeka karakteriziran je sjedećim zanimanjima. Postali smo robovi začarenog četverokuta: stol na radnom mjestu, automobil, lift u zgradi i fotelja pred televizorom. Nedovoljno kretanje jedna je od najraširenijih bolesti današnjeg čovjeka. Svjedoci smo da se današnji čovjek sve manje kreće, a sve više jede, uz stalan porast potrošnje kave,cigareta, alkohola i lijekova.

Takav stil života ne prolazi tek tako. Mi za njega plaćamo veliki, krvavi danak.

U čemu se sastoji taj danak?

Svjedočimo pravoj pandemiji srčanožilnih oboljenja (srčani infarkt, hipertenzija). Dobro, tu treba priznati, nije u pitanju samo nekretanje, nego su važni još dodatni rizični faktori: neispravna prehrana, pušenje i obilje psihičkih stresova.

Dnak plaćamo i u sve češćoj šećernoj bolesti (dijabetesu), prekomjernoj tjelesnoj težini, povećanim masnoćama u krvi, neurozama, ozljedama na poslu i u kući.

Što nam pružaju sportsko-rekreativna aktivnost i općenito tjelesna aktivnost?

Pružaju nam brojne koristi i velika zadovoljstva. Te se koristi mogu podijeliti na fizičke i psihičke.

Fizičke koristi: pojačan rad mišića tjera srce da tim mišićima osigura više krvi. Tada i samom srčanom mišiću treba više pa se šire srčane, koronarne krvne žile. Srce postaje snažnije, bolje funkcionira i otpornije prema bolestima. Sračni infarkt je upola rjeđi kod onih koji su u dobroj kondiciji.

Krvni tlak pada, snizuju se masnoće u krvi, gubite na tjelesnoj težini, umjereno povišeni krvni šećer također se smanjuje, poboljšava se krvna cirkulacija u čitavom organizmu, povećava se plućni kapacitet, svi mišići tijela, posebno nožni postaju snažniji, osjećate se fizički bolje (pokretljiviji, gipkiji, živahniji), postaje te otporniji na osteoporozu, povećana je otpornost na infekcije, proces starenja se usporava. I na kraju, ali ništa manje važno – seksualne se funkcije poboljšavaju (seksualna moć i seksualni apetit).

Sad nam još preostaje da spomenemo i psihičke koristi. Svi koji se bave sportsko-rekreativnim aktivnostima potvrdit će vam da im te aktivnosti donose velika zadovoljstva i mnogobrojne koristi. To je u prvom redu sasvim određeno smirenje nakon užurbanog tempa života. Otpornost na stresove se povećava. Nervna napetost se smanjuje, a raspoloženje povećava. Postiže se veća mentalna stabilnost. Žustro hodajte ili trčkarajte – kući ćete se vratiti kao drugi čovjek.

Sjedite dnevno pola sata manje – duže ćete živjeti.

I sad neka mi netko kaže da nema volje uključiti se u neku sportsko-rekreativnu aktivnost. Svatko može izabrati aktivnost koja mu najviše odgovara.

Ima i onih koji kažu da nemaju vremena za tako nešto.To nije istina. Tko ima želju, nađe i vrijeme.

Pravi je trenutak da malo razdrmamo ukočene zglobove i mišiće, da izventiliramo pluća, da svoju majicu namočimo znojem. Osjećat ćete se divno.

Sportska rekreacija postaje navika, stil života.

Nemojmo se  dati zavesti na krivi put. Pogledajmo koliko vremena provedemo uz svu tu današnju tehnologiju: strojeve, automobile, kompjutore, a oni su upravo ti rizični faktori koji ugrožavaju naše zdravlje. Biti tjelesno aktivan radost je tijela i duha.

Dr. Ivo Belan
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI