HDZ upravlja s 9, a SDP s čak 50 posto novca svih općina i gradova u županiji

Što je glavni kriterij za ocjenu političke snage jedne političke opcije? Je li to kumulativni zbroj općinskih i gradskih vijećnika u županiji, je li to broj općinskih načelnika i gradonačelnika, je li to visina proračuna koje kontroliraju pojedine političke opcije ili je to opet broj stanovnika u gradovima i općinama u kojima neka opcija obnaša vlast. Odgovor je vrlo jednostavan, svaki od navedenih kriterija je relevantan i koristi se u javnom komuniciranju, a sve ovisi o tome tko ga komunicira. Svaka politička opcija odabire kriterij koji joj u danom trenutku najbolje odgovara, ovisi o tome želi li sebe ili nekog drugog prikazati pobjednikom ili gubitnikom izbornog ili postizbornog procesa.

Zanemarimo li marketinške odabire kriterija po kojima se pokušava izmjeriti količina političke moći i odaberemo li onaj stvarni, svakodnevni, znamo da je gazda onaj koji u sinergiji drži kasu i „batinu”.  Budući da na lokalnoj razini niti jedna politička opcija nema „batinu” jer nju drži jedino centralna vlast u Zagrebu, a s obzirom na to da je naš lokalni HDZ sastavni, i manje ili više bitan dio te centralne vlasti, dio političke moći koji preko te poluge drži lokalni HDZ, metodom kojom smo primjenjivali nije moguće egzaktno izmjeriti. Metoda kojom smo mi pokušali izmjeriti realnu snagu političkih opcija u županiji vrlo je jednostavna i kreće od pretpostavke da onaj koji raspolaže najvećim proračunom ima i najviše političke moći i utjecaja.

Tako SDP, koji u našoj županiji obnaša vlast u samo jednom gradu i tri općine, raspolaže s više od 370 milijuna proračunskih kuna. Tih više od 370 milijuna kuna gotovo je 50 posto proračuna svih općina i gradova u županiji čiji je ukupni zbroj nešto veći od 750 milijuna kuna. Većina od 370 milijuna kuna odnosi se na koprivnički proračun koji je prošle godine izvršen u iznosu od 335 milijuna kuna, što opet znači da je koprivnički proračun za dvadesetak posto manji nego proračuni svih ostalih gradova i općina u županiji zajedno. Koprivnica ostvaruje 44 posto od ukupnog zbroja općinskih i gradskih proračuna u županiji, dok u njoj živi nešto više od četvrtine svih stanovnika županije. Druga politička opcija, odnosno opcije su nezavisne liste građana koje jedna s drugom nemaju nikakve veze, ali im je zajedničko što su izrasle na nezadovoljstvu birača radom velikih stranaka.

Nakon svibanjskih izbora te liste obnašaju vlast u najvećem broju jedinica lokalne samouprave u županiji, točnije u gradu Križevcima i sedam općina. Ako bismo ih gledali kao jedinstvenu političku opciju, one su druga politička snaga u županijikoja upravlja četvrtinom proračunskih prihoda u županiji i na području na kojem one obnašaju vlast živi 35 posto županijskog stanovništva.

Treća, ali daleko od prve dvije po ekonomskoj snazi je stranka Nezavisni bivšeg đurđevačkog gradonačelnika i bivšeg Bandićevog saborskog zastupnika Željka Lackovića. Pobjeda u Đurđevcu i Novom Virju omogućila je toj opciji kontrolu nad 10 posto proračunskih prihoda županijskih gradova i općina, a u naseljima u kojima ta stranka obnaša vlast živi ukupno nešto više od osam posto županijskog stanovništva. Četvrta po ekonomskoj, ali prva stranka po političkoj snazi u županiji je HDZ. Iako u županiji kontroliraju tek nešto više od devet posto proračuna, i u općinama kojima vladaju živi manje od 15 posto županijskog stanovništva, a k tome ne obnašaju vlast niti u jednom gradu,  njihova stranka ipak drži parlamentarnu i izvršnu vlast, odnosno centralizirani državni proračun, javnu upravu i represivni aparat, što je dovoljno da kriteriji koji su primjenjivi na ostale opcije ne budu primjenjivi na njih.

Od stranka koji imaju svoje nositelje izvršne vlasti u županiji tu još HSS i HNS koji imaju po dva općinska načelnika i Mreža župana Darka Korena koja ima svog načelnika u Ferdinandovcu. U tablicama koje ste pregledali prije nego što ste počeli čitati ovaj tekst, a to uostalom i piše u samim tablicama, prikazani su izvršeni proračuni po općinama i gradovima za 2020. godinu. Dakle, taj kriterij svakako nije potpuno objektivan prikaz stvarne ekonomske i fiskalne snage naših gradova i općina, a u dijelu općina u kojima je proljetos došlo do promjene vlasti nije ni realan pokazatelj sposobnosti općinskih čelnika da u svoje općine dovuku što više europskog novca, jer su te proračune ostvarili njihovi prethodnici. Ipak, iz naših se tabela, kao što ste vidjeli, može puno toga iščitati i zaključiti. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI