Istražuje Podravski list: Treba li uvesti liječnički pregled za vozače starije od 65?

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Vozač (73) u svom opelu vozio se kroz Peteranec i nije pazio te je uzeo prednost biciklistici i srušio je na asfalt. Bilo je to prošli tjedan i jedna je to od brojnih nesreća ove godine koje su skrivili vozači stariji od 65.

Ova tema objavljena je u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…

Jeste li znali da ako imate, recimo, 85 godina i želite produžiti vozačku dozvolu, uopće ne morate na liječnički pregled, samo uputite zahtjev i to je to. Naravno, ako nemate nekakvih novih bolesti koje bi mogle utjecati na vaše vozačke sposobnosti. To bi MUP-u trebali prijaviti vaši obiteljski liječnici i poslati vas na liječnički pregled prilikom produženja dozvole.

Nesreća u Peterancu koju je skrivio stariji vozač

Liječnički pregledi starije populacije nisu u Hrvatskoj uopće obavezni pa je tako moguće da danas s 65 godina produžite vozačku, a da ste na zadnjem liječničkom bili recimo 1975. godine, još kao tinejdžer. Kako doznajemo u podravsko-prigorskoj policiji, trenutno je na području Koprivničko-križevačke županije čak 627 vozača s 80 i više godina starosti koji imaju važeću vozačku dozvolu. Onih od 65 do 79 godina je 7560! Ukupno je važećih vozačkih u županiji 61.571, što znači da je udio vozača starijih od 65 godina 13 posto.

Policija, međutim, vozače starije od 65 godina vodi pod „rizičnu“ kategoriju, kao i one mlađe i neiskusne ispod 24 godine. Na području Koprivničko-križevačke županije vozači stariji od 65 godina skrivili su čak 10 posto prometnih nesreća. Od njih 577, oni su krivci za 57, a u njima je sudjelovalo 84-ero starijih vozača. Nasreću, nije bilo smrtnih ishoda u nesrećama koje su skrivili, četvero ih je teže, a 10 lakše ozlijeđeno. Svaki 10. od starijih sudionika bio je pod utjecajem alkohola. Za razliku od mlađih vozača, oni ne jurcaju pa najčešće bočno udare u drugo vozilo na cesti ili parkingu ili pak izlete s ceste. Najveća boljka im je uzimanje prednosti, loša vožnja unatrag i nepropisno uključivanje u promet.

– Starenjem vozača dolazi do promjena u njegovu organizmu koje utječu na sposobnost upravljanja vozilom i predstavljaju opasnost za sigurno sudjelovanje u cestovnom prometu – ističu u koprivničkoj policiji i dodaju kako kod starijih vozača koncentracija brže opada, te je otežano putovanje na dužim relacijama, čime se povećava opasnost od nesreća.

Mnogi od njih koriste i neke lijekove koji usporavaju njihove reflekse…

– Vozači starije životne dobi trebali bi redovito obavljati kontrole vida, vozači koji imaju problema s vidom i oni koji imaju šećernu bolest (dijabetičari). Vozač treba koristiti pomagala sluha i vida koja mu liječnik propiše – ističu u policiji.

U policiji navode i da bi, ako se ne osjećaju dobro i misle da im je smanjena sposobnost, da ih vozi netko drugi, obitelj ili javni prijevoz ili taksi.

Branimir Kalinić

Branimir Kalinić (69) dugogodišnji je vozač. Kaže kako je 2017. išao na produženje vozačke dozvole, a s obzirom na to da ima kategorije A i B, dobio je produženje na 10 godina.

– Tih 10 godina nije za svakog isto i tu nastaje problem. Nekome može pozliti, a da to ne prijavi i onda takvi ljudi mogu napraviti prometnu nesreću. Ja se trenutno osjećam dobro i ovog trena mogu se uputiti u Budimpeštu. Pitam se na koji način kontrolirati sve vozače? Koja bi kontrola bila učinkovita – pita se Branimir i dodaje:

– Možda svakih pet godina? Stariji vozači mogu biti jednako opasni kao i oni od 18 godina. Ako se na liječničkom pregledu ustanovi da je nekome loše, onda mu se treba skratiti produženje vozačke dozvole – misli on.

Stariji vozači ne moraju na obavezan pregled s obzirom na godine, potvrdila je to i dr. Jadranka Ferenc Ledić iz Specijalističke ordinacije medicine rada.

– Pregled nema izravno veze s godinama, nego s promjenom zdravstvenog stanja odnosno bolestima i zdravstvenim stanjima koje mogu utjecati na sigurno upravljanje vozilom. Neke od tih bolesti i stanja češće su u starijoj populaciji, pa otuda posredno proizlazi i povećana učestalost pregleda. To je vrlo individualno i za istu bolest ili stanje se razlikuje od osobe do osobe – ističe ona i dodaje: 

– Mislim da bi prije svega trebalo poraditi na razvijanju svijesti o osobnoj odgovornosti, kako za ponašanje u prometu, tako i za očuvanje vlastitog zdravlja i sposobnosti. Potrebno je biti svjestan da ipak, unatoč svemu, brojne funkcije i sposobnosti prirodno opadaju s godinama, što je opet jako individualno. 

Pojašnjava kako se privremena nesposobnost za upravljanje vozilom najčešće izriče zbog novootkrivenih bolesti i stanja koja nisu još uspješno stavljena pod kontrolu, ili je potrebno proći dulje vremensko razdoblje kako bismo mogli reći koje su to neke zaostale posljedice. Isto tako, tu su i pogoršanja otprije poznatih bolesti i stanja, do postizanja remisije ili postizanja stabilnog stanja.

– To se ne događa prečesto jer obično pacijent za neka kraća takva stanja niti ne dođe do nas, niti ga itko k nama upućuje; ili kad dođe, već se stanje stabiliziralo, a u međuvremenu je bio dovoljno odgovoran da ne upravlja vozilom. Tako je češća situacija da izričemo vozačku sposobnost, ali s kraćim vremenskim trajanjem, zbog potrebe češćeg praćenja tijeka bolesti, i/ili s prilagodbom vozila – napominje.   

Na medicini rada provjerava se kompletna sposobnost starije osobe za vožnju.

-Provjeravamo i reflekse, naravno, u sklopu psihološkog testiranja i kliničkog pregleda u neurološkom statusu. Dakako da se uvjeti u ordinaciji razlikuju od stvarnih uvjeta u prometu. Bilo bi idealno kada bi, uz optimalnu učestalost zdravstvenih pregleda, postojale i svojevrsne probne vožnje. Mislim da bi to pridonijelo sigurnosti svih sudionika u prometu – smatra dr. Ferenc Ledić.

S druge strane, umirovljenički predstavnici nisu pretjerano oduševljeni najavama iz MUP-a o uvođenju obaveznog liječničkog pregleda za starije od 67 godina. Najsporniji im je iznos pregleda koji košta oko 400 kuna, a uz dodatne preglede i 100 do 200 kuna više.

ŠTO GRAĐANI KAŽU O STARIJIM VOZAČIMA?

Štefica Brozović

Iako nisam bila vozač, smatram se da bi se trebali uvesti nekakvi pregledi na osnovu sposobnosti starijih vozača u prometu jer i ja na neki način sudjelujem u prometu s obzirom na to da svakodnevno koristim bicikl. Dobna granica ne bi trebala biti, ali zato su potrebni pošteni doktori koji ne gledaju kroz prste.

Štefica Brozović

Danijela Lazenica

Mlada sam vozačica, ali po meni bi se trebali uvoditi obavezni liječnički pregledi za starije vozače, a dobna granica ne bi trebala postojati. Mislim da bi bilo korisno uvesti i ponavljanje sati vožnje za starije sudionike prometa, kako bi se vidjelo jesu li sigurni za volanom.

Danijela Lazenica

Krešo Delimar

Što se tiče starijih sudionika prometa, rješenje je ponovni odlazak na vozački ispit. Dobna granica ne postoji jer i mladi vozači mogu imati trenutke nepažnje kao i stariji. Motorika bi se trebala ustanoviti liječničkim pregledom pa ako je sve u redu, vozač bez obzira na godine može voziti jer godine su samo broj.

Krešo Delimar

Antonio Mačković

Smatram da se trebaju češće provoditi liječnički pregledi starijih vozača i svakako bi trebala postojati određena dobna granica jer stariji jednostavno više nemaju određene potrebne reflekse u vožnji. Čak bi se mogli uvesti satovi ponavljanja baš za te starije vozače.

Antonio Mačković

FOTO Nikola Wolf

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI