Jedinstvena ideja: Ponovno zaživio projekt muzeja na dravskom mostu

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Izgradnjom novog kolosijeka od Križevaca do Botova željeznički most preko rijeke Drave u Botovu projektnom dokumentacijom predviđen je za rušenje. No, sada se opet pojavila inicijativa da most ostane stajati, a kako doznajemo, u naznaci je i stvaranje tehničkih mogućnosti da se takvo nešto izvede.

Most je predviđen za rušenje iz nekoliko razloga, a jedan od njih je da su Hrvatske vode postavile uvjet da se na tako malom prostoru ne mogu nalaziti tri mosta koja bi onda u bitnom ometala prirodni tok rijeke Drave. Naime, uz postojeći željeznički most je cestovni, dok bi novi most bio treća konstrukcija u razmaku od nekoliko metara.

Ipak, izvođač radova, turska kompanija Cengiz insaat sanayi ve ticaret a.s., doznajemo, zbog moguće uštede promijenila je projekt izgradnje novog željezničkog mosta, koji ne bi uključivao srednji potporni stup, jer su, doznajemo, turski projektanti izračunali da bi nosivost mosta i u ovom slučaju bila više nego dovoljna, te da je sadašnji projekt predimenzioniran. Upravo ovakva jednostavnija konstrukcija manje bi utjecala na tok rijeke Drave, što bi omogućilo da se ne ruši postojeći most.

Postojeći željeznički most dovršen je 1962. godine, nakon što je stari most srušen u Drugom svjetskom ratu. U novije doba obnovljen je 2012. godine, a 2017. godine rekonstruirani su potporni stupovi mosta, te je u ta dva projekta uloženo dosta novca.

Upravo zbog toga u javnosti se počelo raspravljati može li se s tim objektom, koji je generalno u dobrom stanju, učiniti nešto što bi predstavljalo svojevrsnu turističku atrakciju, ali i kulturnu baštinu. Tako je na ideju da se postojeći most pretvori u svojevrsni muzej Drave došao koprivnički arhitekt, umjetnik i aktivist Antonio Grgić.

– Osnovna ideja ovog projekta jest da se sačuva postojeći most, da se njegova nosiva struktura iskoristi kao nosiva konstrukcija za izgradnju novog muzeja-mosta, u muzeološkom i arhitektonskom smislu jedinstvenog objekta na svijetu. Cilj je dvojak, sačuvati sam most kao spomenik materijalne kulture ovog kraja, ali istovremeno, koristiti njegovu nosivu konstrukciju za izgradnju novog objekta – Muzeja rijeke Drave. Bio bi to jedinstven muzej u svjetskim okvirima, koji bi premošćivao objekt svog proučavanja i nalazio bi se izravno nad njim – naveo je Antonio Grgić u svom radu Pretvaranje željezničkog mosta kod Botova u Muzej rijeke Drave, objavljenom u Podravskom zborniku broj 181.

Antonio Grgić

Nadalje, Grgić u svom radu piše:„Muzej bi bio početna toč­ka, jedna vrsta metaforičkog mosta prema lo­kacijama vezanim uz rijeku Dravu, a to su: Veliki Pažut, šuma Repaš s najstarijim hrastovima, Čambi­na, Šoderica, Baštinski centar Hlebine, naivna umjetnost, muzejska zbirka Gola, Stari grad Đurđevac, rimski grobovi u Prekodravlju, Pe­pelara, Muzejski kvart u Koprivnici, tematski park o hrani, biciklističke staze (Drava Rou­te, Tragom Željezne zavjese), fotosafari (Drava dokumentacijski centar), ribolov, konjičke sta­ze, prikaz zlatarstva, itd. Uz to, povezivao bi i udaljenije atraktivne lokalitete vezane uz Dra­vu, u Hrvatskoj i inozemstvu, u svim zemlja­ma kroz koje Drava teče: Italija, Austrija, Slo­venija, Mađarska i Hrvatska.

Iz Hrvatskih željeznica odgovorili su nam da je most predviđen za rušenje, ali postoji mogućnost da on ipak ostane „na životu“.

– U sklopu glavnog projekta Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka na dionici Križevci – Koprivnica – državna granica postojeći željeznički most preko Drave u Botovu predviđen je za rušenje. S obzirom na inicijativu lokalne zajednice da se most ne ruši, nego da se prenamijeni i prilagodi lokalnim potrebama, postoji mogućnost pronalaska rješenja u tom smjeru – odgovorili su iz HŽ Infrastrukture.

Također, izvođač radova, objasnili su u HŽ-u, u ovome trenutku razmatra mogućnost korekcije rješenja novog dvokolosiječnog željezničkog mosta iz glavnog projekta, koji će se graditi 20-ak metara uzvodno od postojećeg.

– Za bilo kakvu izmjenu po pitanju rješenja iz glavnog projekta izvođač mora HŽ Infrastrukturi dostaviti zahtjev na odobrenje, te sukladno ugovoru sam snosi sve nastale troškove – poručili su iz HŽ-a.

Iz Hrvatskih voda pak navode da je potvrda Hrvatskih voda na glavni projekt izdana 15. prosinca 2017. godine. Prema tom projektu predviđeno je uklanjanje starog mosta, za što bi se trebao izraditi poseban projekt o kojem oni, za sada, nemaju saznanja.

– Samo pitanje statusa starog mosta koji će se napustiti i ukloniti, s aspekta održavanja vodnog režima Drave, povoljnije je nego da stari most ostane, ali to nije nikakav isključujući zahtjev Hrvatskih voda ako netko preuzme obvezu održavanja svih konstruktivnih sklopova mosta – odgovorili su iz Hrvatskih voda.  No ako se i tehnički uvjeti zadovolje, slijedi najteži dio, a to je financiranje projekta i njegovo održavanje kroz godine, o čemu se tek treba razgovarati.

– Razgovarali smo o načinu na koji bi se ovaj projekt realizirao. Postoji mogućnost da to preuzme Gradski muzej Koprivnica ili da se osnuje nova ustanova koja bi promicala i bavila se cjelokupnom podravskom baštinom i identitetom. Mi to nemamo, Međimurci imaju, Prigorci imaju u muzej u Sesvetama, u Virovitici se obnavlja stari grad. Ovdje je potrebna bolja suradnja Grada i Županije, a muzej rijeke Drave mogao bi označiti institucionalno konstituiranje podravskog identiteta, koji je sada rastrgan i partikularan – naveo je Antonio Grgić.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI