Kad ste nikud-nikam: Lijek protiv umora i drugih tegoba nalazi se na tržnici

Podravski list profile
Simptomi proljetnog umora su nedostatak energije, umor, razdražljivost, promjene raspoloženja, pad koncentracije, glavobolje, nesanica, pospanost, pa čak i bolovi

Proljetni umor, zdravstveni poremećaj koji udružen s pratećom razdražljivošću i bezvoljnošću, ponekad i depresijom, značajno smanjuje radnu sposobnost pojedinca, a prema nekim podacima pogađa gotovo svaku drugu osobu.

Iva Butković, nutricionistica iz koprivničke Opće bolnice, veli kako se tegobe mogu javiti odmah s prvim znacima proljeća.

– Takvo stanje, osjećaj pojačanog umora, posljedica je nedostatka tjelesne aktivnosti kroz zimu, viška otpadnih tvari i nakupljanja masnog tkiva. Sve to događa se radi nepravilne prehrane odnosno konzumacije energetski, ali ne i nutritivno bogate hrane, kao i manjka određenih nutrijenata – kaže Iva Butković.

Simptomi proljetnog umora

Domeće da se simptomi ne mogu utvrditi dijagnostičkim metodama, a kada ih osoba primijeti, nije potrebno odlaziti k liječniku, već je jedini „spas“ u promijeni kako životnih, tako i prehrambenih navika kroz cijelu godinu.

Uzrok proljetnom umoru valja potražiti prije svega u jednoličnoj zimskoj prehrani lišenoj neophodnih vitamina – prvenstveno vitamina C te minerala.

– Simptomi proljetnog umora su nedostatak energije, umor, razdražljivost, promjene raspoloženja, pad koncentracije, glavobolje, nesanica, pospanost, pa čak i bolovi – objasnila je koprivnička nutricionistica.

Sve to lako se može držati pod nadzorom kombinacijom pravilne prehrane, dovoljnog uzimanja tekućine, tjelesne aktivnosti i boravka na svježem zraku.

– Treba slijediti osnovne principe pravilne prehrane, dakle jesti raznoliko, redovito i umjereno. Važno je i koristiti namirnice iz svih kategorija namirnica iz piramide pravilne prehrane. Svakako preporučam dnevno kombinirati hranu prema uputama o kreiranju zdravog tanjura. Na pola tanjura rasporediti voće i povrće, a na drugu polovicu meso, ribu, mahunarke, mliječne proizvode i žitarice i proizvode od žitarica. Uz to, naravno, valja koristiti zdrave izvore masnoća i nikako se ne smije zaboraviti da je uza sve to voda najzdravije piće. Vrlo je važno jesti redovito, odnosno hranu rasporediti u više manjih obroka kroz dan. Podsjećam da se energija koju smo unijeli hranom treba na neki način potrošiti, dakle moramo biti i tjelesno aktivni – veli Iva Butković.

Nutricionistkinja Iva Butković

Naše tržnice u rano proljeće nude mnoštvo namirnica s velikom moći obnove usporenog metabolizma organizma. Tako će simptomi proljetnog umora ubrzo nestati nakon što se u prehrani nađe zeleno lisnato povrće poput blitve, špinata ili kelja, zatim rotkvice, mlade artičoke i šparoge.

– S dolaskom proljeća naš tanjur zaista može biti poput duge. Obogatite jelovnik svim bojama iz vrta ili tržnice. Birajte cjelovite žitarice i njihove proizvode, a ne zaboravite na biljne izvore proteina-mahunarke. Važno je i piti dovoljno tekućine, najbolje vodu, i nezaslađene biljne čajeve, a mogu pomoći i tople povrtne juhe i sokovi od svježeg voća i povrća – savjetuje nutricionistica.

Doručak najvažniji obrok

U borbi protiv proljetnog umora i stimulaciji posrnulog imuniteta važnu ulogu ima željezo. Poznato je da deficit željeza narušava tjelesnu aktivnost, uzrokujući umor i letargiju, smanjuje radnu sposobnost, usporava misaone procese te smanjuje rezistenciju na različite infekcije. Imajući na umu da blitva, kelj i špinat, kao predstavnici tamnozelenog lisnatog povrća sadrže i vitamin C, neophodan za apsorpciju željeza, ono se uistinu može smatrati pravim saveznicima u borbi protiv proljetnog umora.

Kao neke od najvažnijih savjeta koje bismo se trebali pridržavati kako bismo se uspješno borili protiv proljetnog umora Iva Butković naglašava: – Na posao ne krećite a da niste pojeli zajutrak, on vas pokreće. Pijte dovoljno tekućine i ne zaboravite vježbati svaki dan – savjetuje nutricionistica Butković.

Proljeće je doba kada je našem imunološkom sustavu nerijetko potrebna dodatna potpora u vidu vitaminsko-mineralnih preparata. – Ako se hranite prema principima pravilne prehrane, neće biti potrebno uzimati dodatke prehrani, jer sami osiguravate dovoljan unos makro i mikronutrijenata. No, ako tome nije tako, potražite proizvode koji sadrže vitamine B skupine, vitamin C, ali i magnezij te željezo – savjetuje koprivnička nutricionistica Iva Butković.

PET PRAVILA ZA BORBU PROTIV UMORA:

  • Nemojte preskakati zajutrak, prvi obrok u danu je najvažniji obrok i treba ga konzumirati unutar sat vremena od ustajanja
  • Jedite dovoljno povrća i voća da unesete za organizam jako važna prehrambena vlakna, ali i vitamine te mineralne tvari
  • Pijte najmanje 1,5 do 2 litre vode dnevno da biste održali pravilan rad metabolizma i probave te spriječili dehidraciju
  • Vježbajte
  • Dobro se naspavajte

FOTO Nikola Wolf

  • Podijeli na društvenim mrežama
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
  • Najnovije vijesti

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati.
Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. Pravila privatnosti