Kad ste nikud-nikam: Lijek protiv umora i drugih tegoba nalazi se na tržnici

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Proljetni umor, zdravstveni poremećaj koji udružen s pratećom razdražljivošću i bezvoljnošću, ponekad i depresijom, značajno smanjuje radnu sposobnost pojedinca, a prema nekim podacima pogađa gotovo svaku drugu osobu.

Iva Butković, nutricionistica iz koprivničke Opće bolnice, veli kako se tegobe mogu javiti odmah s prvim znacima proljeća.

– Takvo stanje, osjećaj pojačanog umora, posljedica je nedostatka tjelesne aktivnosti kroz zimu, viška otpadnih tvari i nakupljanja masnog tkiva. Sve to događa se radi nepravilne prehrane odnosno konzumacije energetski, ali ne i nutritivno bogate hrane, kao i manjka određenih nutrijenata – kaže Iva Butković.

Simptomi proljetnog umora

Domeće da se simptomi ne mogu utvrditi dijagnostičkim metodama, a kada ih osoba primijeti, nije potrebno odlaziti k liječniku, već je jedini „spas“ u promijeni kako životnih, tako i prehrambenih navika kroz cijelu godinu.

Uzrok proljetnom umoru valja potražiti prije svega u jednoličnoj zimskoj prehrani lišenoj neophodnih vitamina – prvenstveno vitamina C te minerala.

– Simptomi proljetnog umora su nedostatak energije, umor, razdražljivost, promjene raspoloženja, pad koncentracije, glavobolje, nesanica, pospanost, pa čak i bolovi – objasnila je koprivnička nutricionistica.

Sve to lako se može držati pod nadzorom kombinacijom pravilne prehrane, dovoljnog uzimanja tekućine, tjelesne aktivnosti i boravka na svježem zraku.

– Treba slijediti osnovne principe pravilne prehrane, dakle jesti raznoliko, redovito i umjereno. Važno je i koristiti namirnice iz svih kategorija namirnica iz piramide pravilne prehrane. Svakako preporučam dnevno kombinirati hranu prema uputama o kreiranju zdravog tanjura. Na pola tanjura rasporediti voće i povrće, a na drugu polovicu meso, ribu, mahunarke, mliječne proizvode i žitarice i proizvode od žitarica. Uz to, naravno, valja koristiti zdrave izvore masnoća i nikako se ne smije zaboraviti da je uza sve to voda najzdravije piće. Vrlo je važno jesti redovito, odnosno hranu rasporediti u više manjih obroka kroz dan. Podsjećam da se energija koju smo unijeli hranom treba na neki način potrošiti, dakle moramo biti i tjelesno aktivni – veli Iva Butković.

Nutricionistkinja Iva Butković

Naše tržnice u rano proljeće nude mnoštvo namirnica s velikom moći obnove usporenog metabolizma organizma. Tako će simptomi proljetnog umora ubrzo nestati nakon što se u prehrani nađe zeleno lisnato povrće poput blitve, špinata ili kelja, zatim rotkvice, mlade artičoke i šparoge.

– S dolaskom proljeća naš tanjur zaista može biti poput duge. Obogatite jelovnik svim bojama iz vrta ili tržnice. Birajte cjelovite žitarice i njihove proizvode, a ne zaboravite na biljne izvore proteina-mahunarke. Važno je i piti dovoljno tekućine, najbolje vodu, i nezaslađene biljne čajeve, a mogu pomoći i tople povrtne juhe i sokovi od svježeg voća i povrća – savjetuje nutricionistica.

Doručak najvažniji obrok

U borbi protiv proljetnog umora i stimulaciji posrnulog imuniteta važnu ulogu ima željezo. Poznato je da deficit željeza narušava tjelesnu aktivnost, uzrokujući umor i letargiju, smanjuje radnu sposobnost, usporava misaone procese te smanjuje rezistenciju na različite infekcije. Imajući na umu da blitva, kelj i špinat, kao predstavnici tamnozelenog lisnatog povrća sadrže i vitamin C, neophodan za apsorpciju željeza, ono se uistinu može smatrati pravim saveznicima u borbi protiv proljetnog umora.

Kao neke od najvažnijih savjeta koje bismo se trebali pridržavati kako bismo se uspješno borili protiv proljetnog umora Iva Butković naglašava: – Na posao ne krećite a da niste pojeli zajutrak, on vas pokreće. Pijte dovoljno tekućine i ne zaboravite vježbati svaki dan – savjetuje nutricionistica Butković.

Proljeće je doba kada je našem imunološkom sustavu nerijetko potrebna dodatna potpora u vidu vitaminsko-mineralnih preparata. – Ako se hranite prema principima pravilne prehrane, neće biti potrebno uzimati dodatke prehrani, jer sami osiguravate dovoljan unos makro i mikronutrijenata. No, ako tome nije tako, potražite proizvode koji sadrže vitamine B skupine, vitamin C, ali i magnezij te željezo – savjetuje koprivnička nutricionistica Iva Butković.

PET PRAVILA ZA BORBU PROTIV UMORA:

  • Nemojte preskakati zajutrak, prvi obrok u danu je najvažniji obrok i treba ga konzumirati unutar sat vremena od ustajanja
  • Jedite dovoljno povrća i voća da unesete za organizam jako važna prehrambena vlakna, ali i vitamine te mineralne tvari
  • Pijte najmanje 1,5 do 2 litre vode dnevno da biste održali pravilan rad metabolizma i probave te spriječili dehidraciju
  • Vježbajte
  • Dobro se naspavajte

FOTO Nikola Wolf

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI