Konstantnu bol u stopalima treba shvatiti ozbiljno

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Stopala su oslonac cijelog tijela. To je biološka struktura koja se koristi u kretanju, služi tijelu kao spona prema okolini omogućujući mu ostvarivanje i održavanje uspravnog stava i hoda. Stopalo cijelim donjim dijelom nosi težinu tijela. Genetska stanja utječu na oblik i funkciju stopala, a oblikovanje stopala stalan je proces i mijenja se tijekom cijelog života.

Zbog svoje funkcije i položaja stopala su izložena brojnim i raznolikim ozljedama, oštećenjima, upalama i deformacijama. Najčešće su to: spušteni svodovi i ravna stopala, hallux valgus ili čukalj, metatarzalgija, bolna peta, upale i ozljede Ahilove tetive, ozljede i bolovi u nožnom zlobu, upala tetiva i burzi nastalih prenaprezanjem. Spušteni svodovi i ravna stopala najčešće su promjene na stopalima. Na pojavu tih deformiteta utječe nasljeđe, ali i debljina ili prekomjerna tjelesna težina, fizička neaktivnost, nepravilna aktivnost i neodgovarajuća obuća.

Ravna stopala znače da je spušten ili izostaje svod stopala kada osoba stoji ili sjedi, za razliku od spuštenih svodova, kada je svod prisutan u sjedećem položaju, a gubi se pod opterećenjem u stojećem položaju. Svodovi stopala u pravilu popuštaju postupno.

Osobe s ravnim stopalima i spuštenim svodovima imaju otežano hodanje i stajanje, brže se umaraju, tuže se na bolove u nogama, a katkad i u koljenima, kukovima i križima.

Hodanje po neravnom terenu opterećuje jednako sve mišiće stopala, jača noge i pomaže u uspostavljanju dinamičke ravnoteže, a hodanje po tvrdoj podlozi ili asfaltu zamara uvijek iste mišiće pa mišići i svodovi popuštaju. Stajaća radna mjesta otežavaju normalnu cirkulaciju krvi u nogama i oslabljuju funkciju mišića zbog slabije cirkulacije. U slučaju nerazmjera između snage mišića stopala i opterećenja, mišići počinju popuštati, što remeti položaj kostiju.

Mišići pojačanim radom pokušavaju održati stanje, a posljedica toga je umor i osjećaj težine u nogama. Pomicanje kostiju dovodi zglobove u nepravilan položaj pa nastaju bolne upale zglobova i ograničenje kretanja. Kako bi se spriječile komplikacije u starijoj životnoj dobi, o stopalima se treba brinuti cijeli život. To se postiže nošenjem anatomskih ili ortopedskih uložaka koji kod djece radi korekcije, a kod odraslih je njihova uloga pasivna i služi za rasterećenje i potporu stopala.

Kako bi se spriječio napredak deformiteta i postigla korekcija, prijeko je potrebno izvoditi vježbe za cirkulaciju i jačanje mišića stopala koji održavaju fiziološke svodove stopala. Preporučuje se tjelesna aktivnost, prije svega plivanje i korekcija lošeg držanja. Pravilno izvedene vježbe daju dobre rezultate. Ravna stopala su posljedica uspravnog stava, načina života i ljudskog rada. Riječ je o estetskoj mani koja može uzrokovati teške poremećaje statike tijela i na kraju invalidnost. Liječenje bolova u nožnom zglobu i stopalu treba započeti što prije, čim se pojave prvi znaci bolesti.

Cilj liječenja je ublažiti boli, kontrolirati upalu, pospješiti cijeljenja, kontrolirati svakodnevne i radne aktivnosti. Fizikalna terapija smanjuje bol, upalu, pospješuje cijeljenje pomoću elektroterapije, ultrazvuka, lasera, magnetoterapije. Manualna terapija uspostavlja funkciju zglobova stopala i poveća opseg pokreta te potpomaže učinak fizikalne terapije i provođenje vježbi. Vježbe snaženja jačaju oslabljene i preslabe mišiće, a za skraćene mišiće preporučaju se vježbe istezanja. Potrebno je tražiti i korigirati moguće uzroke bolova u stopalima. Edukacija o pravilnom ponašanju i izboru obuće sprečava tegobe.

Savjeti za zdrava stopala: svakodnevno njegovati stopala, medicinskim vježbama jačati mišiće stopala, provoditi ih svakodnevno, održavati umjerenu tjelesnu težinu, odmor provoditi u laganim šetnjama, plivanju i vožnji bicikla, izbjegavati dugotrajno stajanje, hodati u prostranoj i stabilnoj obući s niskom potpeticama i čvrstim i elastičnim potplatom, anatomske uloške nositi kod promjene svodova stopala te potražiti savjet liječnika kada imate bolove u stopalima.

Savjeti za pravilan izbor obuće: prsti moraju imati dovoljno mjesta, potpetica treba biti od 3 do 4cm, čvrsta i stabilna, potplat treba biti čvrst i elastičan da ublaži dokorak, treba nositi individualno rađene anatomske uloške. Materijali trebaju biti prirodni da stopalo može “disati”, a cipele treba kupovati poslijepodne jer su stopala ujutro manja i otiču tijekom dana. Pri kupnji treba isprobati obje cipele. Veličina noge, a osobito širina, mijenja se tijekom godina, tako da tijesne cipele treba proširiti kod postolara ili pokloniti, savjetuje fizijatrica Blaženka Nekić na portalu najdoktor.com. (pl)

  • Podijeli na društvenim mrežama
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
  • Najnovije vijesti
  • Više s weba

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI