Koronavirus može uništiti poljoprivredu, ali joj dugoročno može i pomoći

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Mali poljoprivredni proizvođači zatvaranjem tržnica, ali i zatvaranjem (doslovnim) čitavog društva, našli su se naizgled u bezizlaznoj situaciji. Oni ovise o neposrednoj prodaji, a trgovačkim lancima (do sada) nisu bili zanimljivi zbog svoje male količine proizvoda.

Ako ih centri i otkupe, ne mogu dobiti povoljnu cijenu. Ipak, kriza zbog epidemije koronavirusa mogla bi značiti apsolutni preokret u poslovanju obiteljskih poljoprivrednih proizvođača. 

Sasvim normalno, prodavači na tržnicama zabrinuti su i razočarani što su trgovački lanci ostali otvoreni, a tržnice zatvorene. No, ovo je također prilika da se tržište s domaćim, lokalnim poljoprivrednim proizvodima digitalizira, da nadraste tržnice. Moći će se postići ono što u nekim razvijenim državama već postoji ili je u nastanku, a to da lokalni OPG-ovi okupljeni u klaster dostavljaju proizvode na kućne pragove, izbjegavajući gužve na tržnici. Kako je i očekivano, odluka o zatvaranju tržnica na prvi pogled ravna je katastrofi za  lokalne proizvođače.

Sandra Nemet

– Ova odluka još je jedna u nizu onih kojima se pogoduje uvozničkom lobiju i trgovačkim lancima. Nijedan trgovački lanac ne trudi se nabavljati med od domaćih pčelara i na policama imaju one uvozne upitne kvalitete. Pitam naše političare kome da sad prodajem med. Više se ne može napuštati mjesto prebivališta pa mi propada i mogućnost prodaje na kućnom pragu – žali se Tatjana Hapavel, proizvođačica meda iz Virja.

U sličnoj situaciji nalazi se i obitelj Nemet iz Turnašice, naselja na pitomačkom području, koja se bavi uzgojem povrća i cvijeća i u svom će poslovanju znatno osjetiti posljedice krize uzrokovane koronavirusom. U tijeku je udarna sezona u njihovim plastenicima, a urod i razne cvjetne sadnice nemaju kome prodati.

– Išli smo na tržnice diljem sjeverozapadne Hrvatske od Daruvara i Slatine pa do Đurđevca i imamo godišnje zaplaćenu placarinu. Sad smo preko noći ostali bez kompletnog tržišta – kaže Sandra Nemet.

Kako sad stvari stoje, dodaje Sandra Nemet, sav urod i sadnice će propasti, a to bi njihovo obiteljsko gospodarstvo moglo baciti na koljena.

– Pokušali smo preko većih uzgajivača dogovoriti suradnju s trgovačkim lancima, ali ni to nam nije uspjelo. Žalosno je da se i dalje u trgovačkim lancima forsira uvozna roba i tu bi nam država trebala uskočiti u pomoć – kaže Sandra Nemet, koja se u međuvremenu odlučila da će svoj proizvode podijeliti onim kojima je potrebno.

Mario Rajn

Na udaru zbog situacije s koronavirusom mnoge su poljoprivredne grane, a jedna od najjače pogođenih je cvjećarstvo. U ludbreškoj regiji jedna je od najvećih udruga cvjećara koja broji čak 70-ak ozbiljnih proizvođača te mnoštvo amatera, a članovi udruge godišnje proizvedu oko 15 milijuna raznog vrsta cvijeća.

– Ljudi su vrlo zabrinuti jer se cvijeće ne prodaje, a mora se. Ono ne može stajati, a zatvorene su tržnice, granice, nema sajmova. Proizvođači naravno strahuju za budućnost jer u ovom se poslu sezone nadovezuju. Dakle, ovom proljetnom sezonom financira se iduća i sve je povezano, a tu je naravno i pitanje radnika koji će ostati bez posla – rekla je Valerija Pokos, predsjednica udruge.

Udruga cvjećara ludbreške regije jedna je od najjačih udruga te promovira vrijednosti lokalne zajednice i privlači mnogo mladih ljudi da se bave ovim poslom, no sad je budućnost neizvjesna i mnogi su u problemima.

– Cvijeće stoji, a ne može stajati, ono se treba prodati u idućih mjesec-dva jer će inače propasti i to će biti ogromni gubici. Ovo je grana koja je inače isplativa, ali mnogi su proizvođači uložili jako puno u nju, ima onih koji su uzeli i kratkoročne kredite i sad je prodaja stala. Dodatan je problem što cvijeće nije nikome primarna potreba u ovoj situaciji i ljudi ga neće kupovati – objasnila nam je Valerija Pokos.

Udruga proizvede najviše maćuhica, pelargonija, surfinija, begonija, vodenika, krizantema, tagetesa i jaglaca, a ona je i glavni organizator izložbe i poznatog sajma cvijeća u Ludbregu koji se svake godine održava drugog vikenda u svibnju, a ove će godine to vjerojatno biti nemoguće. Ipak, nekakva pomoć, kaže Valerija Pokos, mogao bi biti ‘Ludbreški plac’, online tržnica na kojoj će se moći plasirati proizvodi.

– Pozdravljam inicijativu i nadam se da ćemo uspjeti nešto plasirati tako na tržište, no ponavljam, upitno je koliko će ljudi kupovati cvijeće jer ono nije primarna potreba. Također smo čuli da će se ponovno otvoriti specijalizirane trgovine na tržnicama, no mi u to nažalost ne spadamo. Ja se mogu nadati da će se situacija poboljšati i da ćemo ipak nešto uspjeti spasiti – poručila je  predsjednica Udruge cvjećara.

Upravo ovakve platforme koje su već pokrenule i ostali gradovi u našem okruženju mogli bi dugoročno promijeniti status i položaj poljoprivrednih proizvođača u svom okruženju. Gradovi su preko svojih trgovačkih društava koje upravljaju tržnicama počeli s izradom online platformi na kojim će se nuditi domaći proizvod obiteljskih gospodarstava iz Podravine i Prigorja.

Proizvođači meda, obitelj Hapavel

U planu su osnivanja specijaliziranih trgovina, a tu su najkonkretniji bili u Križevcima gdje će se na online platformi moći vidjeti i fotografije proizvoda, plastenika i svega ostaloga gdje proizvodi nastaju. Tako će potencijalni kupci moći vidjeti gdje točno nastaje proizvod koji kupuju. Kroz pandemiju koronavirusa, dakle, imamo potencijal učiniti i nešto dobro, a to je jačanje poljoprivredne proizvodnje, posebice one lokalne. Hrvatska je debelo kaskala za razvijenim zemljama u promociji domaćeg proizvoda, ali neki sramežljivi pomaci su se dogodili. No, kriza s pandemijom dala je imperativ trenutnog djelovanja. Ovoga put promjena se ne događa na razini države i ministarstva, bezbroj pravilnika, već promjena dolazi „odozdo“ i upravo zato mogla bi ovog puta biti autentična i konkretna.

– Ovo je projekt o kojem se dugo razmišljalo, a novonastala situacija samo je ubrzala realizaciju jer je veći dio lokalnih proizvođača koji svoje proizvode plasiraju na tržnicama zbog trenutne situacije ostao bez glavnog kanala prodaje – izjavio je Mario Rajn, gradonačelnik grada Križevaca, koji je predstvio novu platformu Zdravo Križevci.

Zadruga Ludbreški kraj

U projekt su se uključili i gradovi Ludbreg i Koprivnica. Potonji grad je pokrenuo projekt Koprivnički plac online, gdje se također nudi dostava poljoprivrednih proizvod na kućni prag. Grad Ludbreg u suradnji s Poljoprivrednom zadrugom Ludbreški kraj pokrenuo je akciju radi pomaganja lokalnim poljoprivrednicima i obiteljskim gospodarstvima da svoje proizvode prodaju putem online tržnice. Ludbreški plac osmišljen je na način da bude poveznica između potrošača i proizvođača te da tako kao zajednica pomognu u očuvanju radnih mjesta i omoguće opstanak svojim poljoprivrednicima, a prema viđenom, poljoprivredni proizvođači prijavljuju se u povećem broju.

Dobra je vijest i da su trgovački lanci najavili da će bitno povećati udio domaćih proizvoda u svojoj ponudi, a to je potencijal za rast proizvodnje u postojećim OPG-ovima, ali i mogućim novima koji bi mogli nastati na ovom „novom valu“ poljoprivredne proizvodnje i trgovine. Sve informacije potencijalnim kupcima, ali i proizvođačima koji su zainteresirani za ovaj projekt, nalaze se na gradskim internetskim stranicama. 

FOTO Podravski list

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Pijani mladić ušao u tuđu kuću

Provedenim kriminalističkim istraživanjem sumnja se da mladić (18) pod utjecajem alkohola od 1,25 promila jučer oko pet sati ujutro uČepelovcu neovlašteno ušao u kuću muškarca

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI