Marcin Burdarch: Učinit ću sve da zadržimo radna mjesta u Carlsbergu Croatia

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Tvrtka Carlsberg Croatia s tristotinjak zaposlenih jedan je od značajnih poslodavaca u našem kraju. Godinama je ova podružnica jednog od najvećih  svjetskih proizvođača piva grupacije Carlsberg poslovala s gubitkom. Često se govorilo da matična kompanija razmišlja o zatvaranju hrvatske podružnice. No,  u posljednje vrijeme Carslberg Croatia posluje pozitivno, a okidač za to bila je i činjenica da se u Hrvatskoj puni cider Somersby, i to za nekoliko desetaka zemalja diljem svijeta gdje se to popularno piće prodaje. Ipak, kriza s Covid-19 pandemijom ponovno je jako udarila po ovoj grani industrije. Loša turistička sezona uvelike se odražava na prodaju pića i sličnih proizvoda. Upravo zbog toga razgovarali smo s  Marcinom Burdachom, direktorom uprave Carlsberga Croatia o tome jesu li radna mjesta u Carslbergu Croatia sigurna i što očekuju u budućnosti za koprivničku pivovaru.  

PL: Za početak bismo Vas voljeli predstaviti Podravcima i Prigorcima. Možete li nam, molim Vas, reći nešto više o sebi? Otkud ste, gdje ste se školovali, o prijašnjim poslovnim pozicijama?

Naravno, sa zadovoljstvom. Poljak sam i svi moji korijeni sežu iz Poljske. Moj put vezan za pivo započeo je upravo u mom rodnom gradu, Elblagu. Kao student tijekom cijelog godišnjeg odmora radio sam u pivovari, u početku kao fizički radnik na skladištu točenog piva, a dogodine kao dostavljač piva. Za mene je to bilo jako dobro iskustvo jer sam imao priliku proučiti proizvodne procese i naučiti o pivu i povijesti njegove proizvodnje s obzirom na to da proizvodnja u Elblagu postoji još od 1872. godine. 2008. godine pridružujem se Carlsbergu u Poljskoj, prvo u odjelu marketinga, a zatim u prodaji. U 2013. godini imao sam priliku raditi u sjedištu kompanije u Copenhagenu, a od 2017. vodio sam Carlsbergovo poslovanje u Mađarskoj. U našoj mađarskoj podružnici imamo vrlo bliski odnos s Hrvatskom, s obzirom na to da cijela proizvodnja Somersbyja, povrh ostalih proizvoda, dolazi iz Koprivnice. U privatnom životu, sretan sam otac dva sina, a kako su moji blizanci već tinejdžerske dobi, obraćam im se podižući pogled unatoč tome što nisam nizak.

PL: Počnimo odmah s neizbježnim pitanjem. Koliko je kriza izazvana pandemijom COVID-19 infekcije utjecala na pivarski posao općenito?

Nije teško vidjeti da je posao bio pogođen s različitih strana. Kao i sve kompanije, suočili smo se sa situacijom s kakvom se nikad prije nismo suočili. Odjednom, naši partneri u HoReCa kanalu nisu poslovali, dok su naši partneri u maloprodaji i veleprodaji bili suočeni s novim pravilima i restrikcijama. Naši zaposlenici trebali su školovati djecu od kuće, a nekima su bile potrebne i propusnice kako bi došli na posao jer su prelazili županijske granice. Zavladao je sveopći osjećaj nesigurnosti i nitko nije znao što će se iduće dogoditi.  Međutim, ponosan sam što mogu reći da je Carlsberg Croatia djelovao i još uvijek djeluje kao jedan tim. Brzo smo se prilagodili promjeni, i mislim da je ova kriza izvukla ono najbolje iz nas. Uložili smo puno energije i vremena kako bismo bili sigurni da sve pravovremeno komuniciramo i pružamo pomoć jedni drugima kroz to teško razdoblje. Jedan od najboljih primjera bila je činjenica da smo proizveli vlastiti dezinficijens kada ga je bilo teško pronaći u prodaji, a sjećate se da smo one količine koje su preostale nakon podjele zaposlenicima donirali lokalnoj zajednici. Male stvari kao ove, ali također velike promjene, način su na koji stalno održavamo naše ljude sigurnima, kao i našu kompaniju. Procedura na našem ulazu jednaka je za sve, bez obzira dolazi li nam veleposlanik, novinar ili vozač kamiona. Svjesni smo da ova situacija nije iza nas. Covid-19 je i dalje stvarnost, i mi neprestano radimo na zaštiti naših ljudi i našeg poslovanja.

PL: Koliko je Covid-19 utjecao na poslovanje Carlsberg grupe i do koje je mjere utjecao na poslovanje Carlsberga Hrvatska?

Naravno, naša industrija imala je vrlo teški početak ove godine, na što su utjecala ograničenja i ‘lock downi’ koje je nametnuo Covid-19. Jednako je bilo i u Hrvatskoj, a situacija je bila vrlo slična na gotovo svim tržištima, što je značilo značajan pad prodanih količina za Grupaciju u prvoj polovici godine.

PL: Također, skraćena turistička sezona je zasigurno bila veliki udarac poslovanju?

Hrvatska je turistička zemlja i sve industrije povezane s turizmom osjetile su pad ove sezone. Još ne mogu komentirati rezultate sezone, jer mi smo tvrtka ulistana na burzi i rezultate moramo priopćavati kao Grupacija. Ali naravno, logično je reći da je skraćena turistička sezona utjecala na poslovanje.

PL: Sve to dovodi u pitanje hoće li doći do optimalizacije poslovnih procesa. Ukratko, jesu li radna mjesta u Carlsberg Hrvatska sigurna?

Mi kontinuirano optimiziramo svoje poslovanje, to je stalan proces u svim tvrtkama. No, naši su zaposlenici presudni za naš uspjeh, a održavanje njihovih radnih mjesta sigurnima jednako je važno kao i njihova sigurnosti na radnom mjestu. Ako nas je ova godina išta naučila, to je da je teško predvidjeti budućnost.  Međutim, uložili smo velike napore kako bismo osigurali da radna mjesta ostanu sigurna, i želimo da takva i ostanu. Učinit ću sve što je u mojoj moći da zajedno prebrodimo ovu oluju.

PL: Prošle godine ostvarili se solidan rast prihoda s obzirom na 2018. godinu. Na čemu je temeljen taj rast?

Bili smo vrlo zadovoljni postignutim u 2019.godini. To je rezultat vrlo dobrih rezultata naših najvažnijih brendova – Pana i Somersbya. Upravo ovi brendovi i dalje su nam u fokusu, kako u ovoj godini, tako i u godinama koje dolaze. Vjerujemo da će nam oni omogućiti daljnji rast.

PL: Kakvi su planovi matične kompanije u Hrvatskoj? Koje su strateške odrednice Carlsberga Hrvatska, tj. na čemu će se temeljiti razvoj poslovanja vaše kompanije?

Kao što sam rekao, nastavit ćemo graditi poslovanje na Panu i Somersbyu. Ove smo godine pokazali način na koji Pan može rasti, kada su nam potrošači pomogli da odaberemo novi Pan okus – Pan Pilsner. Nova varijanta pojavila se na tržištu neposredno nakon karantene, u teškom trenutku, no ljubitelji piva su prigrlili Pilsner i jako sam zadovoljan postignutim rezultatima. Jednako je sa Somersbyjem. Ove smo godine uveli Lubenicu i ona je hit. Međutim, kada govorimo o Somersbyju u kontekstu razvoja kompanije u Hrvatskoj, nemojte misliti da su to samo novi okusi i nastavak lokalnog vodstva u sektoru cidera. Somersby proizvodimo i izvozimo iz Koprivnice u zemlje širom svijeta. To je nešto na što smo vrlo ponosni i mislim da šira javnost u Hrvatskoj možda nije jako svjesna ove činjenice. Svakako ćemo se pobrinuti da to više komuniciramo.

PL: Koliko se zadovoljni razvojem vašeg najpoznatijeg domaćeg, hrvatskog brenda, a to je Pan pivo. Je li taj brend postigao zacrtane ciljeve, ili ima još mogućnosti za rast?

Uvijek postoji prostora za više, i vidimo kako se Pan može razvijati u budućnosti. Dakle, da, zadovoljan sam, ali to ne znači da ne možemo postići i više.

PL: Koji bi bio dugoročni cilj Carlsberga Hrvatska, možda napad na dva lidera tržišta ili učvršćivanje svoje pozicije kao trećeg proizvođača piva na hrvatskom tržištu?

Dugoročno očekujemo rast tržišnog udjela. Međutim, ovo je razdoblje kada naš fokus nije samo na dugoročnim ciljevima, već skrećemo pažnju na svaki dan kako dolazi. Ovih se dana više nego ikad usredotočujemo se na zdravlje i sigurnost, i to nam je trajni projekt. Samo će se one kompanije koje nastavljaju biti sigurne i odgovorne u ovim vremenima moći fokusirati na rast.

PL: Kakvi su planovi kompanije za 2021. godinu, gledate li na to vrijeme kao na period oporavka tržišta ili ulazimo u još jedno vrlo nepredvidljivo razdoblje?

Mogu reći da su naši planovi za 2021. godinu optimistični. Planiramo rast i širenje. Ovaj optimizam ne leži samo na lijepim željama, već i na argumentima.  Novo  zatvaranje, lock down, više ne izgleda kao realan scenarij niti u Hrvatskoj niti u drugim zemljama, pa bi prema tome i turistička sezona trebala biti bolja nego ova. Planove za rast temeljimo i na činjenici da je naš pad bio manji od pada cjelokupnog tržišta. Stoga ponavljam, naš optimizam je argumentiran. Naravno da imamo i planove za drugačije scenarije, ali naš glavni poslovni plan za sljedeću godinu je rast.

PL: Kakve su navike Hrvata kod uživanja u pivu. Piju li Hrvati više piva od europskog prosjeka ili manje, i kakva piva piju? Gledaju li više na cijenu ili na kvalitetu? Mijenja li se taj trend?

Mislim da je ‘hrvatski način’ uživanja u pivu pogodan u odnosu na druge zemlje. U prosjeku svaka osoba u Hrvatskoj popije nešto više od 70 l piva u godini, ali to uključuje i pivo koje piju turisti. Dakle, ako te brojke preračunamo na domaće stanovništvo, Hrvatska je točno u sredini na popisu europskih zemalja. Kako se 50 posto piva prodaje u kanalima gdje se neposredno i konzumira, jasno je da su kafići i barovi važan dio hrvatskog života, a velik broj okupljanja događa se upravo s pivom. Sjajno je vidjeti kafiće u kojima su ponovno ljudi s pivom u rukama. Ovaj udio u kanalima neposredne konzumacije veći je naspram europskog prosjeka, što smatram plusom. Vjerujem da će se s vremenom dogoditi i neke promjene u konzumaciji piva i cidera. U Hrvatskoj su lageri u velikoj dominaciji, dok na drugim tržištima možemo vidjeti rast popularnosti novih varijanti okusa – ne samo okusima craft piva, već i na širem, cjenovno pristupačnijem tržištu. Također očekujem da će sve više potrošača konzumirati i pšenična piva, pilsnere, ale i druge vrste piva. No taj će se trend razvijati postupno. To također znači da će raznolikost i kvaliteta igrati važniju ulogu u odnosu na samo cijenu. Naravno, to neće značiti poskupljenje, već svjesniji izbor omiljenih okusa. Također, osobno očekujem sve veći rast popularnost cidera. Oni imaju mnogo toga za ponuditi u pogledu okusa i varijanti.

PL: Kako je poslovati u Hrvatskoj? Jesu li vaša iskustva pozitivna ili negativna? Kako je raditi s Hrvatima, je su li dobri radnici i suradnici?

Poslovanje u Hrvatskoj jednako je zahtjevno kao i u drugim zemljama. Konkurencija na tržištu vrlo je aktivna i svi moramo naporno raditi da bismo bili bolji. Općenito, smatram da su Hrvati vrlo ljubazni i otvoreni ljudi. Zapravo, moje poljsko porijeklo pomaže jer imamo vrlo slične kulture, a da ne spominjem sličnost u jeziku koja mi puno olakšava. Moram pohvaliti i Hrvate zbog dobrog znanja engleskog jezika, što me uistinu pozitivno iznenadilo. U drugim slučajevima i dalje se možemo sporazumjeti na mješavini poljsko-hrvatskog.

PL: Mnogo se govori o Hrvatskoj birokraciji i administraciji, ali nikad u dobrom svjetlu. Kakva su vaša iskustva u tome, budući da imate iskustva poslovanja i u drugim zemljama?

Moram reći da su moja iskustva pozitivna, došao sam na čelo Carlsberga Croatia u tijeku najveće krize uzorkovane pandemijom. No, tada su u Hrvatskoj provedene brojene reforme u smjeru digitalizacije. Primjerice, prije krize ne bi se mogao elektronički potpisati, sada to mogu. To je samo jedan primjer, tako da osobno nisam osjetio da bi vaša birokracija bila gora nego u drugim zemljama. Naravno ima zemalja koja su u tome mnogo bolje, imao sam priliku to osjetiti u Danskoj, tako da prostora za napredak još ima, ali nikako se ne može reći da je hrvatska birokracija najgora.    

PL: Možete li usporediti Hrvatsku i Poljsku u kulturnoj sferi, ali i onoj ekonomskoj. Po čemu smo različiti, a po čemu slični?

Kulturno smo vrlo slični, sličan je i jezik, tako da tu nema velikih razlika. No, ekonomski se ipak malo razlikujemo. Možemo reći da je Hrvatska tek na početku realiziranja blagodati koje pruža Europska unija. Poljska je to vrlo dobro iskoristila, u smislu razvoja i reformi. No, treba napomenuti da je Poljska nešto prije ušla u Uniju, a radi se čak o devet godina tako da će i Hrvatska, vjerujem, isto tako iskoristi sve što pruža članstvo u Europskoj uniji.   

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI