Kako doznajemo u Koprivničko-križevačkoj županiji i Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave (DKOM), od početka radova na dionici brze ceste od Križevaca do Kloštra Vojakovačkog neće biti ništa ni ove godine! Pitanje je hoće li i iduće s obzirom na to da je strpljenje izvođača Kamgrada, koji početak radova čeka već godinu dana, na tankoj niti.
Ova je tema objavljena u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…
DKOM je sada usvojio žalbu jednog od ponuđača, splitskog Geoprojekta i njemačkog Krebsa te odlučio vratiti postupak javne nabave za obavljanje stručnog nadzora Hrvatskim cestama. Ceste sad moraju u roku od mjesec dana raspisati novi natječaj, što je jedan od glavnih preduvjeta da bi radovi na ovoj 7,5 kilometara kratkoj dionici i počeli.
Ovo nije prvo poništavanje natječaja. Prošle godine posao su dobili Geoprojekt i Krebs, a stigle su dvije žalbe. Jedna je usvojena pa je raspisan novi natječaj. Ranije tijekom godine žalili su se na novi natječaj mađarski Utiber i Prometnice Zagreb, jedni od četiri ponuđača usluga nadzora nad gradnjom. Državna komisija odbacila je njihovu žalbu i posao nadzora dobili su Geoprojekt i Krebs und Kiefer kao najpovoljniji. Potom nova žalba i kasnije dodjela posla zagrebačkim ponuditeljima Centar za organizaciju građenja i Investinženjering. Sada su se žalili Goprojekt i Krebs i ponovno uspjeli srušiti natječaj koji sada formalno ulazi u svoju treću godinu neuspješnosti. Oni su ovaj put uspjeli dokazati da je naručitelj HC neosnovano proglasio njihovu ponudu nevaljalom – sve zbog pogrešnog utvrđivanja jedne od tehničkih normi, to jest metode ispitivanja kod građenja, a koju su krivo razmatrali u Cestama i trebali su je prihvatiti kao jednakovrijednu ili kvalitetniju.

– …propisano je da naručitelj ne smije odbiti ponudu zbog toga što ponuđeni radovi roba ili usluga nisu u skladu s tehničkim specifikacijama na koje je uputio ako ponuditelj na zadovoljavajući način dokaže bilo kojim prikladnim sredstvom da rješenja koja predlaže na jednakovrijedan način zadovoljavaju zahtjeve definirane tehničkim specifikacijama – piše u obrazloženju DKOM-a.
Podsjetimo, radi se o projektu vrijednom oko 230 milijuna kuna, dvotračnoj brzoj cesti koja bi boljoj budućnosti trebala postati četverotračna u punom profilu kao što je to od Gradeca do Križevaca. Posao izvođača već je dobio zagrebački Kamgrad, najveća hrvatska građevinarska firma.
Ova neuspješna provedba natječaja otvara novi i daleko veći problem. Izvođač Kamgrad izabran je u studenom 2020. godine, a u međuvremenu su cijene građevinskog materijala i rada „podivljale“. Željezo, plastika, beton… Cijene sirovine rasle su i po 50 posto i više. Upućeni u ovaj projekt sada se pitaju kako će reagirati u Kamgradu jer realno imaju pravo odustati od posla ako im troškovi porastu više od 10 posto, a očito je da se to i dogodilo.
– Teško je reći zašto se točno poništavaju ovi natječaji, no ako nešto poništiš tri ili četiri puta, treba se postaviti pitanje što i zašto radi onaj koji to raspisuje i provodi – pita se jedan od stručnjaka u području projektiranja iz naše županije.
Razgovarali smo s njih nekoliko koji nisu izravno vezani uz navedeni projekt gradnje brze ceste i svi su nam istaknuli kako su i sami odustali od većih projekata nadzora i javnih nabava jer one ovakve više „nemaju smisla“.
Župan Darko Koren jedan je od prvih na „liniji“ obrane ovog projekta. U percepciji javnosti on i Županija prvi su odgovorni za njegovu budućnost. Koren dakako, nije prezadovoljan novim poništenjem natječaja.
– Što da radimo? To treba pitati u Hrvatske ceste zašto se događa ovaj, po meni pravi cirkus. Zovem direktora sektora za pripremu i građenje Darka Šošića svako malo, pitam što ima novo – odgovora kojime bismo bili sretni i zadovoljni nema – kazuje Koren kojemu nije jasno kako je moguće da netko na ovaj način stalnim žalbama opstruira ovako velik projekt koji građani nestrpljivo čekaju godinama. Jedan od koraka, kako navodi, o čemu već neko vrijeme razmišlja je i slanje službenog dopisa ministru Olegu Butkoviću i mjerodavnima u Hrvatskim cestama neka se očituju i objasne javnosti ovu situaciju.
FOTO Arhiva