Prilično mi je jasno da moja politička budućnost unutar SDP-a ne postoji

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Ludbreški gradonačelnik Dubravko Bilić (SDP) po mnogočemu je specifična figura u političkom životu Podravine. Nadmoćno je  pobijedio na izborima već u prvom krugu i, prema pokazateljima, učinio Ludbreg jednim od najjačih gradova u Hrvatskoj po povlačenju europskih novaca. Ipak, u lošim je odnosima sa županijskim i državnim vodstvom SDP-a. Upravo zato pitali smo ga o njegovoj političkoj budućnosti, reformi lokane samouprave te ponašanju političara u vrijeme korona krize.

PL: Kako teče poslovanje grada vezano uz smanjenje gospodarskih aktivnosti uzrokovanih koronavirusom? Koliko sporije se puni „gradska blagajna“?

Ova je kriza zapravo prije svega pogodila male obrtnike i gospodarstvenike i onemogućila im redovito poslovanje i ostvarivanje prihoda za njihov redovni rad. Mnogi od njih nemaju ranije akumulirana sredstva i zalihe te rade za mjesečnu plaću, poput poljoprivrednika koji su sve uložili u proizvodnju  cvijeća i povrća, a nisu mogli plasirati svoje proizvode te vratiti uloženi novac. Gradovi i općine ostali su bez određenih prihoda, ali moram pohvaliti reakciju Ministarstva financija koje je kompenzacijskim mjerama ipak zaštitilo lokalnu samoupravu od većeg financijskog udara. Grad Ludbreg je tako zadržao prihode na prošlogodišnjoj razini i zbog toga moramo biti zadovoljni. Ali kao grad smo također odmah reagirali rezanjem rashoda i rebalansom proračuna kojim smo značajna sredstva od gotovo milijun kuna preusmjerili za pomoć obrtnicima, gospodrarstvenicima, poljoprivrednicima i građanima. Osigurali smo funkcioniranje dječjih vrtića i produženog boravka u osnovnoj školi preuzimanjem plaćanja troškova umjesto roditelja te redovito izvršavali svoje obveze. Kao pomoć gospodarstvenicima, također smo odlučno i pravovremeno izvršavali sve naše financijske obveze prema dobavljačima tako da grad svima plaća u dan ili ranije, a nismo zaustavili nijedan započeti projekt te smo prijavljivali ili se pripremali za pripremu novih. Situacija oko COVIDA-19 natjerala nas je da malo drugačije promišljamo buduća ulaganja, ali i da se drugačije odredimo prema rizicima kojima smo svakodnevno izloženi. Zapravo je bitno shvatiti da svi naši planovi, koliko god dobri bili, mogu u sekundi postati neostvarivi te je nužno brzo se prilagoditi novoj situaciji.

PL: Hoće li to utjecati na provođenje projekta? Koji su vam ključni projekti u narednom razdoblju?

Uz dobro planiranje i svakodnevno praćenje prihoda i rashoda, nijedan započeti projekt nije ugrožen. Iako se oporba često bezrazložno ljuti na upravljanje gradom, jako vodimo računa o vlastitim prihodima i racionalnom i ekonomski održivom trošenju. Grad ni u jednom trenutku nije morao posegnuti za kreditima ili zajmovima, a istovremeno od neažurne i spore državne administracije potražujemo na današnji dan 5,7 milijuna kuna sredstava proračuna uloženih u razne projekte. Kad bi taj dio države funkcionirao kako treba, lakše bismo i mirnije planirali buduće projekte. Teško je izdvojiti koji bi projekti bili najvažniji jer su nam svi jednako važni, ali izdvojio bih širokopojasni internet do svake kuće ili stana, aglomeraciju odnosno izgradnju kanalizacijskog sustava i pročistača otpadnih voda (projekt koji opet administrativno stoji u Ministarstvu regionalnog razvoja) te projekte uređenja Otoka mladosti, Ciglane te gradnje autokampa i otvorenog bazena. Naravno, tu su i mnogi manji projekti koje ćemo pokušati provesti, a sve za dobrobit naših građana.

PL: U kojoj fazi je projekt aglomeracije Ludbreg?

Za održivu budućnost Ludbrega i okolice svakako najvažniji projekt je zbrinjavanje otpadnih voda na ekološki prihvatljiv način vrijedan preko 300 milijuna kuna. Grad je uz pomoć Varkoma obavio sve predradnje, ishodio sve građevinske dozvole i prikupio svu dokumentaciju te prijavio projekt Hrvatskim vodama i Ministarstvu okoliša, koje je projekt prihvatilo i proslijedilo Ministarstvu regionalnog razvoja. I sad čekamo da nam upravo to nadležno tijelo odobri potpisivanje ugovora kako bismo mogli raspisati nabavu. Sad već čekamo dulje od dva mjeseca, a zbog sporosti i neodlučnosti Ministarstva projekt postaje sve ugroženiji. Svako daljnje odlaganje donošenja odluke o početku projekta može ugroziti budućnost Ludbrega i okolice jer, ukoliko ne odradimo projekt u ovom razdoblju, građane Ludbrega to bi moglo koštati dodatnih 20-ak milijuna kuna. Nadamo se da će Ministarstvo u ovom kratkom vremenu pronaći rješenje jer mi smo se spremni uhvatiti u koštac sa svim rizicima koje taj projekt nosi.

PL: Vezeno uz ovu krizu, vi ste u Ludbregu, s okolnim općinama koje su činile bivšu općinu Ludbreg, osnovali zajednički Stožer civilne zaštite. Ima li kakvih planova da produbite tu suradnju?

Zajednički je stožer osnovan zapravo jer smo uvidjeli da jedino tako možemo na pravi način odgovoriti izazovima velikih katastrofa koje nas pogađaju ili bi nas mogle pogoditi. Poplave, potresi, epidemije i druge elementarne nepogode ne poznaju naše ponekad smiješne administrativne granice i zato smo se odlučili na ovaj potez. Naš zahtjev je još uvijek u Zagrebu, još nismo dobili nikakav odgovor, ali se nadam da će se i to uskoro desiti kako bismo do kraja godine mogli započeti s pripremama oko novog organizacijskog ustroja te da bismo na jesen ili proljeće bili spremni za nove izazove koje budućnost nosi.

PL: Jedna od glavnih točaka SDP-a na lokalnim izborima je reforma javne uprave i samouprave. Što mislite o tome?

Ovih su „koronarnih“ dana mnogi mediji s pravom napali ovakav ustroj lokalne, ali i regionalne samouprave. Hrvatska je administrativno rascjepkana, bez fiskalne snage i za same građane neučinkovita ili nespremna odgovoriti na nove izazove pametnih zajednica. Ukoliko to želimo promijeniti, mora se otvoreno početi razgovarati o tome. Meni se osobno čini da su sve stranke koje će izaći na izbore spremno prihvatile ovu priču kao priliku da neargumentirano mlate praznu slamu bez ikakve želje da se stvarno uhvate u koštac s ovim problemom. Čelnici stranaka izjavljuju kako će ukidati i općine i gradove, ali neće županije, neki će stvarati regije, ali sve drugo ostaviti takvo kakvo je. Iz svega se zapravo da iščitati da će svi osnovati komisije, radne skupine i ozbiljno pristupiti nerješavanju tog problema do sljedećih izbora. Regionalnu i lokalnu samoupravu treba reformirati, okrupniti i ojačati kako bi bila spremna iskoristiti europsku uniju i njene fondove na pravi način. Za to već postoje studije i projekti koje samo treba primijeniti, poput modela kojeg zagovara profesor Koprić i njegovi suradnici – 5 regija i 123 lokalne samouprave koje se dalje još decentraliziraju. Za takvu odluku politika se ne smije skrivati iza komisija nego mora sama donijeti političku odluku da se u reformu krene. Tome uostalom i služi politika.

PL: Zvonimir Mršić, bivši koprivnički gradonačelnik, spominjao je i bitno smanjenje vlade, na deset ministarstava. Razgovarali ste o tome u stranci?

Moram iskreno prizanti da stranačke politike SDP-a doznajem iz medija, pa tako i ovu ideju. Svaka racionalizacija je dobro došla ukoliko je napravljena da se poboljša učinkovitost sustava. Ali ukoliko to ostane na smanjenju od devet ministarskih plaća, a sve ostalo ostane isto, nismo daleko dospjeli u reformi. Ali prvo treba dobiti izbore i onda rješavati tehničke probleme. Ukoliko je namjera ozbiljna, svakako ju pozdravljam.

PL: Kako je po vama država, a tu se misli na Vladu i dijelom na Stožer civilne zaštite, odradila zadatak u obrani od epidemija, ali i u službi zaštite gospodarstva uzrokovane ovom epidemijom? Djelovanje stožera i neke odluke, kao što su rad nedjeljom, izlazak na izbore, datum izbora, bile su bitno ispolitizirane, tj. digle su prašinu u političkom životu. Koje je vaše mišljenje o tome?

Na početku treba razjasniti jednu vrlo bitnu stvar za sve nas – državom upravlja politika jer je to dosad najbolji i najpravedniji način vođenja država. Isto tako, politika imenuje ljude na različite funkcije i zadatke u kojima treba tražiti stručnost, znanje i vjerodostojnost. Tako je HDZ-ova Vlada imenovala i ministra zdravstva, ministra unutarnjih poslova, ravnateljicu epidiomiološke službe i ravnateljicu hitne medicinske službe koji su članovi HDZ-a. I tu ništa nije sporno. U početku izbijanja krize, svi su oni preuzeli druge funkcije koje su počeli odrađivati prije svega kao stručne osobe. I građani su prepoznali tu njihovu stručnost i pružili im punu podršku u provođenju njihovih odluka koje su bile motivirane iskrenom željom da se situacija s aspekta zdravstvene sigurnosti države odradi na najbolji način. I tu je bilo grešaka, nelogičnosti i krivih odluka koje smo mi na terenu najviše osjetili. Isto tako, i Vlada je dobro odradila svoj posao oko smanjenja šteta u gospodarstvu i u donošenju kompenzacijskih mjera za gospodarstvo, ali i za lokalnu samoupravu. Ja osobno mislim da se mjerama može izreći pohvala jer su bile izdašne, brze i učinkovite. Ali kako se broj zaraženih smanjivao, polako su počele viriti i stranačke iskaznice iz džepova vodećih ljudi te su nekim potezima kompromitirali i sebe i struku koju su predstavljali. Osobno mislim da izbori nisu trebali biti sada nego kasnije, ali HDZ je iskoristio ovaj trenutak koji oni za sebe smatraju povoljnim i vidjet ćemo jesu li bili u pravu ili ne.

PL: Mislite li da Hrvatsku sada očekuje velika gospodarska kriza?

Cijelu Europsku uniju očekuje jedna velika kriza s dva kraka – jedna je klasična ekonomska kriza u kojoj doživljavamo dvoznamenkasti pad globalnog BDP-a, u kojoj su mnoge industrijske grane doživjele velike padove, mnoge industrije poput zračnog prijevoza su gotovo uništene i trebat će bar tri godine da se vratimo na godine prije korone. Druga je kriza koja prijeti Europskoj uniji kao stvarnoj ekonomskoj zajednici koja može biti najvažniji igrač na svjetskom tržištu. Ukoliko se na pravi način promisli budućnost EU-a kao zajednice koju treba ravnomjerno jačati i razvijati te u ovom trenutku pomoći najugroženijima, imat ćemo šanse učiniti Europu jakim, stabilnim i privlačnim kontinentom. U protivnom, prijeti nam opasnost da postanemo prostor par bogatih država koje se nalaze u okruženju siromašnih i nestabilnih malih demokracija s puno ekonomskih i socijalnih problema. Nadam se da će prevagnuti razum kod europskih lidera te da će Europa ojačati.

PL: Koje su vaše političke ambicije? Vidite li se u Hrvatskome saboru? Hoćete li tražiti još jedan mandat na čelu Ludbrega?

Prilično mi je jasno da je moja politička budućnost unutar SDP-a završila te da nemam podršku ni županijskog ni nacionalnog vodstva za biti na listi za Hrvatski sabor, iako je Ludbreg jedini grad pod vodstvom SDP-a u Varaždinskoj županiji i koji je po nekim stvarima i najuspješniji grad u Hrvatskoj (po povlačenju novaca iz EU fondova po glavi stanovnika). Uz Koprivnicu i Čakovec, Ludbreg čini pravu bazu SDP-a na sjeveru Hrvatske i ovom bih prigodom zahvalio svim građanima koji su nas podržavali. Bilo bi dobro da Ludbreg ima svojeg predstavnika ili predstanicu u Hrvatskom saboru upravo iz redova SDP-a, ali ukoliko se to i ne dogodi, život ide dalje. Uskoro su pred nama lokalni izbori i sigurno ću tražiti podršku građana Ludbrega za još jedan mandat, jer smo moji suradnici i ja, zajedno kao tim, napravili puno za ovaj grad. Pokazali smo da znamo i možemo biti najbolji i raditi u najboljem interesu svih nas te da su mnogobrojni projekti promijenili život svima nama nabolje. Nadam se da će građani Ludbrega to prepoznati.

Foto Nikola Wolf

  • Podijeli na društvenim mrežama
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
  • Najnovije vijesti
  • Više s weba

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI