Šestina svih učenika ima prosjek 5,0, osnovne su među „lošijima“ u zemlji!

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

U javnom prostoru proteklih se dana vodi velika rasprava o ocjenjivanju u hrvatskim školama i činjenici da se sve teže upisati u srednje škole i gimnazije, pa čak i ako imate idealan 5,0 prosjek u osnovnoj školi. U prilog temi Ministarstvo znanosti i obrazovanja prošli je tjedan objavilo analizu  ocjena po svim osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj.

Ova je tema objavljena u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…

Prosjek općeg uspjeha u osnovnim i srednjim školama u zemlji je ocjena 4,34, a s odličnim je prošlo čak 49,89 posto učenika te je svaki peti učenik na kraju imao zaključenih 5,0. Škole u Koprivničko-križevačkoj županiji po broju odlikaša nalaze se u zlatnoj sredini, međutim, ni u jednoj županiji postotak odlikaša u odnosu na ukupan broj učenika ne pada ispod 40 posto.

Škola robotike u A. N. Gostovinski (na slici ravnateljica Gordana Gazdić Buhanec)

U našoj županiji 12.556 učenika pohađa osnovne i srednje škole i čak 5724 (46,15  posto) ih je završilo s odličnim, a 2124 (17,27 posto) su imala zaključenih 5,0 na kraju razreda! U samom smo pak vrhu po postotku učenika sa zaključnom ocjenom nedovoljan (1,08 posto), a odskače Međimurska s 2,26 posto, kao i u kategoriji neopravdanih s 4,82 po učeniku. Primjerice, mi smo osmi s 1,34 neopravdana po učeniku. Kad se gledaju odvojeno srednje škole, tu je naš prosjek ocjena na visokom trećem mjestu s 4,05. Više ocjene imaju jedino srednjoškolci u Varaždinskoj županiji i Gradu Zagrebu. Kod osnovnih smo na dnu, ali s još uvijek „debelim“ prosjekom od 4,35. Ispod nas su Brođani i Međimurci. Inače, prosječna ocjena u najboljem Zagrebu u osnovnim školama je 4,66. Rekli bismo da tamo „gotovo“ svi imaju peticu (71,47 posto).

Profesor s Filozofskog fakulteta u Zagrebu dr. sc. Neven Budak medijima je kazao kako je „inflacija odlikaša loša pojava i treba je spriječiti“.

– Nema pravog vrednovanja stečenih kompetencija učenika, a to utječe na njihovo daljnje obrazovanje i odabir zanimanja. Trend dijeljenja petica se pogoršava i ona kao ocjena najčešće ne znači ništa – smatra Budak.

Prema podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja, daleko najviše odlikaša u županiji stvara koprivnička Osnovna škola A. N. Gostovinski – čak 70,85 njenih učenika prolazi s 5. Idealnih 5,0 na kraju ima visokih 37,37 posto učenika. S druge strane, „najstroža“ je Srednja gospodarska u Križevcima u kojoj peticu na kraju ima tek 7,04 posto učenika, a savršenih 5,0 od 273 učenika nema nitko!

Tomislav Ostojić, ravnatelj đurđevačke Gimnazije, ističe kako ima istine u tezi da se radi o „poplavi odlikaša“. Navodi da prema njegovu iskustvu, od svih odlikaša koji dođu u gimnaziju 20 posto i zaslužuje peticu, 20 posto sigurno ne, a 40 posto ima potencijala da bi peticu opravdalo.

– Siguran sam da uvođenje male mature ne bi riješilo problem, baš kao što problem nije riješila ni državna matura. Država je njome poručila da ne vjeruje nastavnicima i pokušava „oprati ruke“. Stanje se državnom maturom uopće nije popravilo, čak je i lošije – ističe Ostojić koji dodaje i da zemlje s najboljim školstvom u pravilu opće nemaju nacionalne standardizirane ispite, a djeca se vrlo rano usmjeravaju u zanimanja prema kompetencijama.

Ravnatelj đurđevačke gimnazije Tomislav Ostojić

Ostojić je spomenuo i kako bi drukčije trebalo vrednovati ocjene iz relevantnih predmeta u osnovnoj školi, poput hrvatskog, matematike i sličnih, te da bi ocjena iz tih predmeta trebala biti vrjednija od onih iz tjelesnog, likovnog ili glazbenog, koje na kraju i budu sastavni dio nerelevantne statistike.

Postotak odlikaša u osnovnim školama (2020./21. Ministarstvo)

UstanovaOdličan uspjeh (%)Prosjek 5,0 (%)
Gimnazija Koprivnica47,515,83
Gimnazija Križevci50,197,72
Gimnazija Đurđevac61,0110,06
Srednja Koprivnica34,591,94
Obrtnička Koprivnica16,171,80
Strukovna Đurđevac13,240,96
Gospodarska Križevci7,04
Srednja Križevci18,230,51

Ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić, čija kurikularna reforma nije uspjela zaživjeti, smatra da treba ukinuti opći uspjeh kao mjerilo.

– Ukinemo li opći uspjeh i gledamo samo predmete koji su bitni za nastavak obrazovanja ovisno o srednjoj školi, ako im damo veću vrijednost, a nemamo teret općeg uspjeha, ako prepoznamo u čemu je mlada osoba dobra i to vrednujemo, onda imamo nekakvu priliku – smatra Jokić.

Ravnateljica OŠ A. N. Gostovinski Gordana Gazdić Buhanec ističe kako treba naglasiti da su većina odlikaša kod njih učenici u nižih razreda, dok je njihov postotaku u 7. i 8. razredu 36% i 40% . To je, ističe, puno, no taj je uspjeh provjerljiv u vertikalnoj prohodnosti učenika u daljnjem školovanju.

-Mi u našoj školi imamo sustav vrednovanja, ocjenjivanja djece kakav se u dosta zemalja više ne primjenjuje, ocjenjuju se i kulture, računaju prosjeci… Ocjena je često cilj učenja i još uvijek jedini meritum za upis u srednju školu i na fakultet tako da su pritisci na ocjenjivanje i učitelje veliki. Vidljivo je da je došlo do svojevrsne inflacije odlikaša, tako da bi se način vrednovanja, kao i poučavanja, morao korjenito promijeniti. Vjerujem da će daljnja reforma obuhvatiti i taj najznačajniji segment sustava obrazovanja: provjeru našeg rada i učeničkih postignuća – smatra Buhanec i dodaje  kako se škole često pretvaraju, prema iskazima dijela djece, u mučilište, tamicu, dosadu…

Postotak odlikaša u osnovnim školama (2020./21. Ministarstvo)

UstanovaOdličan uspjeh (%)Prosjek 5.0 (%)
Gostovinski Kc70,8537,37
Đuro Ester Kc53,0417,63
Braća Radić Kc57,7324,19
OŠ Đurđevac45,2615,57
Lj. Modeca Kž53,5124,61
Vl. Nazor Kž64,1727,83
OŠ Kop. Ivanec44,7920,83
OŠ Kop. Bregi32,5410,32
OŠ Drnje42,5815,31
OŠ Gola34,6811,29
OŠ Legrad41,9417,20
OŠ Đelekovec63,3840,85
OŠ Novigrad P.45,9913,14
OŠ Rasinja33,339,15
OŠ Sokolovac42,2111,69
OŠ S.P. Orehovec30,9110,45
OŠ Gornja Rijeka39,1014,74
OŠ K. Podravski38,8111,44
OŠ S.I. Žabno45,0220,72
OŠ Molve34,389,38
OŠ Ferdinandovac44,3714,79
OŠ Virje32,3713,14
OŠ Kalinovac40,5911,88
OŠ Kalnik59,6832,26

– Mi smo se odlučili na sustavnu promjenu u načinu podučavanja, pristupu i zaštiti djece, uređenju radnog prostora i okoliša, otvorili smo se prema van, sustavno zajednički donosimo naša interna pravila, učitelji imaju potpunu slobodu kreiranja izvannastavnih aktivnosti i njihovih sadržaja, imamo značaju potporu Grada Koprivnice… ne bojimo se biti pioniri.  

U listopadu nacionalni ispiti za 5. i 8. razrede

Iako se lani, upravo zbog „poplave“ odlikaša, pričalo o uvođenju male mature za osme razrede, ministar Radovan Fuchs to je kategorički odbio. No, prema najavama iz Ministarstva, u listopadu nas izgleda čeka probni nacionalni ispit za učenike 5. i 8. razreda. Navodno je već odabrano 80 pokusnih škola.

Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja razradio je projektne aktivnosti za razvoj i provedbu nacionalnih ispita i razvoj samovrednovanja u osnovnim školama. Cilj je, navode, „uspostavljanje usklađenog i učinkovitog sustava odgoja i obrazovanja te sustava kvalitete“. Kako pišu mediji, ispiti će biti ocijenjeni, no neće se upisivati u dnevnik. Ova, popularno zvana “mala matura” u pokusnim školama trebala bi se provesti u listopadu. Radi se o tri predmeta za učenike 5. razreda: Hrvatski, Matematika i Priroda te pet ispita za učenike 8. razreda: Hrvatski, Matematika, Biologija, Kemija i Fizika. U Ministarstvu ističu kako se radi o vanjskom vrednovanju te da nema govora o nikakvoj „maloj maturi“

Najbolje ocjene iz engleskog, najlošije iz matematike

Učenici završnih razreda u našoj županiji, njih čak 617 iz 21 nastavnog programa, prošlu su državnu maturu napisali ispod državnog prosjeka.

Prosječna ocjena iz predmeta razine A je 3,25, a B razine 2,59. Državni je prosjek nešto bolji 3,33/2,68. Najbolje su ovaj nacionalni ispit kojim se vrednuje naučeno pisali učenici iz Međimurske županije 3,42/2,89, a najlošije učenici iz Ličko-senjske županije 3,02/2,21. Najbolje rezultate ima koprivnička Gimnazija 3,57/3,24, dok su najlošije od srednjih škola maturu pisali učenici iz Srednje gospodarske u Križevcima 2,35/1,70. Najlošije su ocjene u našoj županiji bile iz matematike 2,44/2,44, a najbolje iz engleskog 3,90/2,97.

.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI