U javnom prostoru proteklih se dana vodi velika rasprava o ocjenjivanju u hrvatskim školama i činjenici da se sve teže upisati u srednje škole i gimnazije, pa čak i ako imate idealan 5,0 prosjek u osnovnoj školi. U prilog temi Ministarstvo znanosti i obrazovanja prošli je tjedan objavilo analizu ocjena po svim osnovnim i srednjim školama u Hrvatskoj.
Ova je tema objavljena u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…
Prosjek općeg uspjeha u osnovnim i srednjim školama u zemlji je ocjena 4,34, a s odličnim je prošlo čak 49,89 posto učenika te je svaki peti učenik na kraju imao zaključenih 5,0. Škole u Koprivničko-križevačkoj županiji po broju odlikaša nalaze se u zlatnoj sredini, međutim, ni u jednoj županiji postotak odlikaša u odnosu na ukupan broj učenika ne pada ispod 40 posto.

U našoj županiji 12.556 učenika pohađa osnovne i srednje škole i čak 5724 (46,15 posto) ih je završilo s odličnim, a 2124 (17,27 posto) su imala zaključenih 5,0 na kraju razreda! U samom smo pak vrhu po postotku učenika sa zaključnom ocjenom nedovoljan (1,08 posto), a odskače Međimurska s 2,26 posto, kao i u kategoriji neopravdanih s 4,82 po učeniku. Primjerice, mi smo osmi s 1,34 neopravdana po učeniku. Kad se gledaju odvojeno srednje škole, tu je naš prosjek ocjena na visokom trećem mjestu s 4,05. Više ocjene imaju jedino srednjoškolci u Varaždinskoj županiji i Gradu Zagrebu. Kod osnovnih smo na dnu, ali s još uvijek „debelim“ prosjekom od 4,35. Ispod nas su Brođani i Međimurci. Inače, prosječna ocjena u najboljem Zagrebu u osnovnim školama je 4,66. Rekli bismo da tamo „gotovo“ svi imaju peticu (71,47 posto).
Profesor s Filozofskog fakulteta u Zagrebu dr. sc. Neven Budak medijima je kazao kako je „inflacija odlikaša loša pojava i treba je spriječiti“.
– Nema pravog vrednovanja stečenih kompetencija učenika, a to utječe na njihovo daljnje obrazovanje i odabir zanimanja. Trend dijeljenja petica se pogoršava i ona kao ocjena najčešće ne znači ništa – smatra Budak.
Prema podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja, daleko najviše odlikaša u županiji stvara koprivnička Osnovna škola A. N. Gostovinski – čak 70,85 njenih učenika prolazi s 5. Idealnih 5,0 na kraju ima visokih 37,37 posto učenika. S druge strane, „najstroža“ je Srednja gospodarska u Križevcima u kojoj peticu na kraju ima tek 7,04 posto učenika, a savršenih 5,0 od 273 učenika nema nitko!
Tomislav Ostojić, ravnatelj đurđevačke Gimnazije, ističe kako ima istine u tezi da se radi o „poplavi odlikaša“. Navodi da prema njegovu iskustvu, od svih odlikaša koji dođu u gimnaziju 20 posto i zaslužuje peticu, 20 posto sigurno ne, a 40 posto ima potencijala da bi peticu opravdalo.
– Siguran sam da uvođenje male mature ne bi riješilo problem, baš kao što problem nije riješila ni državna matura. Država je njome poručila da ne vjeruje nastavnicima i pokušava „oprati ruke“. Stanje se državnom maturom uopće nije popravilo, čak je i lošije – ističe Ostojić koji dodaje i da zemlje s najboljim školstvom u pravilu opće nemaju nacionalne standardizirane ispite, a djeca se vrlo rano usmjeravaju u zanimanja prema kompetencijama.

Ostojić je spomenuo i kako bi drukčije trebalo vrednovati ocjene iz relevantnih predmeta u osnovnoj školi, poput hrvatskog, matematike i sličnih, te da bi ocjena iz tih predmeta trebala biti vrjednija od onih iz tjelesnog, likovnog ili glazbenog, koje na kraju i budu sastavni dio nerelevantne statistike.
Postotak odlikaša u osnovnim školama (2020./21. Ministarstvo)
Ustanova | Odličan uspjeh (%) | Prosjek 5,0 (%) |
Gimnazija Koprivnica | 47,51 | 5,83 |
Gimnazija Križevci | 50,19 | 7,72 |
Gimnazija Đurđevac | 61,01 | 10,06 |
Srednja Koprivnica | 34,59 | 1,94 |
Obrtnička Koprivnica | 16,17 | 1,80 |
Strukovna Đurđevac | 13,24 | 0,96 |
Gospodarska Križevci | 7,04 | – |
Srednja Križevci | 18,23 | 0,51 |
Ravnatelj Instituta za društvena istraživanja Boris Jokić, čija kurikularna reforma nije uspjela zaživjeti, smatra da treba ukinuti opći uspjeh kao mjerilo.
– Ukinemo li opći uspjeh i gledamo samo predmete koji su bitni za nastavak obrazovanja ovisno o srednjoj školi, ako im damo veću vrijednost, a nemamo teret općeg uspjeha, ako prepoznamo u čemu je mlada osoba dobra i to vrednujemo, onda imamo nekakvu priliku – smatra Jokić.
Ravnateljica OŠ A. N. Gostovinski Gordana Gazdić Buhanec ističe kako treba naglasiti da su većina odlikaša kod njih učenici u nižih razreda, dok je njihov postotaku u 7. i 8. razredu 36% i 40% . To je, ističe, puno, no taj je uspjeh provjerljiv u vertikalnoj prohodnosti učenika u daljnjem školovanju.
-Mi u našoj školi imamo sustav vrednovanja, ocjenjivanja djece kakav se u dosta zemalja više ne primjenjuje, ocjenjuju se i kulture, računaju prosjeci… Ocjena je često cilj učenja i još uvijek jedini meritum za upis u srednju školu i na fakultet tako da su pritisci na ocjenjivanje i učitelje veliki. Vidljivo je da je došlo do svojevrsne inflacije odlikaša, tako da bi se način vrednovanja, kao i poučavanja, morao korjenito promijeniti. Vjerujem da će daljnja reforma obuhvatiti i taj najznačajniji segment sustava obrazovanja: provjeru našeg rada i učeničkih postignuća – smatra Buhanec i dodaje kako se škole često pretvaraju, prema iskazima dijela djece, u mučilište, tamicu, dosadu…
Postotak odlikaša u osnovnim školama (2020./21. Ministarstvo)
Ustanova | Odličan uspjeh (%) | Prosjek 5.0 (%) |
Gostovinski Kc | 70,85 | 37,37 |
Đuro Ester Kc | 53,04 | 17,63 |
Braća Radić Kc | 57,73 | 24,19 |
OŠ Đurđevac | 45,26 | 15,57 |
Lj. Modeca Kž | 53,51 | 24,61 |
Vl. Nazor Kž | 64,17 | 27,83 |
OŠ Kop. Ivanec | 44,79 | 20,83 |
OŠ Kop. Bregi | 32,54 | 10,32 |
OŠ Drnje | 42,58 | 15,31 |
OŠ Gola | 34,68 | 11,29 |
OŠ Legrad | 41,94 | 17,20 |
OŠ Đelekovec | 63,38 | 40,85 |
OŠ Novigrad P. | 45,99 | 13,14 |
OŠ Rasinja | 33,33 | 9,15 |
OŠ Sokolovac | 42,21 | 11,69 |
OŠ S.P. Orehovec | 30,91 | 10,45 |
OŠ Gornja Rijeka | 39,10 | 14,74 |
OŠ K. Podravski | 38,81 | 11,44 |
OŠ S.I. Žabno | 45,02 | 20,72 |
OŠ Molve | 34,38 | 9,38 |
OŠ Ferdinandovac | 44,37 | 14,79 |
OŠ Virje | 32,37 | 13,14 |
OŠ Kalinovac | 40,59 | 11,88 |
OŠ Kalnik | 59,68 | 32,26 |
– Mi smo se odlučili na sustavnu promjenu u načinu podučavanja, pristupu i zaštiti djece, uređenju radnog prostora i okoliša, otvorili smo se prema van, sustavno zajednički donosimo naša interna pravila, učitelji imaju potpunu slobodu kreiranja izvannastavnih aktivnosti i njihovih sadržaja, imamo značaju potporu Grada Koprivnice… ne bojimo se biti pioniri.
U listopadu nacionalni ispiti za 5. i 8. razrede
Iako se lani, upravo zbog „poplave“ odlikaša, pričalo o uvođenju male mature za osme razrede, ministar Radovan Fuchs to je kategorički odbio. No, prema najavama iz Ministarstva, u listopadu nas izgleda čeka probni nacionalni ispit za učenike 5. i 8. razreda. Navodno je već odabrano 80 pokusnih škola.
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja razradio je projektne aktivnosti za razvoj i provedbu nacionalnih ispita i razvoj samovrednovanja u osnovnim školama. Cilj je, navode, „uspostavljanje usklađenog i učinkovitog sustava odgoja i obrazovanja te sustava kvalitete“. Kako pišu mediji, ispiti će biti ocijenjeni, no neće se upisivati u dnevnik. Ova, popularno zvana “mala matura” u pokusnim školama trebala bi se provesti u listopadu. Radi se o tri predmeta za učenike 5. razreda: Hrvatski, Matematika i Priroda te pet ispita za učenike 8. razreda: Hrvatski, Matematika, Biologija, Kemija i Fizika. U Ministarstvu ističu kako se radi o vanjskom vrednovanju te da nema govora o nikakvoj „maloj maturi“
Najbolje ocjene iz engleskog, najlošije iz matematike
Učenici završnih razreda u našoj županiji, njih čak 617 iz 21 nastavnog programa, prošlu su državnu maturu napisali ispod državnog prosjeka.
Prosječna ocjena iz predmeta razine A je 3,25, a B razine 2,59. Državni je prosjek nešto bolji 3,33/2,68. Najbolje su ovaj nacionalni ispit kojim se vrednuje naučeno pisali učenici iz Međimurske županije 3,42/2,89, a najlošije učenici iz Ličko-senjske županije 3,02/2,21. Najbolje rezultate ima koprivnička Gimnazija 3,57/3,24, dok su najlošije od srednjih škola maturu pisali učenici iz Srednje gospodarske u Križevcima 2,35/1,70. Najlošije su ocjene u našoj županiji bile iz matematike 2,44/2,44, a najbolje iz engleskog 3,90/2,97.
.