Vodeći izvoznici junetine: Prepušteni smo sami sebi, Vlada za nas ne mari

Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije

Udruga za tov i uzgoj junadi Baby beef iz Križevaca čini 90 posto hrvatskog tovnog gospodarstva, a tijekom korona-krize susrela se s mnogim problemima. Osim što nema potražnje na domaćem tržištu, zemlje u koje izvoze čak dvije trećine proizvoda, Italija i Libanon, našle su se u krizi. O svemu smo razgovarali s predsjednikom udruge Darkom Celovcem, koji je upozorio da se mesna industrija u Hrvatskoj nalazi u vrlo teškoj situaciji zbog krize nastale pandemijom koronavirusa, ali i lošom poljoprivrednom politikom, koja je u vrijeme krize naplaćena po vrlo visokoj cijeni.

– Nažalost, proizvođači tovne junadi proizvod ne mogu prodati na hrvatsko tržište jer potražnje nema usprkos najnižim cijenama hrvatske junetine u zadnjih pet godina. Uvozna junetina dolazi po nižim cijenama jer proizvođači drugih zemalja uz subvencije svojih vlada tijekom korona-krize prodaju po nižim cijenama. Nekonkurentnost na koju već duži niz godinama ukazujemo sada je još više došla do izražaja – upozorio je Darko Celovec. No, i ovako je profitabilnost proizvodnje junetine u Hrvatskoj ovisila o izvozu, prvenstveno u Italiju i Libanon. Zbog velikih problema u kojima se našla Italija, prvi put nakon više od 25 godina praktički je stao izvoz mesa u vrijednosti od pola milijarde na godišnjoj bazi. Nakon nekoliko tjedana stanje se malo normaliziralo i sad je izvoz na 30 posto od uobičajenog.

Jednu trećinu izvoza čini i tržište Libanona koje je najprije pogodila politička i gospodarska kriza, a onda i korona, što dodatno otežava situaciju. 

Izvoz tovne junetine pao je na 30 posto od vremena prije krize

Na pitanje kako je moguće da su hrvatski proizvođači junetine uspjeli biti konkurentni na stranim tržištima, a na domaćem ne mogu, Celovc je objasnio da su na ova dva tržišta hrvatski proizvođači ušli jer je prepoznata kvaliteta njihovih proizvoda. Na taj način mogli su ostvariti i profit.

– Konkurirati drugim članicama EU u cijeni ne možemo jer su te zemlje puno ranije ušle u uniju, kroz desetljeća crpile milijarde eura za jačanje proizvodnje, vezale druge sektore uz poljoprivrednu proizvodnju te svoje tržište zaštitile politikom i onemogućile ulazak stranih proizvoda. Hrvatska je zadnja ušla u EU, nije koristila fondove i potpore… Za konkurentnost treba imati poljoprivredno zemljište u funkciji i vlastiti stočni fond, a taj problem mi više od 25 godina nismo uspjeli riješiti. Važno je imati i svoje tržište, a ne dozvoljavati nekontroliran uvoz hrane upitne kvalitete – istaknuo je Darko Celovec.

Gubici u mesnoj industriji u ovom trenutku u Hrvatskoj su veliki, a stvarne posljedice, objašnjava naš sugovornik, vidjet će se kroz nekoliko mjeseci.

– Država iza gubitaka nije stala dok su druge vlade subvencionirale svoje proizvođače te indirektno utjecale i na našu prodaju. Godinama smo preživljavali bez pomoći ministarstva tako da smo tražili profitabilna tržišta. U ovakvoj krizi prepušteni smo sami sebi. Ako Vlada ne prepozna važnost poljoprivredne proizvodnje, svi će se sektori početi urušavati jedan za drugim, a tako i tovno govedarstvo – upozorio je Celovec.

Darko Celovec upozorio je na krivu poljoprivrednu politiku u Hrvatskoj

Ako želimo imati jaku poljoprivredu, Celovec je kao i mnogi drugi stručnjaci s kojim smo razgovarali u posljednjih nekoliko mjeseci ponovio isti recept, s naznakom da se posebno treba obratiti pozornosti na stočare.

– Hitno treba riješiti zakon o poljoprivrednom zemljištu na način da se zemlja dodijeli stočarima te treba krenuti u obnovu devastiranog stočnog fonda. Mora se postaviti prioritet prodaje domaće hrane, više kontrolirati kvalitetu uvoznih proizvoda. Povlačenje sredstva iz EU fondova mora se ubrzati i treba poticati svaku litru mlijeka, kilogram pšenice ili mesa, a ne dijeliti potpore na temelju hektara bez proizvodnje – objasnio je za kraj Darko Celovec.

Tekst (Matija Dolenec, Ivana Dežić)

Foto Arhiva PL

  • Podijeli na društvenim mrežama
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
  • Najnovije vijesti
  • Više s weba

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI