Ovaj tekst je objavljen u tiskanom izdanju Podravskog lista
Učenicu nižih razreda jedne od osnovnih škola u Križevcima stavili su u program redovne nastave s individualnim pristupom za nekoliko predmeta, bez da su ishodili potpis oba roditelja za njihov pristanak. Na tu nam je, kako se čini, nezakonitu radnju ukazala majka djeteta (čiji su podaci poznati redakciji), koja ne želi da joj dijete pohađa takvu nastavu. Kako nam je rekla majka učenice, sve je počelo kod upisa u prvi razred u pandemijskoj godini.
– Prvo je nisu htjeli upisati jer su procijenili da još nije spremna za školu. Imala je problem s čitanjem, no ubrzo sam shvatila da joj trebaju naočale. Prva dva razreda je prošla s 5, da bi u trećem krenuli problemi – rekla nam je majka, napomenuvši da su za potpis kontaktirali oca djeteta koji ne živi s njima i koji je dao svoj potpis, dok ona to nije željela.
– Radili su procjenu sposobnosti moje kćeri i zaključili da ima probleme s čitanjem i pisanjem, ali i probleme s pažnjom i koncentracijom na nastavi. No, kako nisam htjela potpisati takav nalaz, došao mi je poziv na razgovor u Centar za socijalnu skrb – navodi majka, napomenuvši kako su joj tamo rekli da mora surađivati sa školom.
– Nije mi jasno zašto treba ići na individualizirani program, tim više što je odlikašica. Može pratiti nastavu. Prihvaćam da s njom treba više raditi i tu se trudim maksimalno. Ne pokazuje nikakve probleme u ponašanju, a smatram da i ocjene dovoljno govore. Uz to, bila je i na državnom natjecanju u šahu. I što ako dobije koju trojku ili manju ocjenu ili joj misli ponekad odlutaju na nastavi? Kao da to više nije normalno – jada se majka, istaknuvši kako smatra da je cijeli sustav prestrog po pitanju procjenjivanja onoga što je, kako kažu u školi, najbolje za njezino dijete.
No, valja pojasniti kako se individualizirani pristup u nastavi ne razlikuje pretjerano od pohađanja redovne nastave. On podrazumijeva samo prilagodbu načina rada i zahtjeva prema učeniku, a tiče se stupnjevitog pružanja pomoći i podrške kod rješavanja zadataka, produljenog vremena kod pisanja ispita i ostalog, prema potrebama učenika. No, „caka“ je da se o radu učenika pišu posebni izvještaji na kraju svakog polugodišta te se na kraju osmog razreda upućuju na testiranje Profesionalne orijentacije u sklopu Zavoda za zapošljavanje, gdje dijete dobije preporuku za najpogodniju srednju školu.
No, kako nam je rekla majka, u školi su s njezinom kćeri počeli provoditi individualni program mimo njezinog znanja, uz odvlačenje s redovne nastave za individualni rad. Majka pritom napominje kako je za to potreban potpis oba roditelja kao i potvrda dječjeg psihijatra. No, osim kod školskih djelatnika, logopeda i psihologa koji su dali svoja mišljenja, njezino dijete nije išlo ni na kakav pregled.
Na odluku o programu nastave koji joj kćer mora pohađati pisala je žalbu koju joj je Upravni sud odbio, s obrazloženjem kako nemaju uvid u zdravstveni karton djeteta koji bi upućivao da su problemi s čitanjem i pisanjem uklonjeni nošenjem dioptrijskih naočala. No, majka na tome neće stati i cijeli je slučaj prijavila Ustavnom sudu, čija bi odluka trebala biti objavljena uskoro.
Poslali smo upit i ravnatelju škole, koji nam je odgovorio sljedeće: – Osnovna škola dužna je skrbiti o obrazovanju svakog pojedinog učenika, a što u pojedinim slučajevima podrazumijeva upravo i redovite nastavne programe uz individualizirane postupke iz određenih predmeta. Škola u tom smislu ne donosi rješenja o primjerenim oblicima školovanja, ali po dobivanju istih od nadležnog Ministarstva znanosti i obrazovanja nužna je djeci osigurati obrazovanje sukladno važećim propisima i koje je u najboljem interesu djeteta. Individualizirani postupci primjenjuju se isključivo u slučajevima određenim zakonom i drugim pozitivnim propisima.
Naravno, to uključuje i mišljenje mjerodavnih stručnih službi odnosno stručnog povjerenstva Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu, znanost, sport i nacionalne manjine Koprivničko-križevačke županije. Na kraju, u konkretnom slučaju kojeg navodite, rješenje o obrazovanju po redovitom programu uz individualizirane postupke iz određenih predmeta, potvrdilo je upravo Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske. Zaključno, postupak se u cijelosti provodi sukladno pozitivnim propisima, vodeći se prvenstveno najboljim interesima djeteta – stoji u odgovoru iz škole.
FOTO: ilustracija