Kada je u listopadu 2022. godine premijer Andrej Plenković otvorio radove na izgradnji brze ceste od Križevaca do Kloštra Vojakovačkog, najavio je da će radovi na dionici dugoj nešto više od sedam kilometara i vrijednoj oko 31,5 milijuna eura trajati 30 mjeseci. Taj rok od dvije i pol godine probijen je negdje u travnju ove godine, a sada je očito da će radovi kasniti i više od godinu dana. Investitor odnosno Hrvatske ceste potvrdile su nam da će umjesto u ugovorenom roku, odnosno do 17. veljače sljedeće godine, radovi potrajati četiri mjeseca dulje ili do lipnja 2026. godine. Razlog još jednog probijanja roka za završetak radova je činjenica da je izvođač radova odnosno poduzeće Kamgrad iz Zagreba tražilo produženje roka, a iz Hrvatskih cesta pojasnili su nam i koji je razlog.
Podizanje pilota
– Za dionicu brze ceste DC10 od Križevaca do Kloštra Vojakovačkog izvođač radova tvrtka Kamgrad izrađuje rebalans dinamičkog plana građenja do završetka svih radova i sukladno tome poslali su nam zahtjev za produljenje roka za cirka četiri mjeseca odnosno do lipnja 2026. godine. Glavni razlog produljenja je izmjena glavnog projekta nadvožnjaka HŽ 2 odnosno stupišta S8, jednog od dvaju stupišta između kojih se rasponskim sklopom premošćuje novoizgrađena željeznička pruga – istaknuli su iz Hrvatskih cesta te dodali da se izmjena poglavito odnosi na podizanje naglavnice pilota S8.
– Time bi se izbjegla potreba zaštite građevinske jame i omogućilo bi se izvođenje naglavnice bez zadiranja u nasip novoizgrađene željezničke pruge, a koje je kolizija projekata izgradnje državne ceste D10 i željezničke pruge M201 od Križevaca do granice s Mađarskom. Za predmetnu izmjenu investitor, odnosno Hrvatske ceste mora ishoditi izmjenu i dopunu građevinske dozvole, a po dovršetku svih radova, investitor će zatražiti izdavanje uporabne dozvole te po ishođenju iste slijedi puštanje prometa – dodali su iz Hrvatskih cesta, a još jednom treba podsjetiti da će brza cesta od Križevaca do Kloštra Vojakovačkog potom do Koprivnice biti jednoprofilna odnosno imat će po jednu kolničku traku za svaku stranu prometovanja. Još su u srpnju u Hrvatskim cestama bili uvjereni kako će radovi na dionici dugoj sedam kilometara koja se, eto, gradi već gotovo tri godine, biti završeni do 17. veljače sljedeće godine. Po novom bi radovi trebali biti završeni tijekom lipnja sljedeće godine, no to ne znači da će tada brza cesta biti puštena u promet, već je realnije očekivati da bi se to moglo dogoditi negdje kroz godinu dana i u najboljem bi se slučaju novom cestom od Križevaca do Kloštra Vojakovačkog mogli voziti negdje u ovo vrijeme sljedeće godine. Praksa pokazuje da od završetka građevinskih radova do službenog puštanja ceste u promet može proći od nekoliko tjedana pa do više mjeseci. Nakon završetka izgradnje slijedi tehnički pregled koji u idealnoj situaciji traje između dva i četiri tjedna, no ako povjerenstvo pronađe neke nedostatke, izvođač ih mora otkloniti i to postupak može produžiti za još nekoliko tjedana. Potom slijedi ishođenje uporabne dozvole koja se u pravilu izdaje u razdoblju od tjedan do mjesec dana, naravno, ako sve prođe bez problema. Zatim slijedi postavljanje signalizacije i završni radovi, što se često obavlja paralelno s administrativnim postupcima, ali ponekad se mora čekati i službeno odobrenje da bi se postavila trajna signalizacija i to obično traje od jednog do tri tjedna. Na kraju, tu je i odluka o puštanju u promet koja se ipak u pravilu donosi brzo, obično u roku od nekoliko dana pa do dva tjedna. Ukupno vrijeme od završetka samih radova do puštanja određene dionice u promet u idealnim uvjetima može potrajati od jednog do dva mjeseca. No, realnost je da ipak mora proći još između tri i šest mjeseci jer se obično dogode neki administrativni zastoji, žalbe, dodatni pregledi ili neke druge prepreke. Kada je riječ o nastavku dionice D10 od Kloštra Vojakovačkog do Koprivnice, i tu ima nekih novosti.
Neostvariva obećanja
– Za dionicu od Kloštra Vojakovačkog do Koprivnice izrađeno je idejno rješenje i Studija o utjecaju na okoliš te je izdano Rješenje o prihvatljivosti zahvata za okoliš. Izrađen je idejni projekt i ishođena lokacijska dozvola, a u tijeku je priprema projektnog zadatka za ugovaranje izrade glavnih i izvedbenih projekata s ishođenjem građevinskih dozvola. Natječaj za navedeno objavit će se tijekom četvrtog kvartala ove godine – istaknuli su iz Hrvatskih cesta i napomenuli da je za pokretanje izgradnje potrebno izraditi glavne projekte, ishoditi građevinske dozvole, riješiti imovinsko–pravne odnose, provesti javnu nabavu za radove i nadzor te provesti ostale aktivnosti u skladu sa zakonskom i tehničkom regulativom. Sve to znači da je ono što je premijer Andrej Plenković najavio tijekom posjeta Koprivničko–križevačkoj županiji proljetos u sklopu predizborne kampanje jako teško, gotovo nemoguće ostvarivo. Na obilježavanju Dana županije rekao je Plenković ne samo da će brza cesta do Koprivnice biti dovršena u mandatu ove Vlade (do travnja 2028. godine, op.a.), nego da će učiniti sve da realiziran bude i puni profil. Ponovio je isto Plenković i dva tjedna kasnije kada je došao u Koprivnicu dati podršku tadašnjem županu Darku Korenu i kandidatima HDZ-a na lokalnim izborima u svibnju, a premda je i tada bilo potpuno očito da je nešto takvo jako upitno, s vremenom postaje jasno da su to prilično nerealni rokovi. Pogotovo ako se uzme u obzir da će za izgradnju dionice duge oko 7 km od Križevaca do Kloštra Vojakovačkog biti potrebno praktički tri i pol godine. Možemo samo zamisliti koliko će potrajati radovi na dionici koja je i tri puta duža. Jer od Kloštra Vojakovačkog do Koprivnice gradit će se nešto više od 23 km ceste, a ako će se graditi tempom kojim se gradi ova cesta, tada bi to moglo potrajati i desetak godina, no nadamo se da će taj dio ići puno brže premda nas iskustvo uči da se treba naoružati strpljenjem.
FOTO arhiva