Motorno ulje je ključni element automobila jer podmazuje pokretne dijelove motora, hladi ih, čisti i štiti od habanja. Ako je razina ulja preniska ili previsoka, može doći do ozbiljnih kvarova. Zato je važno znati točan i siguran postupak provjere.
Redovita provjera ulja je nužna jer tijekom rada motora ulje postupno može ispariti, trošiti se ili curiti. Ako je ulje ispod minimalne oznake, dijelovi motora neće biti dobro podmazani što može uzrokovati trenje, pregrijavanje i oštećenja. S druge strane, ako je ulje previše, tlak u motoru može narasti, doći do pjenjenja ulja i smanjene učinkovitosti podmazivanja što može oštetiti brtve ili katalizator. Moderni automobili često imaju senzore koji mjere razinu ulja i prikazuju je na instrumentnoj ploči pa nemaju uvijek klasičnu šipku za mjerenje.
Najbolje vrijeme za provjeru ulja je kada je motor hladan ili kada vozilo stoji nekoliko minuta nakon gašenja. Na taj način ulje se slije natrag u karter i razina je točna. Vozilo mora stajati na ravnoj površini jer nagib vozila može iskriviti očitanje. Redovito provjeravanje razine ulja prema uputama proizvođača pomaže održati motor u dobrom stanju.
Da biste pravilno provjerili razinu ulja, prvo otvorite poklopac motora i locirajte mjernu šipku za ulje. Izvucite šipku i obrišite je čistom krpom kako biste uklonili sve tragove ulja. Zatim vratite šipku u otvor do kraja i nakon nekoliko sekundi je ponovno izvadite da očitate razinu ulja. Razina bi trebala biti između oznaka MIN i MAX. Ako je razina ispod MIN, dolijte ulje polako i provjerite ponovno. Nakon što ulje dođe do optimalne razine, vratite šipku i zatvorite poklopac motora.
Pri dolijevanju ulja dodajte ga polako i u malim količinama jer previše ulja može biti jednako štetno kao premalo. U priručniku vozila provjerite preporučenu vrstu i viskoznost ulja. Ako razina ulja često bude niska, moguće je da dolazi do curenja ili sagorijevanja pa provjerite brtve i dihtunge. Ne provjeravajte ulje dok je motor vruć jer to može dati netočne rezultate.
Naime, razina ulja veća od propisane može dovesti do oštećenja katalizatora, mehaničkog oštećenja motora uslijed hidrodinamičkog udara ili preslabog podmazivanja zbog prekomjernog bućkanja ulja, o čemu više možete pročitati na OVOM LINKU.
FOTO ilustracija