Ovaj tekst je objavljen u tiskanom izdanju Podravskog lista
Uz nisku otkupnu cijenu žitarica, na tržištu postoji još jedan problem, a to je i sam prijevoz robe, koja većinom dolazi do luke Rijeka. Na tržištu trenutačno gotovo da ne postoji slobodna kompozicija, niti dovoljno kamiona da žitarice otpreme do luke. Uz to, najveći pritisak se tek očekuje, jer će žetva kukuruza, kako se najavljuje, biti rekordna i to čak 20 do 30 posto veća nego prošle godine.
– Uz rekordan prinos veliki pritisak na transportne pravce su i ukrajinske žitarice. Naša vlada dala je na raspolaganje kapacitete naših luka što stvara pritisak. Također, kamionskim prijevozom nemoguće je otpremiti toliku količinu robe. Prijevoznika je sve manje jer su neki odustali zbog visokih cijena goriva i sličnih razloga – naveo je Dejan Šisla iz tvrtke Mautner , jednog od najvećih otkupljivača žitarica u našem kraju.
Samo iz njihovih silosa do 11. mjeseca mora otići 50.000 tona robe, što bi konvencionalnim načinom tj. unajmljivanjem vagona i kamiona po procjenama bila nemoguća misija.
– Na tržištu se još da naći pokoji vagon, ali to svakako nije dovoljno tako da nas čeka zahtjevna jesen – naveo je Šisl.
Upravo zbog toga je ova koprivnička tvrtka još krajem prošle godine, kad je već na vidiku bio spomenuti problem, u dugoročni najam uzela čak 56 vagona i u taj projekt uložila oko 2,5 milijuna eura.
– Na taj način smo osigurali transport robe naših kooperanata i sigurni plasman. Vrlo je važno da na vrijeme otpremimo svu robu, a ovim smo potezom to osigurali. Recimo samo da najveći transporter u Hrvatskoj sada raspolaže sa šest kompozicija, a mi ih imamo tri. Ulaganje je bilo veliko, ali prijeko potrebno – objasnio je Dejan Šisl.
Što se tiče otkupne cijene kukuruza, ona bi trebala biti poznata ovog tjedna, a govori se o cijeni od 140 eura po toni, što je gotovo dvostruko manje nego lani.
– Poljoprivrednici vrlo vjerojatno neće biti zadovoljni s cijenama, no cijene određuje tržište. Ponuda će biti velika, a potražnja pada i tržište na taj način formira cijene – objasnio je Šisl te se osvrnuo i na najave da bi ratari ove godina išli u kasniju sjetvu kako bi što duže čekali i promatrali kakvo će biti stanje s tržišta, ili su pak najave išle u smjeru da će ratari stavljati manje gnojiva.
– Mislim da je to najgora opcija za sve. Baš u vašem listu nedavno je gospodin Baranašić rekao najveću istinu. Na ratarima je da proizvedu što više žitarica što bolje kvalitete. Tržište će u prosjeku od četiri ili pet godina poravnati cijene. Ako se ide na smanjenje količine to otkupna cijena nikako ne može pokriti – zaključio je Šisl.
FOTO Nikola Wolf