Inspektori obišli željeznički kolodvor u Križevcima

HŽ zna za kašnjenja vlakova, ali putnicima to ne govori. To se u Europi ne smije raditi

Svatko tko je barem jednom putovao vlakom u Hrvatskoj zasigurno ima neku zanimljivu anegdotu o kašnjenju koja, barem kod onih iskusnijih putnika, obično završi riječima: „Ma bitno je da smo stigli živi i zdravi.“ O nepouzdanosti i kašnjenju HŽ-a mogla bi se napisati jedna knjiga dnevno, tako da to više i nije vijest. Međutim, kao članica Europske unije, Hrvatska se obvezala preuzeti i neke obveze, a jedna od tih obveza je, koliko god to nevjerojatno zvučalo, da putnici vlakom trebaju biti obaviješteni o kašnjenju. Upravo je to potvrdio i nedavni inspekcijski nadzor HAKOM-a nad HŽ Infrastrukturom na željezničkom kolodvoru u Križevcima. Inspektori su proveli samo jedno, ali vrlo plodonosno dopodne na terenu 22. kolovoza prošle godine. U samo četiri sata, od 8 do 12 sati, zabilježili su četiri slučaja kršenja propisa o informiranju putnika. Nijedan vlak nije stigao na vrijeme, a nijedan putnik nije o tome pravovremeno obaviješten. Uredbom 2021/782 o pravima putnika u željezničkom prijevozu jasno je propisano da putnici moraju biti informirani o kašnjenjima čim takva informacija postane dostupna. Dok u većini europskih zemalja putnici na ekranima mogu pratiti točnu lokaciju svojeg vlaka i vrijeme kašnjenja, u Križevcima situacija nije ni blizu tom standardu.

Vlakovi kasnili od jutra

Priča počinje već u 8:09 s vlakom broj 2206 na relaciji Koprivnica – Zagreb Glavni kolodvor. Kada se planirani polazak nije ostvario, inspektor je na kolodvorskoj blagajni zatražio informaciju o vremenu polaska od službenika HŽ Putničkog prijevoza. Službenik nije imao informaciju o planiranom vremenu polaska te je naveo kako se „kašnjenja vlakova ispod 10 minuta ne najavljuju, ali da vlakovi u pravilu kasne između 10 i 15 minuta u dolasku“. Nije bilo najave kašnjenja preko razglasnog uređaja ni za dolazak vlaka u 8:18, kao ni najave procijenjenog vremena polaska za Zagreb, iako je djelatnik HŽ Infrastrukture bio prisutan na kolodvoru. Samo minutu kasnije, u 8:19, trebao je stići vlak broj 2203 na relaciji Zagreb Glavni kolodvor – Koprivnica koji je zbog posebne regulacije prometa zamijenjen autobusom. Kašnjenje od 11 minuta najavljeno je na razglasnom uređaju tek u 8:25, odnosno šest minuta nakon planiranog dolaska. Najava procijenjenog vremena polaska za nastavak putovanja prema Zagrebu je izostala.

‘Prošetali’ inspektora

Dva sata kasnije, u 10:10, na red je došao vlak broj 580 na relaciji Osijek – Zagreb Glavni kolodvor, također zamijenjen autobusom. Kada je inspektor zatražio informaciju o kašnjenju od službenika HŽ Putničkog prijevoza, oni nisu imali saznanja te su ga uputili u prometni ured HŽ Infrastrukture. Tamo je dobio informaciju da vlak kasni 10 minuta, no ta informacija nije prenesena putnicima putem razglasa. Na kraju je vlak kasnio u polasku od 20 minuta, opet bez najave putnicima. Dodatno, informacije o putovanju, broju vlaka, odredištu i planiranom vremenu polaska nisu bile objavljene ni na ekranu na peronu broj II, kojim upravlja HŽ Infrastruktura, što je zbunjivalo putnike. Jutro je zaključio vlak broj 2208 na relaciji Koprivnica – Zagreb Glavni kolodvor, također u zamjeni autobusom. Prema voznom redu, trebao je doći u 11:48, ali kasnio je čak 29 minuta. Nakon što je jedan od putnika zatražio informaciju o kašnjenju od službenika HŽ Putničkog prijevoza, dobio je odgovor da „autobus u zamjeni vlaka 2208 kasni između 10 i 15 minuta“. Ni ovo kašnjenje nije najavljeno putem razglasa ostalim putnicima, a izostala je i informacija o procijenjenom vremenu polaska prema Zagrebu. I u ovom slučaju ekrani na peronu nisu prikazivali nikakve informacije o vlaku. (mš)

Iz HŽ-a odgovorili:

“Ako kasnimo manje od 10 minuta, nikom ništa…”

HŽ Infrastruktura se na ove nalaze očitovala početkom rujna prošle godine, navodeći da su poduzeli mjere za uklanjanje nepravilnosti. Konkretno, izdali su upozorenja i nalog za pravilan rad prometnicima vlakova u Križevcima te najavili da će problematične informativne ekrane, koji su bili u testnom radu, privremeno isključiti dok ih ne dovedu u ispravno stanje. S druge strane, HŽ Putnički prijevoz je u svom očitovanju naveo da nije u mogućnosti informirati putnike putem razglasa jer nema pristup razglasnim uređajima i ekranima, kojima upravlja HŽ Infrastruktura. Međutim, HAKOM u svom rješenju ističe kako to nije dovoljno. Posebno je problematično što HŽ Infrastruktura svojim internim pravilnikom propisuje obvezu informiranja putnika tek kad kašnjenje bude veće od 10 minuta. To je u suprotnosti s europskom Uredbom koja jasno kaže da se informacije o kašnjenju moraju pružiti putnicima čim postanu dostupne, bez obzira o koliko je minuta kašnjenja riječ. Štoviše, HAKOM naglašava da informacije o kašnjenju ili otkazivanju mogu biti dostupne i prije samog kašnjenja i odmah ih treba pružiti putnicima. Nakon provedenog nadzora, HŽ Infrastrukturi naloženo je da u roku od 10 dana uskladi svoje poslovanje s europskom Uredbom. Vrijeme će pokazati hoće li ove promjene hrvatske željeznice napokon dovesti korak bliže europskim standardima informiranja putnika. (mš)

FOTO ilustracija

Halo, Podravski!

Imate priču, vijest, fotku ili video?
Nešto vas muči ili želite nešto/nekoga pohvaliti?
Javite nam se!

podaci županijskog zavoda za javno zdravstvo

Većina uzoraka vode iz bunara zdravstveno je neispravna

Bivši kapetan Močila

Filip Kodrić ‘sletio’ u redove Jadran-Galeba

obavijest HŽ-A

Od 17. veljače dio vlakova na ovoj relaciji putnike neće prevoziti – do daljnjeg