Odluka o proglašenju epidemije nije donesena, međutim za očekivati je da će u dogledno vrijeme biti obzirom da se na razini Svjetske zdravstvene organizacije o tome vode razgovori. Ministarstvo unutarnjih poslova građanima sugerira da već sada zamijene istekle osobne dokumente, odnosno podnesu zahtjev za izradu novih.
Izmjenama Zakona, osobne iskaznice, putovnice, vozačke dozvole i oružni listovi čiji je rok važenja isticao za vrijeme trajanja epidemije i dalje su se smatrale valjanima u pravnom prometu unutar Republike Hrvatske, odnosno važenje im je produženo na najdulje 30 dana od dana proglašenja prestanka epidemije.
Ono što je ključno je da kad se u Republici Hrvatskoj proglasi prestanak epidemije, građani će svoje istekle isprave morati zamijeniti novima u roku od 30 dana, odnosno u tom roku će morati podnijeti zahtjev za izdavanje novih isprava.
U zadnje tri godine broj osobnih isprava kojima je istekao rok važenja, ali se i dalje smatraju važećima je slijedeći:
- 221 387 osobnih iskaznica,
- 411 905 putovnica i
- 78 524 vozačkih dozvola.
Jasna stvar, vozačka dozvola i putovnica nisu obvezne isprave i građani ih ne moraju ishoditi nakon isteka važenja, ako ne namjeravaju putovati u zemlje za koje je potrebna putovnica, odnosno ako ne namjeravaju upravljati vozilom.
Usluga eRedomat
Kako bi se nakon proglašenja prestanka epidemije, kada se očekuje da će se veći broj naših građana odlučiti za podnošenje zahtjeva za novim ispravama, izbjegle gužve, savjetujemo da već sada, ako ste u mogućnosti, svoje istekle isprave zamijenite novima. Za podnošenje zahtjeva za zamjene isteklih osobnih iskaznica svakako koristite dostupnu uslugu rezerviranja reda čekanja putem mobilne aplikacije eRedomat, odnosno rezervacija termina za pojedine poslovne procese-navode iz MUP-a. Putem mobilne aplikacije moguće je rezervirati termine za podnošenje zahtjeva za izdavanje osobne iskaznice, putovnice i vozačke dozvole, za preuzimanje izrađenih osobnih iskaznica, putovnica i vozačkih dozvola te reguliranje prebivališta.
Iz MUP-a skreću pažnju kako samo zahtjeve za izdavanje osobne iskaznice eOI morate podnositi u nadležnoj policijskoj upravi, odnosno policijskoj postaji koja ima upravne poslove, mjesno nadležnoj prema Vašem prebivalištu dok druge usluge Ministarstva unutarnjih poslova možete koristiti i preko sustava e-Usluge MUP-a RH i putem sustava e-Građani.
Napomena: Osoba koja uz prijavljeno prebivalište na području Republike Hrvatske ima i prijavljeno boravište, zahtjev za izdavanje osobne iskaznice može podnijeti u policijskoj upravi, odnosno policijskoj postaji koja obavlja i upravne poslove, mjesno nadležnoj prema mjestu svojeg boravišta.
Osoba koja nema prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj (a kao hrvatski državljanin je ishodovala osobnu iskaznicu s prebivalištem izvan RH) zahtjev za izdavanje osobne iskaznice podnosi u bilo kojoj policijskoj upravi, odnosno policijskoj postaji u Republici Hrvatskoj koja obavlja i upravne poslove-dodaju iz MUP-a
Savjeti građanima
Još jednom skrećemo pažnju na ekonomičnost koju omogućava aktivacija elektroničke osobne iskaznice eOI, a nakon čega je moguće podnijeti zahtjev za izdavanje putovnice i vozačke dozvole elektroničkim putem, dakle bez dolaska u policijske postaje ili uprave. Aktivacijom elektroničke osobne iskaznice mogu se koristiti i ostale elektroničke usluge dostupne u sustavu eGrađani.
Nakon preuzimanja novih osobnih iskaznica naši građani mogu u prostorima policijskih postaja i uprava koristiti pomoć stručnih osoba za aktivaciju elektroničkih osobnih iskaznica na posebnim konzolama koje su postavljene u većem broju policijskih uprava.
FOTO: ilustracija