Jadni amortizeri: Asfalt skuplji čak 40 posto, država daje sve manje novca

„Ako ovako ostane, ne bu dobro. Svi ćemo morati češće kupovati amortizere za svoja vozila!“, kazao je SDP-ov vijećnik Tomislav Golubić na prošlotjednoj Županijskoj skupštini, komentirajući lanjsko godišnje izvješće ŽUC-a i činjenicu da su drastično pale državne dotacije za izjednačavanje standarda, s prosječnih 10-ak na tek četiri milijuna kuna.

Ova je tema objavljena u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…

Naime, u Zakonu o cestama predviđeno je „izravnanje standarda“ za županijske uprave za ceste koje nemaju dostatne prihode od naknade za ceste, a među njima su gotovo sve pa i naša županija. Do 2012. godine je model, kaže ravnatelj ŽUC-a Dragutin Guzalić, funkcionirao relativno korektno. Narušavanje kriterija i pomoći „ispodprosječnim po prihodima“ bilo je izraženo od 2013. do 2016. godine kad su ti prihodi potpuno ukinuti te su u to vrijeme jedva financirali redovito održavanje cesta s tek ponekim kilometrom obnovljenog kolnika.

Potom su dodatni prihodi vraćeni, zadržani, da bi se 2020. i 2021. opet počeli umanjivati i raspodjeljivati, Guzalić ističe „manje-više bez jasnih kriterija“. Od očekivanih 10 milijuna kuna potpore, lani su ostvarili 4,47 milijuna.

– Ja se, kao ravnatelj prihodovno ispodprosječnog ŽUC, zalažem kroz Udrugu ŽUC RH za promjenu modela financiranja ŽUC i mislim da je postojeći loš jer generira ogromne razlike u mogućnostima pojedinih ŽUC-eva. S druge strane postoje uprave koje štite svoje prihode i model im savršeno odgovara – smatra on i dodaje da je vodeći po prihodima iz naknade za ceste Primorsko-goranski ŽUC, slijede ih Splitsko-dalmatinski, Međimurski itd. Primjerice, Međimurci imaju gotovo dvostruko manje kilometara cesta nego mi, a raspolažu otprilike istim proračunom. S obzirom na pad dotacija i rast potrošačkih cijena, a u zadnje vrijeme i porast cijene primjerice asfalta za 40-ak posto, jasno je da Golubićeve riječi s početka članka i nisu naklapanje.

Dragutin Guzalić

– Gledajte, na području naše županije zadnjih godina imamo zdravu konkurenciju šest do sedam tvrtki koje se nadmeću u javnoj i jednostavnoj nabavi i uspijevamo ugovoriti koliko-toliko korektne cijene radova obnova i modernizacija kolnika – pojašnjava Guzalić te ističe spremnost općina i gradova koje su prihvatile nove modele sufinanciranja županijskih i lokalnih cesta pa se nekako uspijeva zadržati ritam pojačanog održavanja cesta.

– Model smo pokrenuli s Općinom Legrad i kasnije unaprijedili te ga danas prihvaćaju sve jedinice lokalne samouprave. Gradu Koprivnici redovito mjesečno uplaćujemo 5,2 posto prikupljene naknade za ceste za održavanje 46 kilometara cesta koje je Grad preuzeo u vlasništvo – navodi ravnatelj.

Hoće li uspjeti privesti kraju ovu godinu, održati sve projekte ili…

– Za ovu godinu ćemo, iskreno se nadam, uspjeti ostvariti planirano i nismo za sada otkazivali projekte. Planiramo projekte oprezno, fiskalno odgovorno, ostavljamo i određenu rezervu, ne zadužujemo se te uključujemo i JLS u projekte jer su to i njihovi projekti – kazuje Guzalić i dodaje kako „za crne scenarije uvijek ima vremena“.

Unatoč svemu u zadnjih pet godina naš je ŽUC, uz redovno održavanje, uspio obnoviti oko 125 kilometara cesta. Naš ŽUC, podsjetimo, upravlja s 830 kilometara županijskih i lokalnih cesta. Otprilike 600 kilometara ocijenjeno je povoljnom ili zadovoljavajućom ocjenom, dok je ostatak nužno modernizirati. Radi se o cestama na kojima su pukotine i neravnine na kolniku 40 i više posto od ukupne površine kolnika. Inače, ŽUC održava i više od 170 mostova i propusta, a lani je obnovljen tek jedan propust. U ŽUC-u navode kako imaju 24 mosta i propusta koji širinom kolnika ili općim stanjem konstrukcije ne zadovoljavaju i potrebna je rekonstrukcija, odnosno pojačano održavanje. Ne promijeni li se model financiranja, sve je izglednije da će mnoge naše ceste pogoditi ista sudbina u medijima poznate „zakrpama išarane“ prometnice D2 od Vukovara do Iloka.

Halo, Podravski!

Imate priču, vijest, fotku ili video?
Nešto vas muči ili želite nešto/nekoga pohvaliti?
Javite nam se!

Petar (85) ima najstariji bicikl u Virju:

VIDEO “Dao sam za njega 10 kubika lipe. To je davne 1962. godine bilo pravo bogatstvo”

Na otvorenju autoceste do Siska premijer spomenuo koje će gradovi dobiti autocestu do kraja mandata

Ako je vjerovati Plenkoviću, Koprivnica bi u roku četiri godine trebala dobiti izlaz na autocestu

NOVA INTERVENCIJA U PODRAVINI

UPRAVO Helikopter Hitne pomoći sletio na nogometno igralište. Časna sestra doživjela srčani udar