U slučaju projekta Udruge Bolje sutra i odluke SAFU-a da se prestane financirati projekt za koji je iz europskih sredstava udruzi uplaćeno 1,6 milijuna eura, a koji se sad moraju vratiti, netko ne govori istinu ili se, u najboljem slučaju, nalazi u zabludi. Puno je proturječnih iskaza i stavova u ovom, kao što se pokazalo, najkontroverznijem europskom projektu koji se provodio u Koprivnici, ali i cijeloj županiji. No, osim što se novac mora vratiti, Udruga Bolje sutra, koja postoji već 20 godina i koja je, bez obzira na recentne događaje, svojim djelovanjem popravila status osoba s invaliditetom na području grada, u opasnosti je da se ugasi. Ukratko, s jedne je strane u svojim navodima Marija Mraz, dok su s druge strane SAFU (Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije), Grad Koprivnica i izvođač radova. Svakako vrijedi podsjetiti na detalje samog projekta kojim je obnovljena i prilagođena zgrada u prostoru bivše vojarne, sadašnjem Kampusu, a koja je nekad služila kao kuhinja. Cilj ovog, bez odmaka se može reći, izuzetno važnog i korisnog projekta u svojoj namjeri bio je osobama s invaliditetom, osobama s teškoćama u razvoju, njihovim obiteljima i skrbnicima ponuditi mrežu izvaninstitucionalnih usluga kako bi ih se što uspješnije uključilo u društvo i kako bi se unaprijedio njihov svakodnevni život. U opisu projekta stoji da su izgrađeni uredi, arhiva, različite dvorane, dnevni boravak, blagovaonica, kuhinja, spremišta i skladište, vježbaonica za tjelesnu aktivnost, sanitarni čvorovi, toaleti i tuš kabine te toplinska stanica.
– Dodan je i prostor za radnu okupaciju u kojem će korisnici usvajati nova znanja i vještine za samostalan život poput pripreme obroka, brige o prostoru, namirnicama i hrani, brige o vlastitom zdravlju i higijeni te odjeći – poručili su iz Udruge vezano uz sam projekt. Opremljene su ukupno 34 infrastrukturne jedinice, a sam projekt procijenjen je na 1,7 milijuna eura.
Šok na kraju 2024.
Projekt je prvotno trebao biti dovršen do kraja 2022. godine, no kao i većina projekata, produžen je zbog COVID krize, što nikako nije bilo neobično. No, šok dolazi na samom kraju 2024. godine. Točnije 27. prosinca, kada je SAFU Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava (UBS) jednostrano raskinuo.
– Sukladno članku 26.1. i 26.7. Općih uvjeta Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava, kako bi se zaštitili nacionalni i EU financijski interesi, ugovor je raskinut. Zbog utvrđene nesposobnosti za plaćanje dulje od 120 dana i otvaranja skraćenog stečajnog postupka, zaključeno je da projekt više nije moguće provoditi – naveli su iz SAFU-a na naš upit o cijelom slučaju te dodali da je korisniku do 24. lipnja 2024. ukupno isplaćeno 1.634.338,11 eura bespovratnih sredstava te je nakon raskida Ugovora zatražen povrat cjelokupnog isplaćenog iznosa. Jedino je pitanje – zbog čega je do toga došlo?
Predsjednica Udruge Marija Mraz, koja je bila i odgovorna osoba zadužena za provođenje projekta, ako bi se to moglo tako sažeti, za to okrivljuje izvođača radova, zbog toga što je, kako je navela, „U nekoliko navrata tražio aneks ugovora za produžetak roka, ali i povišenje ukupne cijene“. Također, odgovornost je na održanoj konferenciji za medije prenijela i na SAFU te na Grad Koprivnicu. Navela je da je u nekoliko navrata tražila pomoć u gradu u vidu pružanja stručne pomoći, kako bi se nadzirale cijene radova te da je izvođač pet puta tražio aneks ugovora o produženju roka radova, ali i o povećaju ugovorne cijene radova. Također, navela je da je ona u fazi projekta kad su se pojavili problemi bila ignorirana od spomenutih strana.
Na naše pitanje o tome je li izvođač radova tražio anekse ugovora, gospođa Mraz je izjavila:
– Nikad dosta, ovo je bila vreća bez dna. Izuzetno je važno reći da su pet puta produživali ugovor za izgrađenih 750 kvadrata unutarnjeg prostora, fasade koja je od lima. Dakle nisu zidali, nisu žbukali. Svaki taj ugovor Udrugu je jako puno koštao, što znači da se novac topio – istaknula je Marija Mraz.
Pitanje novca
Tomislav Njegač, direktor koprivničke građevinske tvrtke Mod koja je bila izvođač radova, tvrdi da ispostavljeni računi ni u jednom trenutku nisu prešli prvotno dogovoreni iznos. Za daljnje upite Negač nije bio raspoložen. No, ako se „čita među redovima“, ako je aneksa i bilo, u tvrtki izvođača radova tvrde da naknadno dogovoreni radovi svojom vrijednosti nisu premašili prvotno ugovoreni iznos. No, kako izgleda, izvođač je obavljao nove radove, ali na nalog Udruge, a koji su bili izvan europskog financiranja. Čak je i sama Marija Mraz u jednom trenutku kazala da je novca bilo dovoljno, ali da je ključna procjena službenika SAFU-a da su pojedini računi od strane izvođača naknadnom provjerom označeni kao previsoki s obzirom na prosječne troškove za takve radove.
– U tom trenutku mi nismo mogli platiti nastale troškove jer nam je financiranje uskraćeno Odlukom o raskidu ugovora i ostali su nepodmireni troškovi – navela je Mraz. Poslali smo i naknadni upit u SAFU, gdje su demantirali gospođu Mraz u vezi navodnog razloga raskida ugovora.
– Terenska provjera djelatnika SAFU-a definirana je našim internim procedurama i nije povezana s raskidom Ugovora – naveli su iz SAFU-a te nadodali još jedan važan podatak.
– Iznos izvršenih radova koji je korisnik ugovorio premašio je ugovoreni iznos bespovratnih sredstava za 194.720,81 eura – naveli su te u naknadom odgovoru pojasnili da je korisnik, dakle Udruga Bolje sutra, u proračunu ugovora na stavci za radove, dakle bez sredstava za opremu plaća i druge troškove, na raspolaganju imao 1.260.866,68 eura.
– Korisnik je ugovorio radove u vrijednosti od 1.770.214,93 eura s PDV-om. Vrijednost izvršenih radova sukladno Okončanoj situaciji od 20. prosinca 2023. iznosila je 1.455.587,49 EUR s PDV-om. Ukupno je odobreno radova u iznosu od 1.260.866,68 eura, što je ujedno i maksimalan iznos stavke za radove odobren ugovorom – naveli su iz SAFU-a. Shodno tome, vidljivo je da je Udruga ugovorila radove u vrijednosti čak 500.000 eura većoj nego je odobrena, vrlo vjerojatno očekujući da će se taj novac negdje pronaći, a izvedeni su radovi u vrijednosti od čak 200.000 eura više nego je odobreno europskim projektom.
Udruga se upravo iz tih razloga zadužila kod banke, ali Marija Mraz kao predsjednica i dogovorena osoba nije uspjela pronaći novac kako bi vratili dug. Pokrenut je stečajni postupak, a tad su u SAFU-u zaključili da nema mogućnosti da se projekt nastavi i Udruga postane likvidna te su raskinuli ugovor. Tada je došlo do drugog problema. Marija Mraz je tada osnovala novu udrugu i, kako tvrdi, Gradsku upravu obavijestila da bi ta nova udruga ušla u najam rekonstruirane zgrade kako bi nastavili s djelovanjem, samo pod drugim imenom, jer zgrada je u vlasništvu grada. Gradska uprava se zbog nastale situacije nije složila s tim te su naložili da se nova udruga mora iseliti iz zgrade, budući da ne postoji niti nije dogovoren novi ugovor o najmu. Očigledno je to da su ovdje odnosi narušeni do te mjere da nastavak suradnje nikako nije moguć. Što će se dogoditi – hoće li cijeli predmet završiti na sudu, a udruge se ugasiti, vrijeme će pokazati.
FOTO ilustracija