U stravičnom naletu vlaka na auto na pružnom prijelazu u Bolfanu pretprošlog četvrtka oko 9.30 sati poginuli su Valentina Oršoš (27) iz Karlovca Ludbreškog i njeni četverogodišnji sin i četverogodišnja nećakinja. S njima je u autu, golfu „šestici“, bio i Valentnin suprug Miro koji je teško stradao, ali je njegovo stanje stabilno i oporavlja se u koprivničkoj bolnici.
Ova je priča objavljena u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…
Prijelaz nije označen svjetlosno-zvučnom signalizacijom niti zaštićen polubranicima ili branicima, a ona se nije zaustavila ispred i uvjerila da prugom ne nailazi vlak. Zbog toga je u njezino vozilo udario putnički vlak koji je prometovao na relaciji Koprivnica – Varaždin.
Stravična nesreća, čiju težinu i tragičnost teško možemo opisati riječima,šokirala je cijelu Hrvatsku, a posebice ludbreški kraj. Nesretna Valentina kobnog je četvrtka imala rođendan, a umjesto slavlja njenu je obitelj pogodila tragedija od koje će se teško oporaviti. Da cijeli slučaj bude još strašniji, njena je sestra prije nekoliko dana rodila bebu i u četvrtak je trebala ići doma pa je zato nećakinja bila kod nje na čuvanju i zatekla se u autu na koji naletio vlak.
-Još jučer navečer naša su se djeca igrala s četverogodišnjacima koji su poginuli. Stalno mi se te slike njihova veselja i smijeha vrte pred očima i teško mi je uopće zamisliti da ih više nema i da ih nikad nećemo vidjeti. Umjesto da smo u četvrtak slavili Valentinin rođendan, sad će obitelj imati trostruke karmine. To je prestrašno i trenutak nepažnje bio je dovoljan da se ugase tri života – pričaju nam potresene prijateljice pokojne Valentine Oršoš.
Kobnog četvrtka, dodaju one, Valentina je sa suprugom, sinom i nećakinjom bila u Svetom Petru Ludbreškom kod Mirinog šogora. Tamo su se kratko zadržali i krenuli prema Bolfanu, no nažalost nisu stigli do svog odredišta.
-Od Mirinog šogora krenuli su u koprivničku bolnicu po Valentininu sestru. Da su se barem tamo zadržali još koju minutu i tragedije ne bi bilo. Taj pružni prijelaz nije nepoznat Valentini i nikad nećemo doznati zašto je tako sigurno išla preko njega, pogotovo jer je tek prije četiri mjeseca položila vozački ispit. Ona i Miro imaju još troje djece, školaraca koji srećom nisu bili u autu. I mi ćemo se teško oporaviti od ove tragedije, a nitko ne može ni zamisliti kako je njihovim najmilijima – kažu potresene prijateljice.
U autu nije bilo autosjedalica i djeca nisu bila vezana, a Valentini je, kako navodi policija, vozačka dozvola prvi put izdana u lipnju ove godine. Pružni prijelaz označen je Andrijinim križem i znakom stop, što se ponovno pokazalo kobnim pa su odmah reagirali u Gradu Ludbregu i još zatražili da se postave i branici. Na području Ludbrega, kaže gradonačelnik Dubravko Bilić, šest je cestovnih pružnih prijelaza od čega su na četiri postavljeni i branici, a na još dva nisu, među kojima je i ovaj Bolfanu na kojem se dogodila tragedija.
Unesrećene suiz auta izvlačili ludbreški vatrogasci za koje su prizori također bili stravični pa će neki od njih zbog pretrpljene traume zatražiti i stručnu psihološku pomoć.
Poslali smo upit Hrvatskim željeznicama sa zahtjevom da nam izlože koliko je na području Koprivničko-križevačke i Varaždinske županije željezničko-cestovnih prijelaza bez polubranika, koji se ipak čine najučinkovitijom preventivom prometnih nesreća s naletima vlaka, koje su gotovo uvijek popraćene tragičnim krajem. Brojke baš i nisu ohrabrujuće, ali u HŽ-u tvrde da polubranici nisu garancija sprečavanja prometnih nesreća, čak naprotiv…
– Na području Varaždinske i Koprivničko-križevačke županije su 102 željezničko-cestovna prijelaza osigurana prometnim znakovima i Andrijinim križem te devet željezničko-cestovna prijelaza osiguranih svjetlosno-zvučnom signalizacijom, bez polubranika – kazali su.
Pitali smo i HŽ što kani učiniti po tom pitanju.
– Kroz Projekt osiguranja i modernizacije željezničko-cestovnih prijelaza i osiguranim sredstvima iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija za 16 željezničko-cestovnih prijelaza na području Varaždinske i Koprivničko- križevačke županije dodatno će se podignuti razina osiguranja ugradnjom automatskih elektroničkih signalno-sigurnosnih uređaja, od toga na 11 željezničko-cestovnih prijelaza u Varaždinskoj županiji i na pet u Koprivničko-križevačkoj županiji. – naveli su iz HŽ infrastrukture i dodali:
– Uz prethodno već puštene u rad modernizirane uređaje na prijelazima u ove dvije županije (financirane sredstvima Svjetske banke), preostala su još tri u Koprivničko-križevačkoj županiji, i to Kloštar Podravski 1 i Kloštar Podravski 2, a puštanje u rad osiguranja željezničko-cestovnog prijelaza Bregi predviđeno je 20.rujna 2022.- stoji u odgovoru HŽ-a.
Nepoštivanje prometnih propisa i prometne signalizacije i neoprez sudionika u cestovnom prometu prilikom prelaska pruge na željezničko-cestovnom prijelazu može izazvati najgore nesreće koje zbog siline udarca vrlo često završe smrću. No, iz HŽ- kažu, kako smo već napomenuli, da polubranici nisu garancija sigurnosti, većinom zbog neodgovornih vozača.
– Upravo najveći broj nesreća događa se na prijelazima s najvišim stupnjem osiguranja prijelaza, dakle na prijelazima osiguranima signalno-sigurnosnim uređajima. Tu su i lomovi polubranika koje u većini slučajeva lome nestrpljivi i nesavjesni vozači u cestovnom prometu neposredno prije prolaska vlaka zbog kojega su polubranici i spušteni, a svaki takav lom može se promatrati kao izbjegnuta nesreća- naveli su iz HŽ-a.
FOTO Nikola Wolf