Stanovnici Podravine i Prigorja od Hrvatskih željeznica dobili su božićnu čestitku u obliku potvrde da završetak radova na pruzi od Križevaca preko Koprivnice do granice s Mađarskom neće biti gotov do srpnja sljedeće godine. Iz HŽ Infrastrukture potvrdili su nam da je prema trenutačnom planu završetak svih radova na projektu rekonstrukcije postojeće pruge i izgradnje drugog kolosijeka na dionici pruge Križevci – Koprivnica – državna granica predviđen do kraja 2026. godine iako su donedavno komunicirali srpanj sljedeće godine.
– Preostali radovi odnose se na dovršetak građevinskih zahvata, ugradnju i puštanje u puni rad elektrotehničkih te signalno–sigurnosnih sustava, kao i provedbu tehničkih ispitivanja i ishođenje potrebnih dozvola. Nakon toga će obnovljena pruga u cijelosti biti puštena u promet – odgovorili su nam iz HŽ Infrastrukture koja je još tjedan dana ranije u priopćenju nagovijestila da je rok opet pomaknut, a sada je to i službeno.
Različiti izvođači
No, zapravo je veliko pitanje hoće li pruga kojom će putnički vlakovi prometovati brzinom do 160 km/h, čime bi putovanje od Koprivnice do Zagreba trajalo 45 ili 50 minuta, biti uopće završena do kraja sljedeće godine ili će se rok za završetak radova opet produžiti. Kako doznajemo od izvora dobro upućenih u same radove, i sada pomaknuti rok za završetak zvuči prilično optimistično i realnije je očekivati da bi obnovljena pruga u promet mogla biti puštena tek negdje u prvoj polovici 2027. godine. U nedavnom priopćenju HŽ Infrastruktura ističe da je do sada izvedeno oko 90 posto radova, no prema neslužbenim informacijama, sama pruga će zaista biti građevinski gotova kroz nekoliko mjeseci. Ali, još će se neko vrijeme čekati na implementaciju signalno–sigurnosnih i telekomunikacijskih uređaja, tvrdi nam izvor dobro upućen u same radove. I to zato što se dosta kasni s implementacijom tih uređaja pošto dva različita izvođača rade te uređaje jer je jedan dobio projekt od Dugog Sela do Križevaca, a drugi od Križevaca preko Koprivnice i granice. I sada treba postići kompatibilnost tih uređaja na oba projekta, a jedan od njih kasni pošto ih je izvođač radova na samoj pruzi, turski Cengiz, kasno ugovorio. U Hrvatskim željeznicama su zapravo spremni na činjenicu da će vožnja vlakom do metropole i u nadolazećem razdoblju biti prava avantura. Tako je HŽ Putnički prijevoz ovih dana oglasio javnu nabavu kojom se traži usluga prijevoza putnika autobusima na relaciji između Dugog Sela i Koprivnice za vrijeme izvođenja građevinskih radova na pruzi. Procijenjena vrijednost nabave je 700 tisuća eura bez PDV-a, a predviđeno trajanje ugovora najduže do 12 mjeseci od početka primjene ugovora. Kako je rok za dostavu ponuda sredina siječnja, a ugovorni odnos nastaje s danom izvršnosti odluke o odabiru, za pretpostaviti je da bi to moglo biti negdje u veljači, ako neće biti žalbi. Ističe se da je navedena usluga potrebna za relaciju Dugo Selo – Koprivnica i obratno, a povremeno će postojati potreba za pružanjem usluge prijevoza putnika autobusima u pograničnom prometu na relaciji željeznički kolodvor Koprivnica – cestovni granični prijelaz Gola – Gyekenyes i obratno.
Ozbiljna kašnjenja
Inače, ugovor između HŽ Infrastrukture i turskog Cengiza za izvođenje radova na pruzi Križevci – Koprivnica – mađarska granica potpisan je još u ožujku 2020. godine. Rok za dovršetak radova bio je tri i pol godine i kompletan zahvat trebao je prema inicijalnom planu biti završen negdje do kraja 2023. godine. Te originalne planove prvo je poremetila pandemija koronavirusa, potom i rat u Ukrajini pa ako i pruga bude puštena u promet do kraja 2026. godine, to će značiti da su radovi potrajali šest i pol godina. No, ako ćemo zaista morati čekati do prve polovice 2027. godine, tada će ispasti da su radovi trajali duplo duže od plana, odnosno punih sedam godina. Projekt modernizacije pruge od Križevaca do državne granice jedan je od najvećih infrastrukturnih projekata na željezničkoj mreži u Hrvatskoj i vrijedan je 350 milijuna eura sufinanciranih iz Instrumenata za povezivanje Europe.
Križevci i dalje pregovaraju s Cengizom
Turska tvrtka Cengiz koja izvodi radove na pruzi od Križevaca do granice s mađarskom po svemu sudeći ipak neće iseliti iz gospodarske zone Gornji Čret u Križevcima gdje se udomaćila još u ljeto 2020. godine. Prije nekoliko tjedana objavili smo da je ugovor o zakupu zemljišta istekao i da su iz Grada Križevaca tražili od Turaka da se isele pošto nisu ispoštovali ugovorne obveze, no postoje neki pomaci.
– Tvrtki Cengiz izdana su rješenja za naplatu komunalne naknade i u postupku je dogovaranje o izvršenju ugovornih obveza tvrtke Cengiz kao i plaćanje komunalne naknade. Za sada nije postignut čvrsti dogovor, stoga Grad i dalje ostaje pri svojim zahtjevima – ističu iz Križevaca koji od turskog poduzeća traže izgradnju dogovorene prometne i komunalne infrastrukture.
FOTO ilustracija