AUTORI: MATIJA DOLENEC, DINKO BOROZAN
Pivo u Mađarskoj upola
je jeftinije nego kod nas!
Vladimir Senjan i Lovro Šignjar iz Virja u Mađarsku su u kupovinu došli prvenstveno zbog kupnje piva. Virovski dečki kažu da se na pivu može dobro uštedjeti, pogotovo ako je u planu nekakva fešta pa trebaju malo veće količine. Može se uštedjeti i do 80 posto!
Ova je tema objavljena u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…
– Po limenci se može uštedjeti i do četiri kune, pogotovo ako je neko pivo u Mađarskoj na akciji, a uvijek je tako. Mi uzimamo ili Staropramen ili Carlsberg jer za limenke prolazi povrat za ambalažu kod nas u Hrvatskoj, što u konačnici smanjuje cijenu za 50 lipa – kaže Vladimir Senjan.
I mlijeko, šećer i ulje znatno su jeftiniji u Mađarskoj, no te se namirnice ne mogu kupiti u većim količinama.

– Mlijeka se može uzeti najviše šest litara jer su tako odredile trgovine, kao i za ulje koje možete kupiti u jednoj trgovini najviše dvije litre. Količine šećera trgovine su ograničile na tri kilograma, a njega je, pak, i teško naći ako se ne dođe u trgovinu odmah dok se otvori – kaže Vladimir Senjan.
Uz sva poskupljenja koja se događaju, ljude može posebno „živcira„ cijena piva u našim trgovinama. Mnogi upravo samo zbog toga pri pripremi neke fešte odlaze u Mađarsku kako bi kupili Carlsberg ili pak Holsten pivo koji se proizvode u Koprivnici gdje su gotovo 80 posto skuplji negoli u obližnjoj Mađarskoj.
Razlika u cijeni od 80 posto posebno bode u oči jer pivo u Mađarskoj ne spada u namirnice kojima je ograničena cijena te se ona slobodno formira na tržištu. Tako, dok od naših trgovaca slušamo da su cijene prehrambernih proizvoda u Mađarskoj ograničene, cijena piva nije pa je svejedno mnogo jeftinija. Možda se baš na pivu vidi zašto su i neke druge namirnice kao recimo Vegeta bitno jeftniji u Mađarskoj negoli u Hrvatskoj koja je ponekad i rekorder po visini cijena.
PIVO | MAĐARSKA | HRVATSKA |
Argus | 3,87 kn (209 ft) | 4,99 kn |
Holsten | 4,25 kn (229 ft) | 7,54 kn |
Carlsberg | 6,10 kn (329 ft) | 9,19 kn |
Staropramen | 4,99 kn (269 ft) | 8,99 kn |
Stella | 4,80 kn (259 ft) | 9,99 kn |
Cijene piva naših domaćih proizvođača, primjerice proizvoda Zagrebačke, Karlovačke i Panonske pivovare bitno su više od proizvoda njemačkih pivovara, koje se također prodaju u našim trgovinama. Pitate se kako je to moguće? Zar cijenu ne oblikuju troškovi proizvodnje, logistika i slično? Pa kako onda mogu biti toliko skuplje nego u Mađarskoj? Je li pitanju porez i trošarinama? Prema dostupnim podacima, u Hrvatskoj porez i trošarine na alkohol negdje su u sredine, istini za volju u gornjem djelu sredine među zemljama EU, ali ta stavka ne može u toj mjeri utjecati na cijenu. To nam potvrđuju i proizvođači, koji izgleda nisu previše uzbuđeni zbog ove vrlo loše vijesti za naše potrošače, a Hrvati su veliki potrošači piva.

– Trenutno sam na terenu, pa vam nisam u mogućnosti poslati tražene odgovore, ali kao što ste i sami napomenuli, Carlsberg Croatia d.o.o. posluje u skladu sa svim zakonskim odredbama. Sukladno tome, Carlsberg Croatia d.o.o. ne smije izravno ili neizravno utvrđivati cijene na tržištu. Trgovci su slobodni u formiranju cijena prema uvjetima na tržištu – kratko i gotovo ovlaš odgovoreno nam je iz koprivničkog proizvođača piva.
No, u tom odgovoru na naše pitanje koji je napisan onako uzgred, stoji i rješenje ovog misterija.
Objašnjenje ovog fenomena može se potražiti u čistim osnovama ekonomije, ponude i potražnje, prepoznatljivosti brendova kao i neutažnom željom za profitom te navikama potrošača.
Prva tri proizvođača piva u Hrvatskoj drže 90 posto tržišta. Dakle, njihovi proizvodi, prvenstveno Ožujsko, Karlovačko pivo i Pan kao treći igrač te ostali brendovi ovih kompanija koje su u stopostotnom stranom vlasništvu, čini 90 posto kupljenog piva u Hrvatskoj. Dakle, cijena se, osim faktora koje smo spomenuli, formira i na osnovu toga koliko netko želi dati za određen proizvod, dakle, ako naši građani žele kupiti 80 posto skuplji proizvod u Hrvatskoj negoli je on u Mađarskoj, takve će cijene biti izvješene. Konkurencija u drugim europskim zemljama nešto je raznovrsnija te se tamo ponekad mora ići i ispod isplativosti da bi se stekli kupci, koji, izgleda, u Hrvatskoj teško mijenjaju navike.
FOTO Nikola Wolf