Češnjak, jedno je od najstarijih i najcjenjenijih povrća na svijetu, poznato po svojoj aromi, ljekovitosti i visokoj tržišnoj vrijednosti. U Hrvatskoj je vrlo tražen, osobito domaći, jer ima jaču aromu i kvalitetu od uvoznog. Upravo zato mnogi mali proizvođači i hobisti biraju češnjak kao jednostavnu, isplativu kulturu za uzgoj.
Češnjak se najčešće sadi u jesen, od listopada do studenog, ovisno o klimatskom području. Jesenski češnjak ima dulje vegetacijsko razdoblje i daje veće, zdravije glavice. Sadi se u rahlu, dobro dreniranu zemlju, bogatu humusom, a najbolje uspijeva na sunčanim položajima. Idealno je saditi ga nakon kultura poput mahunarki, rajčice ili tikvica, a treba izbjegavati sadnju iza luka i drugog češnjaka zbog mogućih bolesti tla.
Sadnja je vrlo jednostavna: svaki češanj iz glavice sadi se pojedinačno, s vrhom prema gore, na dubinu od 4 do 6 centimetara i razmakom od 10–15 cm u redu. Češnjak je otporan na hladnoću, pa mu ni zima ne smeta. Nakon sadnje zahtijeva vrlo malo njege, povremeno plijevljenje, rahljenje i umjereno zalijevanje, posebno u proljeće kada počinje intenzivniji rast.
Češnjak ne raste brzo poput salate ili rotkvice, potrebno mu je oko 8 do 9 mjeseci od sadnje do berbe. Jesenski se češnjak obično vadi krajem lipnja ili u srpnju, kada listovi počnu žutjeti i polijegati. Tada se glavice vade, suše nekoliko dana na sjenovitom i prozračnom mjestu, a zatim spremaju na suho i hladno za čuvanje ili prodaju.
Uzgoj češnjaka je lako savladiv, ne zahtijeva posebnu opremu ni stalnu brigu. Dovoljno je kvalitetno tlo i osnovna pažnja. Zbog svoje otpornosti i dugog roka trajanja, češnjak je izvrstan izbor i za početnike i za ozbiljnije proizvođače. Može se saditi i na manjim površinama u vrtu, ali i na većim parcelama za prodaju.
Cijena češnjaka u Hrvatskoj posljednjih godina bilježi stalan rast. Domaći češnjak često doseže 10 do 12 €/kg, dok se uvozni prodaje za 4 do 6 €. S obzirom na to da troškovi uzgoja nisu visoki, a potražnja stalno raste, uzgoj češnjaka može biti vrlo isplativ, osobito ako se prodaje lokalno, na tržnicama ili izravno kupcima.
FOTO ilustracija