Električni romobili postali su uobičajena pojava na našim cestama i nogostupima. Voze ih i stari i mladi, a često možemo čuti kako vozači električnih romobila predstavljaju sve veću opasnost za sebe, ali i za ostale sudionike u prometu. Posebno je to problematično zato što električne romobile voze i djeca, a brzina koju ovi uređaji mogu postići nerijetko premašuje sposobnosti mladih vozača koji obično znaju malo toga o prometnim propisima, zbog čega se mogu dogoditi nesreće. Tako je prije nekoliko tjedana 12-godišnje dijete romobilom u Hlebinama izletjelo pred kamion i dijete je samo zahvaljujući sreći prošlo tek s lakšim tjelesnim ozljedama.
Ljetos je ozlijeđeno i dvoje djece koje je romobilom izletjelo pred automobil u Brodiću, a podaci Policijske uprave koprivničko–križevačke pokazuju da je broj nesreća u kojima sudjeluju vozači romobila u porastu. Tako su tijekom prošle godine vozači električnih romobila sudjelovali u pet prometnih nesreća, od čega su četiri nesreće bile s ozlijeđenim osobama u kojima je šest osoba ozlijeđeno. No, ono što najviše može zabrinjavati je činjenica da su vozači električnih romobila evidentirani kao odgovorni za sve četiri nesreće s ozlijeđenim osobama, a dvije nesreće počinili su maloljetni vozači romobila. Podaci iz prvih deset mjeseci ove godine zabrinjavaju još i više.
Zabrinjavajući podaci
– U prvih deset mjeseci 2024. godine vozači osobnih prijevoznih sredstava sudjelovali su u osam prometnih nesreća od čega u četiri nesreće s ozlijeđenim osobama i četiri nesreće s materijalnom štetom. Od 11 vozača i putnika na osobnim prijevoznim sredstvima, dvije osobe zadobile su teške, a tri lake tjelesne ozljede. Vozači osobnih prijevoznih sredstava evidentirani su kao počinitelji u pet prometnih nesreća, od čega četiri nesreće s ozlijeđenim osobama i jedne nesreće s materijalnom štetom. Pod utjecajem alkohola evidentiran je jedan vozač osobnog prijevoznog sredstva. Dvije nesreće počinili su maloljetni vozači, a u jednoj je nesreći kao počinitelj evidentirano dijete – ističu iz Policijske uprave koprivničko–križevačke i naglašavaju da električnim romobilom u prometu smije upravljati osoba koja je navršila 14 godina, a na njemu se smije voziti samo ona osoba koja upravlja tim vozilom.
– Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, sudjelovanje u prometu dozvoljeno je osobnim prijevoznim sredstvima s motornim ili električnim pogonom bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h. Navedenim vozilima koji imaju veću snagu motora od propisane i koji razvijaju brzinu veću do 25 km/h sudjelovanje u prometu nije dozvoljeno – naglašavaju iz policije i dodaju da zakonskim propisima trenutačno nije regulirana obveza registracije osobnih prijevoznih sredstava i jednostavno je nemoguće doznati podatak o broju romobila u Koprivničko–križevačkoj županiji. O problematici električnih automobila govorilo se nedavno i u temi dana na RKC-u i brojni građani podijelili su svoja iskustva. Građani su ponajviše zabrinuti prisustvom te nove vrste prometala na našim cestama i smatraju da bi se vožnja romobilom na neki način trebala regulirati.
– Jako su neugodni i jure kud ne treba. Trebalo bi se to nekako urediti, možda da imaju neki zvučni signal kada se voze jer strašno je kada prolete pored vas, a uopće i ne znate da su tu. Nek’ se voze po cesti kuda ide i auto – istaknula je jedna slušateljica dok drugu najviše smeta što su vozači električnih romobila neoprezni i ne poštuju pješake.
Skoro me srušio
– Nedavno me jedan skoro srušio. Hodala sam po nogostupu i nisam uopće čula da dolazi iza mene. Što da sam naglo skrenula u stranu? Zaletio bi se u mene i tko zna kako bi to završilo. Vidim ih i kako samo prolete preko pješačkih prijelaza, a morali bi stati. To je jako neoprezno i svojim ponašanjem u potencijalnu opasnost dovode ne samo sebe, već i sve ostale sudionike u prometu. Kada bi se držali prometnih pravila, tada ne bi bilo problema – kazala je slušateljica dok iz policije napominju da se vozači električnih romobila trebaju kretati biciklističkom stazom, a ako ona ne postoji, tada nogostupom.
– U pješačkoj zoni i na nogostupu, moraju voditi računa o sigurnosti pješaka, smanjiti brzinu kretanja prilikom nailaska na pješake te zvučnim znakom koji je obavezan prethodno upozoriti pješake na svoj nailazak. Ako nema ni biciklističkih staza, ni cesta, tada se mogu kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje, što bliže desnom rubu kolnika – zaključuju iz policije.
FOTO arhiva