Ovaj tekst je objavljen u tiskanom izdanju Podravskog lista
Transeuropska prometna mreža je planirana mreža prometnica svih vidova prometa u Europskoj uniji i zemljama u okruženju u sklopu koje je Hrvatska nedavno s dva takva prometa pravca skočila na četiri, a to znači da se izgradnja ili rekonstrukcija pruga i prometnica na tim pravcima može uvelike sufinancirati europskim novcem. Tako je Europsko vijeće uz parlament usuglasilo novu uredbu s novim koridorima, u kojima se spominje i Podravina. No, kako izgleda, to uvelike ovisi o tome kako, tko i gdje stavlja granice Podravine.
No, idemo redom. Hrvatska se sada nalazi na koridorima Baltičko more – Jadransko more i Zapadni Balkan – Istočni Mediteran. Dosad je pripadala dvama koridorima, Mediteranski koridor i koridor Rajna – Dunav. Podravina je tako sada bila uključena u Mediteranski koridor, koji spaja srednju Europu s lukom Rijeka, a radovi na pruzi između državne granice do Križevaca realizirani su upravo zato što se radi o važnom europskom pravcu. Glavni ciljevi mreže su osigurati koordiniranu izgradnju prometnica, ustanoviti zajedničke standarde prioritetnih pravaca te poticati multimodalnost, a sve kako bi se u konačnici dobila mreža prometnica koja smanjuje vrijeme putovanja, pospješuje trgovinu i gospodarski rast uz istovremeno povećavanje sigurnosti i smanjenja utjecaja prometa na okoliš.
– Mreža obuhvaća dvoslojnu strukturu koja se sastoji od sveobuhvatne i osnovne mreže, a nakon revizije Uredbe dodaje se i novi sloj koji se naziva „proširena osnovna mreža“. Kao instrument za implementaciju osnovne mreže, najbitniji dijelovi iste uvršteni su u Europske transportne koridore. Revizijom TEN-T Uredbe, uvrštena su dva nova koridora preko teritorija Republike Hrvatske (Baltičko more – Jadransko more i Zapadni Balkan – istočni Mediteran), zahvaljujući čemu smo, uz već postojeća dva koridora (Mediteranski i Rajna – Dunav koridor), trenutno prisutni na ukupno 4 koridora – naveli su na naša upit iz Ministarstva mora prometa i infrastrukture. Također, koridorske pruge na području Republike Hrvatske su prema novoj TEN-T mapi Rijeka – Zagreb – Budimpešta (Mediteranski koridor, Baltičko more – Jadransko more), Ljubljana – Zagreb – Beograd (Zapadni Balkan – istočni Mediteran, Mediteranski koridor), Zagreb – Oštarije – Knin – Split (Baltičko more – Jadransko more).
– Kada govorimo o području Podravine, ista je revizijom Uredbe u boljoj prometnoj poziciji. Naime Podravska pruga, tj. dio pruge R202 na dionici Varaždin – Osijek, uvrštena je u sveobuhvatnu mrežu, kao i cestovni pravci DC12 i DC5, čime je, u kontekstu povezanosti tog dijela Podravine i Slavonije, ispravljena nelogičnost iz prethodne Uredbe – naveli su iz Ministarstva. Ovim je odgovorom vidljivo da se u Podravini, osim radova koji bi za godinu dana trebali biti gotovi, a tiču se pruge do Križevaca, neće još dugo ništa raditi po tom pitanju. Budući da pruga Varaždin – Osijek, koja prolazi Ludbregom, Koprivnicom i Pitomačom u sveobuhvatnoj mreži, čiji su projekti na rasporedu tek kad se obavi osnovna mreža, točnije dovrši izgradnja nizinske pruge od Botova do Rijeke, napravi drugi kolosijek te se elektrificira pruga od Oštrija kroz Knin do Splita i obnovi pruga od Novske do Tovarnika i izgrade pruge od Dugog Sela do Novske. Što se tiče spomenutih cestovnih pravaca, ni jedan od njih nije u Podravini, iako su u Ministarstvu naveli da jesu, a procjenu ostavljamo vama. Tako je prometnica DC12 brza cesta Vrbovca preko Bjelovara do Virovitice i državne granice s Mađarskom, dok je DC 5 cesta koja ide u pravcu Terezino polje (Mađarska) – Virovitica – Daruvar – Okučani – G.P. Stara Gradiška (BIH).
FOTO arhiva