Podravski favicon - Podravina i Prigorje - Koprivnica - Križevci - Đurđevac - Ludbreg - Aktualne vijesti - Zanimljivosti - Fotogalerije
gradske autobuse pogonit će vodikom iz otpada, a tu je i nova pruga do zagreba

Ako zaživi, ovaj će futuristički projekt u potpunosti promijeniti Križevce

Ovaj tekst je objavljen u tiskanom izdanju Podravskog lista

Gradska uprava grada Križevaca krajem prošle godine pokrenula je projekt kojem je cilj bio uspostavljanje javnog linijskog prijevoza, a kako izgleda, taj je prijevoz vezan uz jedan revolucionarni projekt u hrvatskim okvirima, koji se također provodi u Križevcima. Autobusi koji bi vozili Križevčane trebali bi se pogoniti na vodik, koji će pak nastati kao nusprodukt otpada kojeg isti ti Križevčani proizvedu. Zvuči futuristički, ali po tom su se pitanju već pokrenuli konkretni potezi. Kako smo već pisali, sve kreće od projekta kojeg provodi tvrtka DOK-ING iz Zagreba. Oni su u poodmakloj fazi izrade prototipa koji bi komunalni otpad te recimo mulj s pročistača upotrebljavao kao sirovinu za proizvodnju vodika. To postrojenje u pogon bi se trebalo pustiti upravo u Križevcima.

Naime, već postoji dogovor između tvrtke DOK-ING i križevačkog Komunalnog poduzeća o tome da se postrojenje iz Zagreba, gdje se gradi, transportira u Križevce, gdje bi ga preuzelo križevačko Komunalno poduzeće. Tamo bi kao sirovinu koristilo otpad koji je prikupljen u križevačkom kraju. Kako smo spomenuli, u gradu su istovremeno pokrenuli savjetovanja s javnosti o projektu javnog linijskog prijevoza. U međuvremenu je za Bloomberg Adriu Danica Maljković, direktorica tvrtke Indeloop koja je u sastavu DOK-ING grupe, potvrdila da će se u blizini odlagališta otpada u Križevcima izgraditi Waste2Hydrogen postrojenje, koje će obrađivati značajne količine tog otpada i proizvoditi energiju.

– Plan je da grad proizvedeni vodik koristi za gradski prijevoz, što će dodatno reducirati ugljični otisak grada. Ako sve bude po planu, proizvodnja iz postrojenja trebala bi započeti kroz dvije godine – navela je Maljković.

Iz ovog se vidi da je spomenuti projekt već u realizaciji, a ne sam na papiru, gdje su se slični koncepti samo i nalazili proteklih godina. Ovako nešto imalo bi smisla zbog nekoliko razloga. Prvi je taj što Europa obilato financira projekte javnog prijevoza na zelenu energiju, a ovakav bi zaokruženi proces sigurno bio i više nego prihvatljiv za potpore iz EU, jer u jednom potezu na nekoliko načina smanjuje ugljični otisak. Tako se na taj način održivo postupa s otpadom koji u cijelosti postaje sirovina, bilo u vidu vodika za pogon autobusa ili za druge industrije koje bi koristile nusprodukt u vidu pepela koji bi nastao nakon procesa uplinjavanja. Također, promet bi se preusmjerio s automobila na javni prijevoz, potez koji bi u slučaju Križevca mogao biti pun pogodak.

Naime, pisali smo kako bi Križevci uskoro trebali dobiti stotinjak novih stanova, što znači daljnju urbanizaciju, a moguće je i da će dio novih stanovnika biti i s područja Zagreba, koji će putovati na posao. Finaliziranjem dvokolosiječne pruge do Zagreba i uvođenjem novih linija vlaka koje će Križevce i Zagreb povezati na razini od 20 minuta, Križevci će završiti proces koji je započeo dolskom brze ceste, a to je uklapanje tog prigorskog grada u sustav prigradskog prometa grada Zagreba. Uvođenjem javnog prijevoza autobusima i spomenutih brzih željezničkih linija, stvaraju se uvjeti za brzo svakodnevno putovanje između Zagreba i Križevaca bez da se koriste osobni automobili, nešto što je u razvijenijim državama sasvim normalno. Što se pak tiče same tehnologije, mnogo se priča kako se ovdje radi o spalionici otpada, ali odgovorni tvrde da se ovdje radi o sasvim drugačijim procesima.

– Vrste otpada kao ulazna sirovina za postrojenje definirane su Dozvolom i prvenstveno se odnose na tri vrste otpada. Koristit će se ostatni nereciklabilni otpad nastao nakon sortiranja otpada, drveni otpad i miješani komunalni otpad. Ovim pilot projektom Komunalno poduzeće Križevci u suradnji s tvrtkom Indeloop želi pridonijeti rješavanju problema obrade i zbrinjavanja otpada na što ekološki prihvatljiviji način i u skladu s hijerarhijom postupanja s otpadom, a što će se ostvariti probnim radom ovog postrojenja i inovativne tehnologije. Bitno je za istaknuti da postrojenje ne emitira nikakve štetne emisije i da se proces odvija bez ikakvih emisija u okoliš – naveo je Martin Kozjak, direktor Komunalnog poduzeća Križevci.

FOTO Nikola Wolf

Halo, Podravski!

Imate priču, vijest, fotku ili video?
Nešto vas muči ili želite nešto/nekoga pohvaliti?
Javite nam se!

Završio turnir županijskih klubova

FOTO Euri i pehari otišli prema Drnju i Starigradu, feštat će se noćas i u Herešinu

Cesta zatvorena za sav promet

UPRAVO Teška prometna nesreća, poginula jedna osoba

Sutra premijera novog travnjaka

FOTO Pogledajte nove dresove Slavena, drugačiji su od onog na što smo navikli


Search

Upišite pojam koji želite pretraživati