ANALIZA TRŽIŠTA: NASTAVLJA SE VELIKA BITKA ZA KUPCE

Novi trgovački lanac s više od 350 dućana prošli je tjedan stigao u našu županiju

piše: Robert Mihaljević

Tržište maloprodaje u Hrvatskoj već dugo nije bilo tako dinamično kao tijekom prošle godine. Događaju se spajanja i preuzimanja, najveći otvaraju nove supermarkete i najavljuju nove bitke za tržišne udjele. Početkom ove godine, točnije 3. siječnja, Narodni trgovački lanac i službeno je preuzeo maloprodajno i veleprodajno poslovanje tvrtke TP Varaždin, odnosno 90 njihovih dućana koji posluju u sastavu lanca Kitro. Time će NTL proširiti svoje poslovanje u još četiri županije: Varaždinsku, Međimursku, Krapinsko-zagorsku i Koprivničko-križevačku. Time će doći do ukupno više od 350 prodajnih mjesta. Faza rebrendinga, promjene naziva i prilagodbe novom poslovnom modelu trajat će idućih mjesec dana, do početka veljače, kažu u NTL-u. Na području Koprivnice i prigradskih naselja Kitro je otvorio desetak dućana, a odsad će svi poslovati pod kapom NTL-a. U grupaciji NTL kao samostalne tvrtke na sjeveru posluju i križevački Robin, Dergez iz Podravskih Sesveta, čakovečki Metss i donjostubički Trgostil koji su pripojeni Trgovini Krk te drugi. NTL je predlani imao oko 1120 zaposlenih. Prihodi su im iznosili 160 milijuna eura, a neto dobit 5,2 milijuna eura. S druge strane, TP Varaždin iste je godine imao 450 radnika, oko 49 milijuna eura prihoda i 2,8 milijuna eura dobiti. Grupacija NTL predlani je bila deseti najveći trgovački lanac u Hrvatskoj, a ove bi godine možda mogla skočiti na deveto mjesto.

No, posebno je važno snažno i brzo širenje talijanskog diskontera Eurospina, koji tijekom 2022. bilježi značajan rast tržišnog udjela na nacionalnoj razini i pomak sa 17. na 13. poziciju najvećih trgovačkih lanaca u našoj zemlji. Eurospin danas ima ukupno 23 trgovine i nema nikakve sumnje da je tijekom prošle godine dodatno poboljšao svoju poziciju na toj ljestvici. Zbog toga nas ne bi iznenadilo da je već ušao u top 10 lanaca u Hrvatskoj po ukupnom prometu. Dolazak Eurospina u Hrvatsku svakako je dobra vijest za kupce, posebno iz jednog razloga – on je izravan konkurent njemačkom diskonteru Lidlu koji dosad nije imao ozbiljne konkurencije.

Očekuje se nastavak žestoke tržišne utakmice dva lanca koji dominiraju vlastitim trgovačkim markama i niskim cijenama. U toj bitki kupci mogu samo profitirati. Lidl je, prema podacima Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, sve do predlani značajno jačao svoj tržišni udio i poziciju u Hrvatskoj. Bit će zanimljivo vidjeti kako je to izgledalo prošle godine zbog širenja Eurospina, a posebno kako će to biti ove godine u kojoj talijanski lanac planira otvarati nove supermarkete diljem Hrvatske. Studenac je brojnim akvizicijama koje su kontinuirano provođene tijekom prošle godine skočio na šesto mjesto. I to nije sve od njih jer im je plan nastaviti se širiti kroz akvizicije i ove godine. U 2022. godini Konzum je i dalje bio prvi maloprodajni lanac u Hrvatskoj s tržišnim udjelom od 23,7 posto, što je nešto slabije nego godinu ranije. Lidl je bio drugi s udjelom od 15,6 posto, što je 0,6 posto više nego tijekom 2021. godine. Dalje u promatranoj 2022. godini slijede Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, Trgovina Krk i NTL, otkrivaju podaci Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja.

Prihodi ukupno 45 najvećih trgovačkih lanaca u Hrvatskoj, kako navodi Agencija, pretprošle su godine iznosili više od 50 milijardi kuna, što je rast od gotovo 16 posto u odnosu na prethodnu godinu. Dakako, na toliki rast najveći je utjecaj imala velika inflacija koja i dalje nije do kraja obuzdana, premda je proteklih mjeseci osjetno niža nego u istom razdoblju ranije. Pritom je učinak inflacije bio najvidljiviji u hrani i bezalkoholnim pićima, što znači da je roba iz tih kategorija najviše poskupjela. Zanimljivo je kako 45 najvećih trgovačkih lanaca danas prvi put imaju osjetno više od 5000 prodajnih mjesta. Samo predlani otvoreno je više od 170 novih, a takav trend nastavljen je i lani. Studenac je po broju prodajnih mjesta uvjerljivo na prvom mjestu s više od 1200 jedinica, no uglavnom je riječ o manjim kvartovskim i seoskim dućanima, odnosno prodavaonicama i samoposlugama. Konzum je na drugom mjestu s oko 600 prodajnih mjesta (uglavnom velikog formata), a na treće mjesto preuzimanjem Trgostila lani se probila Trgovina Krk, koja sad ima više od 440 prodajnih mjesta i oko 2000 zaposlenih. Trgovina Krk posluje u sastavu Čakovečkih mlinova, a ranije je integrirala njihove lance Radnik Opatiju i čakovečki Metss koji je imao 175 maloprodajnih objekata te šest prodajnih objekata građevinskog materijala. Preuzimanjem Kitra pak na četvrto se mjesto probio NTL koji sad ima više od 350 dućana. Splitski Tommy je treći s oko 230 trgovina velikog formata, a dalje slijede Spar (120), Plodine (110) i Lidl (108). Kaufland ima 45 prodajnih mjesta, ali ispred njega su neki lokalni dućani poput križevačkog Robina, koji ih ima 54.

To su uglavnom okvirni podaci s početka ove godine. Konzum je pritom ostao vodeći trgovački lanac u Zagrebu i šest županija: Zagrebačkoj, Krapinsko-zagorskoj, Varaždinskoj, Karlovačkoj, Ličko-senjskoj te Osječko-baranjskoj županiji. Članice njemačke Schwarz grupe vodeće su u četiri županije: Lidl je najjači na tržištu Koprivničko-križevačke i Bjelovarsko-bilogorske županiji, dok je Kaufland vodeći trgovac u Brodsko-posavskoj i Požeško-slavonskoj županiji. U Dubrovačko-neretvanskoj županiji vodeći trgovac postao je Studenac, kojem je to ujedno prva županija u kojoj je lider. Tommy je pak i dalje prvi u tri jadranske županije: Splitsko-dalmatinskoj, Šibensko-kninskoj i Zadarskoj županiji. KTC je tijekom 2022. godine bio najveći trgovac u Virovitičko-podravskoj županiji, a Mlin i pekare tržišni su lider u Sisačko-moslavačkoj županiji. Boso je pak dugogodišnji lider u Vukovarsko-srijemskoj županiji. Trgovina Krk najveći je trgovac u Međimurskoj županiji, otkrivaju novi podaci Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja.

FOTO Nikola Wolf

Halo, Podravski!

Imate priču, vijest, fotku ili video?
Nešto vas muči ili želite nešto/nekoga pohvaliti?
Javite nam se!

U proračunu grada osigurano milijun eura kroz dvije godine

Kreće izgradnja nove zgrade Veterinarskog zavoda Križevci

ĐURĐEVAČKI LIMITATOR

Prodaja megle v Đurđevcu dobila i spomenik

godinama čeka da se urede odvodni kanali uz obližnju cestu

VIDEO Ivo: “Sva voda koja se slijeva s polja ide kroz moje dvorište, već smo četiri puta čistili blatni podrum”