Podravski u inspekciji: Pivo u Mađarskoj upola je jeftinije nego kod nas

AUTORI: MATIJA DOLENEC, DINKO BOROZAN

Pivo u Mađarskoj upola

         je jeftinije nego kod nas!

Vladimir Senjan i Lovro Šignjar iz Virja u Mađarsku su u kupovinu došli prvenstveno zbog kupnje piva. Virovski dečki kažu da se na pivu može dobro uštedjeti, pogotovo ako je u planu nekakva fešta pa trebaju malo veće količine. Može se uštedjeti i do 80 posto!

Ova je tema objavljena u ponedjeljak u tiskanom izdanju Podravskog lista…

– Po limenci se može uštedjeti i do četiri kune, pogotovo ako je neko pivo u Mađarskoj na akciji, a uvijek je tako. Mi uzimamo ili Staropramen ili Carlsberg jer za limenke prolazi povrat za ambalažu kod nas u Hrvatskoj, što u konačnici smanjuje cijenu za 50 lipa – kaže Vladimir Senjan. 

I mlijeko, šećer i ulje znatno su jeftiniji u Mađarskoj, no te se namirnice ne mogu kupiti u većim količinama.

– Mlijeka se može uzeti najviše šest litara jer su tako odredile trgovine, kao i za ulje koje možete kupiti u jednoj trgovini najviše dvije litre. Količine šećera trgovine su ograničile na tri kilograma, a njega je, pak, i teško naći ako se ne dođe u trgovinu odmah dok se otvori – kaže Vladimir Senjan.

Uz sva poskupljenja koja se događaju, ljude može posebno „živcira„ cijena piva u našim trgovinama. Mnogi upravo samo zbog toga pri pripremi neke fešte odlaze u Mađarsku kako bi kupili Carlsberg ili pak Holsten pivo koji se proizvode u Koprivnici gdje su gotovo 80 posto skuplji negoli u obližnjoj Mađarskoj.

Razlika u cijeni od 80 posto posebno bode u oči jer pivo u Mađarskoj ne spada u namirnice kojima je ograničena cijena te se ona slobodno formira na tržištu. Tako, dok od naših trgovaca slušamo da su cijene prehrambernih proizvoda u Mađarskoj ograničene, cijena piva nije pa je svejedno mnogo jeftinija. Možda se baš na pivu vidi zašto su i neke druge namirnice kao recimo Vegeta bitno jeftniji u Mađarskoj negoli u Hrvatskoj koja je ponekad i rekorder po visini cijena.

PIVOMAĐARSKAHRVATSKA
Argus3,87 kn (209 ft)4,99 kn
Holsten4,25 kn (229 ft)7,54 kn
Carlsberg6,10 kn (329 ft)9,19 kn
Staropramen4,99 kn (269 ft)8,99 kn
Stella4,80 kn (259 ft)9,99 kn

Cijene piva naših domaćih proizvođača, primjerice proizvoda Zagrebačke, Karlovačke i Panonske pivovare bitno su više od proizvoda njemačkih pivovara, koje se također prodaju u našim trgovinama. Pitate se kako je to moguće? Zar cijenu ne oblikuju troškovi proizvodnje, logistika i slično? Pa kako onda mogu biti toliko skuplje nego u Mađarskoj? Je li pitanju porez i trošarinama? Prema dostupnim podacima, u Hrvatskoj porez i trošarine na alkohol negdje su u sredine, istini za volju u gornjem djelu sredine među zemljama EU, ali ta stavka ne može u toj mjeri utjecati na cijenu. To nam potvrđuju i proizvođači, koji izgleda nisu previše uzbuđeni zbog ove vrlo loše vijesti za naše potrošače, a Hrvati su veliki potrošači piva.  

–  Trenutno sam na terenu, pa vam nisam u mogućnosti poslati tražene odgovore, ali kao što ste i sami napomenuli, Carlsberg Croatia d.o.o. posluje u skladu sa svim zakonskim odredbama. Sukladno tome, Carlsberg Croatia d.o.o. ne smije izravno ili neizravno utvrđivati cijene na tržištu. Trgovci su slobodni u formiranju cijena prema uvjetima na tržištu – kratko i gotovo ovlaš odgovoreno nam je iz koprivničkog proizvođača piva.

No, u tom odgovoru na naše pitanje koji je napisan onako uzgred, stoji i rješenje ovog misterija.

Objašnjenje ovog fenomena može se potražiti u čistim osnovama ekonomije, ponude i potražnje, prepoznatljivosti brendova kao i neutažnom željom za profitom te navikama potrošača.

Prva tri proizvođača piva u Hrvatskoj drže 90 posto tržišta. Dakle, njihovi proizvodi, prvenstveno Ožujsko, Karlovačko pivo i Pan kao treći igrač te ostali brendovi ovih kompanija koje su u stopostotnom stranom vlasništvu, čini 90 posto kupljenog piva u Hrvatskoj. Dakle, cijena se, osim faktora koje smo spomenuli, formira i na osnovu toga koliko netko želi dati za određen proizvod, dakle, ako naši građani žele kupiti 80 posto skuplji proizvod u Hrvatskoj negoli je on u Mađarskoj, takve će cijene biti izvješene. Konkurencija u drugim europskim zemljama nešto je raznovrsnija te se tamo ponekad mora ići i ispod isplativosti da bi se stekli kupci, koji, izgleda, u Hrvatskoj teško mijenjaju navike.

FOTO Nikola Wolf

Facebook
Twitter
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI