Troškovi koje će općine imati kad se aglomeracija dovrši, općinske će proračune dovesti do očaja

Projekt Aglomeracije Koprivnica jedan je od najvažnijih komunalnih i infrastrukturnih projekata uopće koji se provodi ili se provodio u našem kraju. Opseg radova je ogroman, pa tako i oštećenje postojeće infrastrukture. Općine i grad Koprivnica u manjem dijelu sudjeluju u sufinanciranju projekta, a troškovi koji će nastati nakon njega mogli bi pojedine općinske proračune i načelnike baciti u očaj.

Nerazvrstane ceste

Naime, radi se o obnovi nerazvrstanih prometnica na području tih općina. Projektom aglomeracije predviđeno je saniranje samo onog dijela prometnice koji je oštećen radovima. No, u mnogo slučajeva oštećenje je veliko i sve osim potpune obnove takvih cesta bila bi potpuna besmislica. To znači da bi Općina morala sufinancirati obnovu svih prometnica na svom području, što pak znači da bi time potrošili veliku većinu svog investicijskog dijela proračuna za godinu ili dvije. Uzmimo za primjer dvije općine gdje su radovi na nerazvrstanim prometnicama u velikom dijelu realizirani i gdje se vidi količina oštećenja. Radi se o općinama Drnje i Đelekovec. U općini Drnje u najlošijem su stanju ceste u ulicama Braće Radić i Oslobođenja. Stanovnici tih ulica ogorčeni su što se oštećenja ne saniraju redovito jer se stalno pojavljuju nove rupe koje im stvaraju probleme. Možda su ponekad stanovnici premalo strpljivi kod ovakvih radova, jer se zaista radi o iznimno zahtjevnim zahvatima, ali dugoročno možda bi njihovo nezadovoljstvo moglo biti potpuno opravdano. Posebice ako općine na vrijeme ne iznađu modele kako sufinancirati radove.

Milijun eura

Petar Dombaj, načelnik Općine Drnje, ističe kako je s izvođačima radova dogovoreno da se redovitije saniraju oštećenja, što dosad nije bio slučaj, a da će  u kompletnu sanaciju cesta krenuti tek nakon 1. rujna, kad završe svi radovi. Do tad načelnik apelira na strpljenje mještana, iako je i sam svjestan da im nastala oštećenja i radovi znatno remete svakodnevicu.  U samom asfaltiranju i općine će morati financijski sudjelovati, a to će, naglašava Dombaj, biti veliki udar na općinske proračune.

– Nažalost, većina cesta zahtijeva kompletno asfaltiranje, a to projektom nije predviđeno, što znači da ćemo i mi morati financirati te radove. Prema prvom grubom izračunu za naš udio u projektu aglomeracije i sanaciju cesta morat ćemo izdvojiti oko milijun eura, a to je za našu Općinu velika investicija. Radimo na tome da se s izvođačima radova dogovorio što manji naš udio u sanaciji oštećenja – zaključio je Dombaj.

U Đelekovcu je, pak, situacija najgora u Ulici palih boraca. Kao i u Drnju, cesta je puna udarnih rupa i oštećenja.

– Nije nam jasno zašto ne asfaltiraju cestu ako su završili radove u našoj ulici. Sve nam se čini da ćemo još mjesecima imati razrovanu cestu – kaže Ankica.

Lara Samoščanec, načelnica Općine Đelekovec, također moli mještane za strpljenje, a ni Đelekovcu ne odgovara baš činjenica da će općine snositi dio troškova sanacije cesta.

-Izvođači radova snose sve troškove samo ako je oštećeno više od dvije trećine ceste, a to nigdje nije slučaj jer očito i oni paze da se takvo nešto ne dogodi. Nema smisla da se kompletne ceste ne obnove, a trenutno osmišljavamo način na koji bi naš proračun mogao podnijeti eventualna financijska izdvajanja za asfaltiranje – kaže Lara Samoščanec.

Postoje uvjeti

Iz Koprivničkih voda su nam odgovorili da je sanacija javnih i nerazvrstanih cesta predviđena u cjelokupnom obimu koji je potreban da se ceste dovedu u prvobitno stanje, a sve sukladno izdanim uvjetima pojedinih upravitelja cesta i prihvatljivosti za financiranje EU sredstvima. To otprilike znači ono što su nam potvrdili i načelnici.  No, kako izgleda, po završetku radova morat će doći do dogovora između naručitelja KC voda, ali i njihovih kolega iz Križevaca i Đurđevca s izvođačima i čelnicima gradova i općina. Jedno je sigurno, općinski proračuni bit će pod pritiskom, jer da bi se sanirale čitave prometnice novca u sklopu Aglomeracije nema, a isto tako nije realno pa niti ispravno da izvođači radova sve financiraju. Makar, stoji činjenica da su i dijelovi prometnica koji nisu iskopani bili pod neuobičajenim pritiskom i korištenjem zbog kretanja radnih strojeva i sl.  

Asfaltni kolnik javnih cesta pod upravljanjem ŽUC-a i HC-a u području obuhvata Aglomeracije Koprivnica većinom je u vrlo dobrom stanju jer se kolnička površina stalno održava i obnavlja.

– Situacija s nerazvrstanim cestama pod upravljanjem općina je drugačija, tako da je asfaltni kolnik u većem dijelu u lošem stanju, ovisno o kvaliteti održavanja. Stanje se dodatno narušilo zbog iskopa koji se provode zbog polaganja cjevovoda te dodatnog opterećenja kolničkih površina zbog prometovanja mehanizacije i vozila koja se koriste za realizaciju projekta Aglomeracije Koprivnica. Faza projekta ušla je u ‘zimske uvjete’, odnosno trenutno svjedočimo izrazito kišnom vremenu koje je dodatno devastiralo stanje na terenu pa je razumljivo nezadovoljstvo građana – navode u Koprivničkim vodama,  gdje su od ugovornog izvođača radova tražili privremenu sanaciju cestovnih površina, a tu kako kažu, nadaju boljoj suradnji, koja je sad dogovorena.

U Drnju je najgora situacija u Ulici braće Radić

Trajna sanacija

No, ovdje se radi o akutnoj situaciji, dok je dugoročno mnogo važnija obnova prometnica nakon završenih radova.

– Trajna sanacija cestovnih površina, asfaltnih ili makadamskih, provodi se po polaganju cjevovoda, ugradnji projektiranih objekata, izgradnji priključaka i provedenom ispitivanju tako da se u pojedinim ulicama nije stigla izvesti trajna sanacija cestovnih i pješačkih površina. Sanacija prometnica sastavni je dio radova u sklopu izvedbe projekta Aglomeracije Koprivnica, što znači obvezu saniranja prometnica nakon izvedbe svake pojedine dionice.

Radovi Aglomeracije Koprivnica trajat će cijelu 2023. godinu, stoga sve stanovnike grada Koprivnice i okolnih naselja koja su obuhvaćena molimo za strpljenje prilikom izvedbe radova i sanacije predmetnih cesta. U konačnici, putem projekta Aglomeracije građanima će se omogućiti korištenje unaprijeđenog sustava vodno-komunalne infrastrukture, no do ostvarenja konačnog cilja potrebno je proći period izvedbe radova, sanacija i prilagodbe – naveli su u Koprivničkim vodama.

Stalno tražimo rješenja

U Županijskoj upravi za ceste navode da su radovi na Aglomeraciji ogromno opterećenje za cestovnu infrastrukturu i u konačnici toj infrastrukturi u većini slučajeva ne donose boljitak.

– Tako ne bi trebalo biti. Nakon završetka svih radova stanje cesta, koje smo kroz ugovaranje služnosti ustupili za izvođenje, kao i JLS nerazvrstane ceste te Hrvatske ceste državne ceste, trebalo bi biti uređeno i bolje nego je bilo prije radova – naveo je Dragutin Guzalić, ravnatelj ŽUC-a Koprivničko-križevačke županije, koji je dodao da je jedna vrlo važna stavka bila kod pisanja samih projekata, da su autori morali paziti da troškovi sanacije kolnika ne budu previsoki, što bi moglo razljutiti europske birokrate i dovesti u pitanje samu izvedbu projekta, a što bi bilo ravno katastrofi. U međuvremenu se mnogo toga na tržištu, posebice zbog rata u Ukrajini, promijenilo.

Osnovne smjernice u Posebnim uvjetima, koji su upravitelji cesta dali, kompletna je sanacija prometnice širine do tri metra, odnosno sanacija jedne prometne trake u koju se polaže infrastruktura, ako je širina kolnika veća od tri metra, a izuzetno to može biti i sanacija samo širine rova. Sanacija znači zbijeni nasip u propisanim slojevima te asfaltiranje.

Također, u ŽUC-u naglašavaju da je situacija veoma kompleksna jer je to najveći projekt u povijesti naše županije po prostornoj rasprostranjenosti i broju mogućih tzv. konfliktnih točaka. Kažu da izvoditelj i investitori neprestano podsjećaju da će se nakon Aglomeracije u budućnosti vidjeti samo ceste, zaboraviti ono što je na nekoliko metara dubine ukopano i svakodnevno ćemo prometovati cestama.

– Kao upravljači županijskim i lokalnim cestama na području naše županije, prema postojećem modelu financiranja, spadamo i dalje među najlošije ŽUC-eve po financiranju i nemamo dovoljno prihoda za sanaciju naših cesta iz našeg programa te nakon završetka ovih projekata očekujemo bolje, a ne lošije stanje cesta. Nismo niti isključivi ako je jedini način rješavanja nekog problema da se i mi simbolično uključimo u financiranje, odnosno procijenimo da je to znatno poboljšanje u odnosu na prethodno stanje i izdane uvjete. To može biti samo izuzetno, odnosno nije pravilo – napomenuo je Guzalić.

Sve u svemu, nije sporno hoće li izvođači radova ispuniti svoje obveze, već ono što je izuzetno zahtjevno, da općine pronađu način da sufinanciraju potpunu obnovu svojih prometnica, što će, kako vidimo, biti pravi pothvat i koji će kod nekih općina zaustaviti sve druge projekte kroz godinu ili možda dvije.  

Aglomeracija je u Đelekovcu u Ulici palih boraca stanovnicima donijela i probleme s odvodnjom oborinskih voda. Nakon izgradnje kanalizacijske mreže veći dio graba je zatrpan pa sad prilikom svake obilnije kiše stanovnicima su poplavljena dvorišta i podrume. Kišnica stvara obilne lokve na imanjima obitelji Posavec i Peršin.

Ivan Peršin ogorčen je jer nakon svake kiše ima poplave na svom imanju

– Nakon svake kiše u dvorištu i podrumu imamo bazene. Skrenuli smo pozornost i Općini i izvođačima radova, ali ništa nije učinjeno kako bi se problem riješio. Nama je aglomeracija donijela samo probleme i već nam je dosta toga da nakon kiša moramo u čizmama hodati po našim imanjima – kaže Ivan Peršin.

U Koprivničkim vodama ističu kako je problematika odvodnje oborinskih voda koja se javlja prilikom obilnijih kiša u Ulici palih boraca u Đelekovcu, a uzrokovana je radovima na izgradnji sustava odvodnje, evidentirana od strane nadzornih inženjera te je dan nalog izvođaču da se nedostaci otklone.

– Prema zadnjim informacijama izvođač planira početkom veljače krenuti sa sanacijskim radovima u cijelom naselju Đelekovec. O svemu je upoznata Općina Đelekovec, čija je predstavnica sudjelovala na nedavnom sastanku Koprivničkih voda i predstavnika općina koje su u obuhvatu projekta aglomeracije Koprivnica te predstavnika Grada Koprivnice s izvođačima radova i nadzornim inženjerima – dodaju u Koprivničkim vodama.

(db, md)

FOTO: Nikola Wolf

Halo, Podravski!

Imate priču, vijest, fotku ili video?
Nešto vas muči ili želite nešto/nekoga pohvaliti?
Javite nam se!

uhićen pijani vozač

Djevojka (18) ozlijeđena u sudaru auta i kombija

Proračun Grada Križevaca za sljedeću godinu veći je od 48,4 milijuna eura

S dnevog reda maknuta točka o pripajanju Vodnih usluga KC Vodama, kao i točke o uređenju prometa i izmjenama GUP-a

U PROMETNOJ NESREĆI OZLIJEĐENE TRI OSOBE

Traktorist iz dvorišta izletio na cestu, vozačica izbjegavala sudar i zabila se u betonski stup