Vrući dani prijete vašem srcu. Pogledajte savjete našeg stručnog komentatora

Piše dr. Ivo Belan

Medicinske statistike pokazuju da prvih nekoliko dana toplotnog vala neizbježno donosi povećanje broja nastalih srčanih udara. Tijelo se oslobađa malih količina topline putem kože, međutim, kad su toplina i vlažnost prekomjerni, naš primarni ohlađivač je znoj. Ipak, najdjelotvorniji regulator topline u tijelu je sustav krvne cirkulacije. Kada se povećava temperatura krvi, srce pojačano radi kako bi povećao volumen cirkulirajuće krvi. Krv odnosi toplinu iz mišića i unutarnjih organa.

Periferne krvne žile se šire. Brzina krvne cirkulacije može postati ekstremno velika i srce može automatski početi obavljati enormno težak rad. Na mnogo su načina učinci topline i vlažnosti zraka jednaki napornoj tjelovježbi. Na jednom kliničkom odjelu u sobama je bio klima-uređaj, dok ga na jednom drugom odjelu sobe nisu imali. Mjerenja su pokazala da su srca pacijenata u sobama s toplim i vlažnim zrakom obavljala 57 posto više rada nego srca onih bolesnika koji su u sobama imali klima-uređaj! Djelotvorni klima-uređaji ne samo da hlade zrak, nego i odstranjuju velike količine vlage iz njega, a suši zrak pospješuje hlađenje tijela isparavanjem znoja. Ako samo jedna soba u stanu ili kući može imati klima-uređaj, onda bi to vjerojatno trebala biti spavaća soba. Razumljivo, s umjerenim i ugodnim hlađenjem zraka. Ugodni noćni odmor osposobljava čovjeka da se lakše nosi sa sutrašnjim vrućim danom.

Ventilatori niti suše niti hlade zrak, ali pomažu u pomicanju zraka iznad naše kože, što pospješuje isparavanje znoja i osoba se osjeća hladnijom. Ventilator u zatvorenoj sobi ne može hladiti sobu. Međutim, propisno smješten ventilator dovoljne veličine uvlači svježi noćni zrak u kuću ili izbacuje akumulirani vrući zrak. Za brzo hlađenje tijela hladan je tuš djelotvoran, međutim, on obično stimulira kompenzatornu produkciju topline. Mlaka kupka ima dugotrajnije koristi. Ispitivanja pokazuju da hlađenje vodom čak i samo malog dijela tijela može biti dovoljno: gubitak topline na dijelu tijela hladi tijelo u cjelini.

Osoba koja miruje i koja se nalazi u prostoriji u kojoj je temperatura 40 stupnjeva i relativna vlažnost 75 posto, u mogućnosti je da se osjeća sasvim ugodno kroz dugi vremenski period, ako jednostavno drži jednu šaku i podlakticu u vodi koja ima temperaturu 15 stupnjeva. Postiže se daleko bolje hlađenje uranjajući ruku i podlakticu u vodu nego usmjeravajući ventilator u lice!

Hladna pića prilično se brzo ugriju na tjelesnu temperaturu nakon pijenja i tom prilikom apsorbiraju malo topline. Međutim, glavni razlog za uzimanje adekvatnih količina vode za vrijeme toplih dana je nadomještanje gubitka tekućine za vrijeme znojenja. Obroke treba uzimati češće, ali u manjim količinama. Vruću hranu najbolje je izbjegavati.

Lagana, porozna odjeća, bez obzira na boju, idealna je za vruće dane. Najhladnija je odjeća od pamuka ili od mješavine pamuka i drugih vlakana koja ima sposobnost upijanja znoja i koja olakšava i poboljšava isparavanje sa svoje površine. Presvlačenje u suhu odjeću pospješuje hlađenje.

Razumije se, u takvim teškim klimatskim uvjetima potrebno je i “smanjiti gas“ u svakodnevnim, užurbanim aktivnostima. Jer, ne treba potrčati za odlazećim autobusom, doći će drugi. Ako se čovjek našao u gradu, a ponestalo mu je daha ili je disanje postalo otežano, uvijek se može ući negdje gdje postoji klima-uređaj i kroz nekoliko minuta malo se osvježiti i oporaviti. Većina ulica uvijek ima i onu stranu koja je u sjeni. Postoje mnogi poslovi koji se mogu odgoditi i obaviti za vrijeme hladnijeg jutra ili večeri. Zapamtite: osiguravati tijelu odgovarajuće klimatske uvjete više je nego samo osiguravati ugodnost. To je pitanje zdravlja!

Dr. Ivo Belan
Facebook
Twitter
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI