Kako tjelovježbu učiniti zabavnom…

Piše dr. Ivo Belan

Usprkos mnogih znanstvenih otkrića o važnosti tjelovježbe i većeg javnog interesa za postizanje dobre tjelesne sposobnosti nego ikad prije, samo jedan od pet Amerikanaca redovno provodi neku od sportsko-rekreativnih aktivnosti. U čemu je problem? U motivaciji. Vi možete naučiti kako ljudski organizam funkcionira i možete donijeti odluku o svojoj fizičkoj aktivnosti, ali to nije dovoljno da sačuvate svoj program treninga od neuspjeha. Neki zdravstveni eksperti smatraju da je tjelovježba isto toliko i psihološko pitanje kao i fizičko. Prema tome, kako postići da stvarno i upotrebljavate one vaše tenisice za trčanje, za koje ste jednom mislili da će promijeniti vaš život? Ovdje je nekoliko najnovijih razmišljanja kako svladati fenomen neuspjeha:

  1. Ispitajte svoje motive. Zašto želite tjelesno vježbati? Zbog gubitka težine? Zbog jačanja srca? Da biste se osjećali bolje? Ovi razlozi nisu najbolji motivatori, jer se oni usredotočuju na rezultate, a ne na proces. Primjerice, ako je vaš glavni cilj izgubiti na tjelesnoj težini, možda pripremate sebe na razočaranje. Većina ljudi ne gubi težinu tako brzo kako očekuju – sasvim sigurno ne odmah. Što se tiče dugotrajnih zdravstvenih koristi, njihova sama nevidljivost može izigrati vaše zadovoljstvo. Kako ih možete mjeriti, ako ne obavljate ergometrijski test svaki drugi tjedan? Ako tjelesno vježbate da biste se „osjećali kao milijuni drugih“, nemojte se jako uzbuditi. Možda nećete dosegnuti taj cilj sve dok ne budete redovno trenirali nekoliko mjeseci. Onaj tko neredovito vježba često pati od ukočenosti i bolova, koji prirodno potkopavaju i slabe motivaciju. Pojavljuje se paradoks: možete se osjećati lošije prije nego se osjećate bolje. Bit ćete više motivirani ako razmišljate o boljem tijelu ili dobrom osjećanju samo kao o nuspojavama. To znači da tjelovježbu treba promatrati na potpuno novi način.
  2. Izaberite tjelovježbu koju volite. Sljedeći put kad prolazite pokraj dječjeg igrališta, zaustavite se i poslušajte. Čujete li smijeh? Oni se igraju loptom! Vi vjerojatno ne tražite razinu zabave kakvu djeca nalaze u svojim igrama, ali vi ćete potražiti tjelovježbu koja vas zadovoljava. Odgovorite na pitanja: koju vrstu fizičke aktivnosti najviše volim? Ples? Klizanje na ledu? Košarku? Mali nogomet? Zašto to volim? Zašto se s tim ne bavim? Što mogu u vezi s tim učiniti? Koje druge aktivnosti mogu biti isto tako zadovoljavajuće? Nemojte biti iznenađeni ako se uhvatite kako razmišljate o nečem potpuno novom. Bez obzira na to koliko različita ta aktivnost može izgledati, povedite se za svojim osjećajem.
  3. Nagradite sebe. Kako biste održali kontinuitet sve dok izabranu sportsko- rekreativnu aktivnost potpuno ne prihvatite, sve dok vam ona ne postane sasvim normalna i prirodna, uspostavite sistem nagrađivanja. Na primjer, prvi put u životu pretrčali ste stazu od pet kilometara. Bravo, nagradite sebe s jednim ručkom i čašom dobrog vina u restoranu. Ili, preživjeli ste prvu lekciju iz plesa. Zaslužili ste da si kupite novi plesni triko. Pozitivno pojačanje odavno je glavni oslonac u promjeni ponašanja. Nagrade stvaraju lijepe, pozitivne asocijacije na tjelovježbu.

Ako još uvijek imate poteškoća u redovnom provođenju programa tjelovježbe, smanjite svoja očekivanja. Deset minuta triput tjedno nije puno tjelesnog vježbanja, ali to je još uvijek bolje nego ništa.

Ako vam zdravstveni instruktor ili trener kaže da vježbate triput tjedno i vi to provodite, vi ćete se tada osjećati više motivirani nego kad vam se odredi pet treninga i vi obavite samo četiri!

Međutim, što ako ne možete postati motivirani čak i kad reducirate ciljeve? Vratite se na početak i počnite s vježbama napredujući korak po korak. Ako niste raspoloženi za trening, barem stavite na sebe odjeću za trening (dres, trenirku) ili stavite u videorekorder kazetu o aerobiku. Šanse su da će se želja za tjelovježbom pojaviti. Ako nije, pokušajte sa sljedećim mjerama: planirajte svoju sportsko-rekreativnu aktivnost za ranije u danu, ako vaša odluka o treningu ima sklonost da se ugasi kako dan prolazi. Ili planirajte kasnije u danu, ako niste jutarnja osoba.

Večer prije pripremite na vidjelo svoju opremu za trening, tako da vam ne može promaknuti sljedećeg jutra. Izvidite mogućnosti da se učlanite u neki sportsko-rekreativni klub, društvo. Ako imate takve mogućnosti, odvojite si jedan prostor u kući ili stanu koji će biti predviđen samo za takve aktivnosti. I konačno, pokušajte pridobiti svoju obitelj i prijatelje na svoju stranu. Nedostatak vremena najčešći je izgovor za izostavljanje tjelovježbe. Međutim, jedan stručnjak kaže: „Ljudi koji se bave tjelovježbom imaju oko 25 sati slobodnog vremena tjedno – isto kao i oni koji se sportski ne rekreiraju. To je pitanje prioriteta, a ne vremena“. Ako vam je tjelovježba zabava, naći ćete vrijeme za nju.

Facebook
Twitter
Email

Upišite pojam koji želite pretraživati

Na našoj stranici koristimo kolačiće (cookies) kako bismo Vam mogli pružati usluge, koje bez upotrebe kolačića ne bismo bili u mogućnosti pružati. Nastavkom korištenja stranice suglasni ste s korištenjem kolačića. PRAVILA PRIVATNOSTI